سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

??بازی های باقیمانده پنج تیم مدعی قهرمانی لیگ برتر:

??پرسپولیس 48 امتیاز

??استقلال اهواز - پرسپولیس
??پرسپولیس - نفت
??گسترش - پرسپولیس
??پرسپولیس - راه آهن

??استقلال خوزستان 47 امتیاز

??گسترش - استقلال خوزستان
??استقلال خوزستان - راه آهن
??پدیده - استقلال خوزستان
??استقلال خوزستان - ذوب آهن

??استقلال تهران 45 امتیاز

??استقلال - فولاد
??سایپا - استقلال
??استقلال - تراکتورسازی
??صبا - استقلال


??تراکتورسازی 42 امتیاز

??سیاه جامگان - تراکتورسازی
??تراکتور - ملوان
??استقلال تهران - تراکتورسازی
??تراکتورسازی - استقلال اهواز

??نفت تهران 42 امتیاز

??نفت - سپاهان
??پرسپولیس - نفت
??نفت - فولاد
??سایپا - نفت


آتش دربی هنوز خاموش نشده‌ است. هنوز قرمزها جشن پیروزی می‌گیرند و همچنان آبی‌ها در غم باخت نشسته‌اند و این بیانگر قدرت فوتبال در ساحت زندگی مردم امروز جهان است. این توپ گرد کارهایی می‌کند، که بسیاری از نخبگان، روشنفکران، سیاستمداران ، اهالی هنر و یا حتی دیگر توپ‌های گرد هم نمی‌توانند آن را انجام دهند    . 

طرفداران پرسپولیس هفته‌ها و حتی سال‌ها با این برد خوشحال هستند و حتی غم‌های خود که به واسطه زندگی سخت این روزها دچار آن شده‌اند را فراموش می‌کنند و استقلالی‌ها هم بعد از این شکست با توجه به سرخوردگی بوجود آمده و غمی که به چهره نشسته منتظر هستند تا این نتیجه را به زودی جبران کنند.

فوتبال تنها پدیده‌ای است که مردم آن را فراموش نمی‌کنند

هیچ پدیده اجتماعی در سطح جهان، نمی‌تواند اینچنین آدم ها را درگیر خود کند و بازی مانند ال کلاسیکو ( رئال مادرید- بارسلونا) پیش از 800 میلیون انسان را هم زمان پای یک بازی می‌نشاند و آروزهایی را محقق کند، که برای بسیاری خیال بود. به طور مثال در جام جهانی گذشته پیروزی آلمان در زمین برزیل، فتح آمریکای جنوبی توسط ژرمن‌ها بود. کاری که هیتلر با توپ، تانک و مسلسل نتوانست انجام بدهد، بازیکنان سفید پوش آلمان در 90 دقیقه آن را انجام دادند. یا غرور مردم الجزایر را به خاطر بیاورید، که برای موفقیت تیمشان چنان جشن و پایکوبی کردند که گویی این کشور عربی، اسلامی، دوباره استقلال پیدا کرده و توانسته است استعمار فرانسه را شکست دهد  .

چندان هم راه دور نرویم، همین ایران ما، کشور دوست داشتی چهار فصل ما، چه روزهای پرنشاطی را سپری کرد وقتی بازیکنان تیم ملی، در مقابل عقاب‌های سیاه (نیجریه) مقاومت کردند و یا وقتی به آرژانتین باختند در حالی که می‌توانستند نبازند. خیابان‌های ایران شاهد حضور مردم در خیابان‌ها بود، با فریادهای «بچه‌ها متشکریم.»

ایران و آمریکا که یادتان هست. تمام کارهایی که در زمینه دیپلماسی نتوانسته بودیم انجام دهیم، در زمین فوتبال انجام دادیم .اینها حقایق فوتبال است، ورزشی که امروز بیش از هر پدیده دیگری، در جهان طرفدار دارد و می‌تواند ابزاری باشد برای زندگی بهتر مردم از زیمبابوه تا خوش نشین‌های لس آنجلس. باور کردنش سخت است که فوتبال، جنگ ساحل عاج را به پایان می‌دهد، باور کردنش سخت است که فوتبال شادی را برای مردم کره شمالی به ارمغان می‌اورد، باور کردنش سخت که آلمان منفور صدسال پیش، با قوتبال تبدیل به کشور محبوب نیمی از مردم جهان شود.

