سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

لیگ شانزدهم از روز دوشنبه با حضور شانزدهم تیم آغاز می شود. شانزده تیمی که کمبود سخت افزار بزرگترین معضل آنها به شمار می رود و همین موضوع باعث شده است تا در امتیاز گیری فوتبال ایران در AFC  همواره با مشکل رو به رو باشیم. شانزده تیم حاضر در لیگ شانزدهم تنها 9 ورزشگاه اختصاصی دارند که در این گزارش به بررسی این ورزشگاه ها خواهیم پرداخت:

آزادی؛ ورزشگاهی که دیگر صد هزار نفری نیست

استادیوم قدیمی شهر تهران که ورزشگاه خانگی سرخابی های پایتخت به شمار می رود، پس از صندلی گزاری در دو طبقه اول و دوم آن حالا ظرفیتی نزدیک به 79000 نفر دارد. آزادی که تنها یک بار در جریان لیگ دوم بازسازی شد، همچنان ورزشگاه اول فوتبال ایران از حیث ظرفیت صندلی گزاری شده است. سازه بتنی بزرگ غرب تهران در لیگ شانزدهم نیز ورزشگاه اول سرخابی های تهران و تیم ملی در مسیر جام جهانی 2018 خواهد بود.

یادگار امام تبریز؛ تبریز در انتظار مرمت ورزشگاهش

ورزشگاه باغشمال برای مردم تبریز ورزشگاه محبوب تری نسبت به یادگار امام است، این ورزشگاه با عمری نزدیک به سی سال در سالهای حضور تراکتورسازی در لیگ برتر ورزشگاه اصلی تی تی ها محسوب می شود که سرخهای تبریزی خاطرات زیادی از آن دارند، اما به دلیل سکوهای این ورزشگاه، پرشورها باید بازهم در ورزشگاه یادگار امام به هواداری از تیم شان بپردازند، ورزشگاهی با ظرفیت 66833 نفر دومین ورزشگاه بزرگ کشورمان است که در لیگ شانزدهم میزبان بازی های تراکتورسازی و ماشین سازی خواهد بود.

غدیر اهواز؛ ورزشگاه خوش قدم جنوبی ها

غدیر اهواز جدید ترین ورزشگاه لیگ برتر است. ورزشگاهی با ظرفیتی نزدیک به 38000 نفر که در عمر کوتاه خود تجربه برگزار دو جشن قهرمانی را در کارنامه خود دارد در لیگ شانزدهم میزبان بازی های قرمز و آبی های اهوازی است. غدیر (که پس از افتتاحش ورزشگاه قدیمی و خاطره ساز تختی در حال فراموشی است) از ورزشگاه های مهم لیگ برتر به شمار می رود که میزبان بازی های آسیایی استقلال خوزستان نیز خواهد بود.

ثامن مشهد؛ در انتظار روزهای خوب خراسان

ورزشگاه ثامن مشهد در سال 84 در حالی افتتاح شد که تختی دیگر توانایی میزبانی ابومسلم را نداشت و سیاه پوشان مشهدی در روزهای اوج خود نیاز به ورزشگاهی بزرگتر داشتند. ثامن با ظرفیتی نزدیک به 35000 نفر پس از سقوط ابومسلم و انحلال این تیم هرگز چهره یک ورزشگاه خاص را به خود نگرفت تا امیدوار باشد در لیگ شانزدهم با استمرار حضور دو تیم مشهدی در لیگ برتر و تزریق اشتیاق هواداران به روزهای اوج خود بازگردد.

تختی تهران؛ میزبان تیم های درجه دو پایتخت

ورزشگاهی در شرق تهران که با عمر نزدیک به نیم قرن، پس از به کنار رفتن شیرودی دومین ورزشگاه مهم تهران تلقی می شود. تختی در فوتبال تهران به استثنا دوره دوم لیگ برتر هیچگاه ورزشگاهی مهم برای هواداران دو تیم اول تهران نبوده است اما طی سالهای گذشته با اصرار مسئولین مجددا میزبان بازی های خارج از خانه سرخابی ها در تهران شده است تا در طول لیگ ورزشگاه قدیمی شرق نشینان چند باری به قاب تلویزیون ها بازگردد. نفت تهران تنها تیمی است که در لیگ شانزدهم بازی های خانگی خود را در این ورزشگاه 30000 نفری برگزار می کند اما سایپا نیز در روزهایی که میزبان آبی و قرمزها هستند به این ورزشگاه مهاجرت خواهند کرد.


فولاد شهر اصفهان؛ قلب فوتبال نصف جهان

ورزشگاهی که در فولاد شهر اصفهان واقع شده است و ورزشگاه اختصاصی ذوب آهن به شمار می رود طی سالهای گذشته و در سالهای گذشته میزبانی سپاهان را نیز بر عهده داشته است. ورزشگاه فولاد شهر با ظرفیت 15هزار نفری خود تجربه میزبانی فینال جام باشگاه های آسیا در سال 2007 را در کارنامه خود دارد تا آماده شدن نقش جهان، میزبان هر دو تیم اصفهانی خواهد بود. این ورزشگاه از نظر ظرفیت و جایگاه تماشاگران شاید وضعیتی مشابه بسیاری از ورزشگاه های کشور نداشته باشد اما از لحاظ دیگر امکانات از جمله جایگاه مناسب برای مهامانان ویژه، خبرنگاران، سالن های کنفرانس و بسیاری دیگر از موارد از بهترین ورزشگاه های ایران به شمار می رود.

