سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

از همان دقایق نخست ورود به تهران و خیل عظیم طرفداران ایرانی حاضر در فرودگاه می شد حدس زد ژاوی هرناندز خود به تنهایی باعث خواهد شد تا جدال استقلال و السد در پلی آف لیگ قهرمانان آسیا با جذابیت های صد چندان روبه رو شود. طرفدارانی که در سرمای هوا خود را به فرودگاه امام خمینی (ره) رسانده بودند تا با ستاره محبوب سال های نه چندان دور خود در بارسا و تیم ملی اسپانیا سلفی بگیرند. سفر ژاوی به ایران از چند سکانس جالب توجه و خاطره انگیز شد گرچه پایان این سفر برای او و هم تیمی های میلیاردرش چندان خوشایند نبود چون با ضرری هنگفت روبرو شد و از رسیدن به آسیا و ثبت تجربه آن در کارنامه پرافتخارش ناکام ماند تا ضرری 1.5 میلیون یورویی (6.5 میلیارد تومانی) گریبانگیرش شود.

سکانس 1

ژاوی فوق ستاره دوست داشتنی دنیای فوتبال برخلاف سایر همتایان خود به ایران آمد تا بار دیگر تعهدش به آنچه انجام می دهد را اثبات کند، همان طور که همواره درون زمین به سبک بازی مختص خود وفادار است.بازیکنی که گفته می شد به تهران نخواهد آمد در بدو ورود به فرودگاه با صحنه های غیر قابل تصوری از محبوبیتش روبرو شد. میزان استقبال از ژاوی به حدی زیاد بود که کار به مداخله پلیس ایران کشید تا این بازیکن را با اسکورت و مخفیانه به اتوبوس السد برسانند و راهی هتل کنند. همان جا بود که ژاوی پی برد در تهران بیشتر از آن که خودش حدس می زد محبوب است و در اذهان عموم قرار دارد از همین رو وقتی وارد ورزشگاه آزادی شد و جوی همچون جو ورزشگاه نیوکمپ را دید پی برد ایران چه مردمان فوتبالدوستی دارد.

سکانس 2

در جریان بازی اما ژاوی دقایق متفاوتی را سپری کرد از لیزر انداختن های متوالی یک تماشاگرنما گرفته که حسابی او را کلافه کرده بود تا سبک متفاوتی که از نوع فوتبالش در آزادی ارائه داد بلکه زمینه صعود السد به مرحله گروهی و اولین تجربه آسیایی در لیگ قهرمانان را فراهم کند. بازیکن سابق بارسا با وجود تحمل شرایط سخت بیرون از زمین که به واسطه هجوم هواداران فوتبال برای گرفتن عکس یادگاری با او در هر جایی که حضور داشت به وجود آمده بود و فاصله بسیار زیاد کیفیت همبازیان فعلی با هم تیمی های سابق، همچنان در دیدار حساس برابر استقلال ایران به همان شیوه ای فوتبال بازی کرد که تا پیش از این از او و در لباس بارسا دیده بودیم. هافبک گران قیمت قطری ها در نیمه نخست بازی دیروز 26 پاس به همبازیانش داد که از این تعداد تنها دو ارسال بلند و یک پاس کوتاه او موفقیت آمیز نبود. ژاوی در این نیمه همچنین دو بار اقدام به شوتزنی کرد تا دروازه رحمتی را با خطر جدی مواجه کند. نیمه ای که استقلال در شروع آن و به واسطه فشار هواداران پرشمار و پرشورش نبض بازی را در اختیار گرفته بود اما حضور و رهبری ژاوی السد را آرام آرام از زیر این فشار سنگین خارج کرد. ژاوی نیمه دوم به مراتب مالکیت بیشتری بر توپ داشت. بازی کردن او، پشت مهاجم خودی و در فشردگی نفرات استقلال هم باعث نشد تا شماره 6 السد شیوه کاری خود را تغییر دهد. ارسال 29 پاس موفق، ایجاد دو موقعیت عالی گلزنی کاری کرده بود که استقلال نیمه دوم سختی را پشت سر بگذارد. مهارت بالای ژاوی در مهار توپ های سخت، تکنیک چشم نواز او و چرخش های معروفش خط هافبک آبی ها را به دردسر انداخته بود اما هافبک بازیساز السدی ها که 37 سالگی را به تازگی آغاز کرده، در 30 دقیقه وقت های اضافه مجبور به عقب نشینی و اداره بازی در زمین خودی شد. همان مساله ای که موجب شد شاگردان منصوریان با خیالی آسوده سوار بر بازی شوند. ژاوی در وقت های اضافه آمار 11 پاس صحیح از 13 تا را به ثبت رساند.

سکانس 3

مهمترین نکته درباره شیوه بازی ژاوی که در ورزشگاه آزادی و به لطف بازی های جام باشگاه های آسیا به میدان آمده بود قدرت رهبری، میزان بسیار کم خطا در پاس دادن و وفاداری افراطی در انجام بازی زمینی و پاسکاری بود. اگر ارسال های بلند او در ضربات ایستگاهی که به واسطه قدرت مدافعان استقلال در انجام بازی هوایی، هیچ کدام با موفقیت همراه نبود را از بازی ژاوی حذف کنیم شماره 6 دوست داشتنی دنیای فوتبال با آمار 95 درصدی پاس سالم، از نزدیک قابلیت های فنی بالای خود را نشان داد تا به غیر از عکس گرفتن به فکر یاد گرفتن از حضور و تجربه بازی در استادیوم آزادی توسط این اسطوره بی حاشیه هم باشیم.

سکانس 4

تراژدی ضربات پنالتی برای دومین سال متوالی گریبان این ستاره تکرار نشدنی فوتبال جهان را گرفت تا او و هم تیمی هایش از رسیدن به مرحله گروهی لیگ قهرمانان بازبمانند. حذفی دردناک و زودهنگام که برای ژاوی از حیث مالی هم ضرر بسیار زیادی را رقم زد چون بر اساس بندی در قرارداد ستاره اسپانیایی در صورت صعود السد به مرحله گروهی 500 هزار یورو به این بازیکن پاداش تعلق می گرفت و شبکه بین اسپورت به عنوان مجری انحصاری حق پخش بازی ها در لیگ قهرمانان نیز قرار بود در صورت حضور ژاوی در این فصل از بازی ها یک میلیون یورو پاداش به این بازیکن بپردازد که شکست برابر استقلال این مبلغ هنگفت را از حساب ژاوی خارج کرد.

سکانس 5

ژاوی به عنوان بهترین بازیکن پلی آف از سوی کارشناسان AFC انتخاب و معرفی شد اما ستاره اسپانیایی برخلاف قوانین ترجیح داد در مراسم قدردانی و مصاحبه تلویزیونی حاضر نشود. کاپیتان السد که در تمام سال های گذشته بر اساس قراردادهای اسپانسرینگ برای مصاحبه های تلویزیونی و رسانه ای پول های کلانی به جیب زده بود این بار خوب می دانست حضور در مراسم بهترین بازیکن زمین می تواند او را وادار به رویارویی با نمایندگان رسانه های گروهی و تصویری کند از همین رو قید جوایز کنفدراسیون فوتبال آسیا را زد و به رختکن رفت تا در هنگام خروج از ورزشگاه و سوار شدن با اتوبوس دوباره با کابوس سلفی گرفتن های مداوم با طرفداران ایرانی اش روبرو شود.