جادوی فوتبال، مسئله‌ای است که در کشور ما نادیده گرفته می‌شود. در ایران، فوتبال همچنان یک ورزش است که برخی‌ها به واسطه آن معروف می‌شوند و به جاهایی می‌رسند که در سال‌های پیش در خیال خود آن را تصور می‌کردند. نگاه مسئولان ما به فوتبال، همچنان نگاه یک پدر به تفریح فرزندش است، سر خوردن از سرسره، تاب بازی کردن و یا نهایتا یک چرخ و فلک بزرگ، همین!ً

هنوز نفهمیده‌اند، فوتبال می‌تواند ابزاری باشد برای بهتر حکومت کردن. شما تصور کنید، ایران دارای ورزشگاه‌های باکیفیت، باشگاه‌های مطلوب باشد و بازیکنان بزرگ دنیا به جای، ترکیه، قطر و امارات راهی ایران شوند و در تهران، شیراز، اصفهان و یا خوزستان فوتبال بازی کنند. تصور کردنش انسان را به ذوق می‌آورد چه برسد به حضور این بازیکنان در ایران.

اقتصاد ما به فوتبال احتیاج دارد، با صراحت می‌توانم بگویم با فوتبال می‌توانیم تحریم‌ها را بشکنیم و نگاه مردم به جهان را نسبت به خود عوض کنیم. کافی است نگاه دنیا به ایران را قبل و بعد از هر جام جهانی با هم مقایسه کنید تا متوجه شوید، فوتبال چه نفوذی در دنیا دارد.

امروز فوتبال می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی ایران را حل کند و زمینه ساز شادی و نشاط در جامعه شود. این کار احتیاج به یک عزم جدی و البته ملی دارد.

باید در فوتبال ایران چشم‌ها را بست مصلحت‌ها را زیر پا گذاشت تا یک بنای تازه در فوتبال ایران شکل بگیرد. فوتبال تنها پدیده‌ای است که مردم آن را فراموش نمی‌کنند.


معاشرت یک باب است، عیادت کنید از مریضاشان. اگر حمله شود به خانه یک بدوی از آنها از نظر شرعی با حمله به بیت مراجع شیعه برابر است. این رفتار ما، ان شاءالله با این روش عمل شود.
 آیت الله وحید خراسانی گفت: جان و مال یک غیر شیعه همانند یک مرجع تقلید باید حفظ شود.


آیت الله وحید خراسانی تأکید کرد: ناموس یک بدوی، عرضش، مالش، جانش همانند جان و مال و عرض یک مرجع شیعی است؛ همانطوری که جان و مال و عرض یک مرجع شیعی باید حفظ شود، آن هم باید حفظ شود.

این مرجع  تقلید در دیدار دبیر کل و مدیران مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی، طی سخنانی اظهار داشت: اگر به دستورات شرع عمل کنیم که رفتار با مسلمان چه باید باشد، خود شهادتین چه آثاری دارد، اگر عامه بفهمند دستورات این مذهب را که فرمود: صلّوا فی مساجدهم- در مساجد آنها نماز بخوانید، عیادت کنید مرضای آنها را، احوال بپرسید از غُیّب آنها؛ اگر این دستورات علنی شود چه تألیف قلوبی پیدا می‌شود. این ها دین و مذهب ما را نشناختند.

وی تصریح کرد: ناموس یک بدوی، عرضش، مالش، جانش همانند جان و مال و عرض یک مرجع شیعی است. همانطوری که جان و مال و عرض یک مرجع شیعی باید حفظ شود، آن هم باید حفظ شود، در این حد. این یک بحث است، چقدر هم عریض و طویل از جهت معاشرت با آنها.

این مرجع تقلید تأکید کرد: معاشرت یک باب است، عیادت کنید از مریضاشان. اگر حمله شود به خانه یک بدوی از آنها از نظر شرعی با حمله به بیت مراجع شیعه برابر است. این رفتار ما، ان شاءالله با این روش عمل شود.