یادگار امام قم؛ ورزشگاهی که محبوب نشد

ورزشگاه یادگار امام قم با طراحی مشابه با چند ورزشگاه های دیگه کشور از جمله باهنر کرمان در سال 86 با ظرفیت نزدیک به 10هزار نفر تاسیس شد تا شهر قم نیز یک ورزشگاه حداقلی برای برگزاری مسابقات فوتبال داشته باشد. صبای قم تنها تیم مطرح این استان است که هیچ گاه در میان مردم این شهر محبوب نشد تا این ورزشگاه حتی در روزهایی که آقای گل جهان سرمربی صبا را بر عهده داشت به استثنا دیدارهای استقلال و پرسپولیس هیچگاه حضور پرشور هواداران را تجربه نکند.

بنیان دیزل؛ تجربه خوب بخش خصوصی

ورزشگاه اختصاصی تنها تیم خصوصی فوتبال ایران در سال های گذشته به گفته همه ی اهالی فوتبال یک استثنا به شمار می رود. بنیان دیزل با ظرفیت 12 هزار نفر در غرب تبریز واقع شده است و ورزشگاه اختصاصی آبی ها تبریز به شمار می رود. در این مجموعه ورزشی گسترشی ها از دو زمین چمن مناسب بهره می برند که شاید نمونه آن تنها در ورزشگاه آزادی تهران یافت شود. بنیان دیزل با توجه به موقعیتی که در شهر تبریز دارد از یک سو و با توجه به تیم خوب گسترش فولاد در لیگ شانزدهم می تواند در انتظار ثبت روزهای به یاد ماندنی خود باشد.

دستگردی تهران؛ یادگار پاس بزرگ

مجموعه ورزشی دستگردی در سالهایی که پاس قطب سوم فوتبال ایران شده بود، مجموعه ای کامل و حرفه ای برای یک تیم فوتبال بود که با واگذاری پاس به همدان تا اندازه زیادی فراموش شد تا اینکه مجددا با برگزاری تمرینات تیم ملی و مهاجرت سایپا از کرج به تهران تبدیل به یک ورزشگاه لیگ برتری شد. دستگردی که روزگاری میزبان بازی های پاس در مسابقات آسیایی بود، با ظرفیت 8250 صندلی خود در اکباتان تهران در لیگ شانزدهم نیز میزبان بازی های نارنجی پوشان است.

تختی آبادان؛ قدیمی، نوستالژیک و دوست داشتنی

ساکنان خیابان بهمن شیر آبادان به خوبی می دانند با بازگشت صنعت به لیگ برتر حداقل در پانزده روز سال که تیمشان در لیگ برتر میزبان است، روز خوش نخواهند داشت. تختی قدیمی آبادان شاید 15000 نفر ظرفیت داشته باشد اما در بازی های برزیل ایران بازیکنان تیم های حریف حضور یک شهر را در آن حس خواهند کرد تا تاریخ فوتبال ایران فراموش نکند که تختی اولین ورزشگاهی است که استقلال و پرسپولیس هیچگاه در آن هواداران خود را نمی بینند.

شهدای شهر قدس؛ جدید و مجهز

ورزشگاه جدید غرب تهران که در شهر قدس واقع شده است یکی از ورزشگاه های مجهز فوتبال ایران است که در لیگ شانزدهم میزبان پیکانی های تازه وارد خواهد بود. این ورزشگاه با گنجایش 25000 نفر از چمن خوب و یک دستی بهره می برد تا شاگردان جلالی برای اجرای فوتبال دلخواه خود با مشکل مواجه نشوند. شهدای شهر قدس در لیگ شانزدهم تجربه حضور تیم های بزرگ پایتخت را در کارنامه خود دارد و از این آزمون نیز موفق خارج شده است تا پیکانی ها با اطمینان خاطر راهی شهر قدس شوند.

 

در کنار ورزشگاه های مذکور دو ورزشگاه نقش جهان اصفهان و امام رضا(ع) مشهد با ادامه روند ساخت و ساز خود احتمالا در اواسط لیگ شانزدهم به ورزشگاه های لیگ اضافه می شوند.

نقش جهان اصفهان؛ نصف جهان در انتظار

ورزشگاه اصلی شهر اصفهان که از سال 1386 برای بازسازی و افزایش گنجایش تعطیل شده است، از سال 93 با تصمیم سازمان ورزش استان اصفهان به کارخانه فولاد واگذار شد و با اعلام مسئولین این کارخانه در سال 95 افتتاح خواهد شد. نقش جهان جدید سپاهانی ها در پایان فاز دوم ظرفیتی 75000 نفری خواهد داشت که به این ترتیب سپاهانی ها دومین ورزشگاه بزرگ ایران را در اختیار خواهند داشت. مطمئنا با بهره برداری دوباره از این ورزشگاه فوتبال اصفهان از لحاظ میزبانی و استقبال تماشاگران موقعیت جدیدی در فوتبال ایران متفاوت از آنچه در نزدیک به یک دهه گذشته تجربه کرده، پیدا می کند.

امام رضا مشهد؛ مدرنترین ورزشگاه ایران

در سال 91 کلنگ ورزشگاه مدرن مشهدی ها خورده شد تا با حمایت های آستان قدس مدرن ترین ورزشگاه ایران در سال 95 افتتاح شود. ورزشگاه امام رضا که با گنجایش 35000 نفر و امکاناتی مانند پارکینگ مجهز و زمین تمرین مناسب  در مشهد احداث شده است، پس از افتتاح مدرنترین ورزشگاه ایران خواهد بود. چمن این ورزشگاه از منحصر به فرد ترین چمن های دنیا است که شرکت پیمانکار آن، پیمانکار ورزشگاه هایی مانند اولدترافورد نیز به شما می رود. به احتمال زیاد این ورزشگاه در جریان دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی 2018 افتتاح می شود تا پس از سالها تیم ملی در بازی های رسمی خود از آزادی خارج شود.