تب داربی در اوج خود قرار گرفته و تا ساعاتی دیگر داربی 82 پایتخت آغاز می شود.

به گزارش وب سایت نود، همه دوست دارند که قبل از این بازی گزارش آماری بخوانند و در اصطلاح فوتبال نویس ها عددبازی کنند.

آنالیز کارتهای زرد دریافتی بازیکنان و احتمال محرومتیشان در بازی ماقبل شهرآورد بزرگ پایتخت یک چالش البته نه چندان . این نخستین چالش نه چندان دلچسب ورزشی نویسانی است که با نزدیک شدن به داربی شروع به شمارش می کنند . شمارش طاقت فرسای آمار و ارقامی که برخی از آنها مثل نخستین ها تغییر نیافتی اند همچون نخستین گل تاریخ داربی توسط احمد منشی زاده استقلالی و نخستین کارت قرمز برای رضا وطنخواه پرسپولیسی و تساوی دو تیم در نخستین دیدار . و برخی دیگر از آمار با سرعتی بسیار کند با هر داربی تغییر می کنند از جمله برتری استقلال در 24 دیدار و پرسپولیس در 20 دیدار و تساوی 37 مسابقه .

بهانه ای برای کری خوانی

قطعا آمار و ارقام رقابتی که از سوی مجله معتبر ورلد ساکر به عنوان مهمترین شهرآورد آسیا و بیست و دومین داربی مهم دنیا قلمداد شده است سهمی ویژه در کری های هواداران دو تیم خواهد داشت . سرخها به عشق برتری 6-0 خود در 16 شهریور 52 در داربی دوازدهم به هواداران حریف 6 انگشت خود را نشان می دهند و استقلالی ها به یاد 4 برتری پیاپی در داربی های رسمی 69 تا 73 چهار انگشت دستشان را روبرو چشمان رقبای دیرین میگیرند . سرخها به قهرمانی های بیشترشان در لیگ مینازند و آبی ها به دو قهرمانی خود در آسیا . سرخها به ستارگان ملی پوش پرشمارشان در جمع بهترینهای قاره کهن می بالند و آبی ها به تعداد بردهای بیشترشان در داربی های رودر رو .

بعضی از این آمار و ارقام به هر دو تیم تعلق دارد مثل رکورد حضور 120 هزار نفری تماشاگران در بیست و ششمین داربی در 15 مهرماه 1362 یا پنج بار قضاوت محمد صالحی به عنوان بیشترین قضاوت و بعضی شخصی هستند مثل بی شکستی احمدرضا عابدزاده در 13 داربی با پیراهن هر دو تیم و یا حضور متوالی اکبر کارگرجم در 15 داربی متوالی با پیراهن استقلال . گاه آمار به سوی استقلال چربش می یابد همچون سریعترین گل تاریخ داربی با گل دقیقه نخست علی سامره و زدراوکو رایکوف نخستین مربی خارجی و گاه به سمت پرسپولیس مثل عیسی ترائوره نخستین گلزن خارجی داربی و تنها دو هت تریک داربی توسط همایون بهزادی و ایمون زاید .

فرار بزرگ یا کم کردن فاصله

گاه برخی ژورنالیست ها پا را حتی فراتر گذاشته و به روشی نامانوس تعداد گلهای داربی های هر ماه و هر فصل را می شمارند و احتمال برد هر تیم در صورت گل زدن به دروازه شمالی را محاسبه می کنند تا شاید نکته ای جذاب برای مخاطبان بیابند در حالی که اگر نفس فوتبال و خصوصا داربی را بشناسند خواهند دانست برتری و موفقیت در این دیدار هیچ ارتباطی به باران بهاری ، گرمای تابستان ، باد پاییز یا برف زمستان ندارد . حتی جایگاه بالاتر در جدول متضمن موفقیت در این رقابت  نخواهد بود و حتی اتفاقا تجربه ثابت کرده تیمی که شرایط نامناسبتری در جدول رده بندی لیگ دارد در این دیدار نتایج بهتری گرفته است . ولی هر چه که باشد این مسابقه چیزی بیش از یک بازی 90 دقیقه ای 3 امتیازی نیست . 3 امتیازی که البته امسال تاحدودی نسبتا با اهمیت است . سه امتیازی که می تواند فرار بزرگ آبی ها به سوی قهرمانی نهمشان در لیگ و تساوی با قهرمانی های سرخها باشد و در سوی دیگر قرمزها را به نزدیکترین فاصله با صدرنشین برای کسب قهرمانی دیگری رهنمون سازد و تساوی بهترین نتیجه است برای دیگر مدعیان همچون شاگردان بی نام و نشان ویسی در استقلال خوزستان و تیم یکدست تحت هدایت یحیی گل محمدی در ذوب آهن .


تنها یک روز به برگزاری هشتاد و دومین شهرآورد تیمهای استقلال و پرسپولیس باقی مانده است .

رقابتی که بازهم حدود یکصد هزار هوادار دو آتشه این دو تیم را از فواصل دور و نزدیک به استادیوم بزرگ آزادی خواهد کشاند و حدود دو ساعت میلیونها بیننده و شنونده در سراسر ایران و حتی جهان را پای تلویزیون ، رادیو و اینترنت میخکوب خواهد کرد . اتفاقی مهم که از یکی دو هفته مانده به آغازش فضای مجازی را به تسخیر خود درآورده و احتمالا هیاهوی حاصل از این تقابل فارغ از ثبت هر نتیجه ای تا یکی دو هفته نقل محفل شبکه های اجتماعی خواهد بود .

قرمزی یا آبی ؟

قرمزی یا آبی ؟ پرسپولیسی هستی یا استقلالی ؟ سوالی که پاسخ به آن شما را به طیفی وسیع اما بی هویت از جامعه متصل خواهد کرد . طیفی که بر خلاف کانونهای هواداری مشابه در سایر نقاط دنیا ماهیت مشخصی ندارد . مانند اسپانیا برخاسته از قومیت خاصی نیست ، همچون اسکاتلند دین و مذهب خاصی را نشانه نرفته است و برخلاف دیگر کشورها به شغل ، گروه یا حزب خاصی دلالت ندارد . در واقع پاسخ به این سوال که در آغاز هیجان انگیز به نظر می رسد پرسشگر و پرسش شونده را به چالشی نافرجام دعوت خواهد کرد . پاسخ قاطع به این سوال برای بسیاری از افراد مطرح جامعه به معنای پایان راه خواهد بود . کافیست یک فرد سیاسی ، یک بازیگر ، یک مجری یا در حادترین حالت یک گزارشگر فوتبال به علاقه خود به یکی از این دو تیم اعتراف کند تا در اندک زمان ممکن زیر شلاق بی رحمانه شدیدترین دشنامهای اراذل و اوباشی قرار گیرد که حتی با گمانه زنی احتمال علاقه کسی به یکی از این دو تیم به ناگاه به صفحه شخصی وی حمله می کنند !

چرا قرمز ، چرا آبی ؟

شاید پیش از انقلاب می شد تاج را به واسطه نامش به طبقه بالای جامعه منتسب کرد و پرسپولیس را به دلیل هواداران پرشمارش به توده مردم اما پس از انقلاب و با تغییر نام و اشتراک محل ارتزاق هر دو تیم ، کوچکترین تفاوتی در هویت آنها دیده نمی شود. در خیل هواداران دو تیم مخلوطی کاملا ناهمگن از کارگر ، محصل ، دانشجو ، بازاری ، کارمند و ... به چشم می خورد و تقریبا از هر جنس و سن و قومیت و شغل و مقامی در جمع هواداران دو تیم می توان افرادی را یافت .

بیایید به دوران نوجوانی خود بازگردیم یا اصلا خود را به جای یک نوجوان بی تجربه ای بگذاریم که در جامعه ما اخیرا با سرگرمی کم خرج و جذابی به نام فوتبال آشنا شده است . برای انتخاب تیمی که دوستش داشته باشید به هر طرف که می نگرید فقط قرمز و آبی می بینید ! در خانواده ، محله و مدرسه همه یا قرمزند یا آبی ! روزنامه های ورزشی طرفدار دو باشگاه را داریم و یا روزنامه های بی طرف یا برای کسب درآمد بیشتر صفحات اختصاصی سرخابی دارند ! مجری بی ربط ترین برنامه سیاسی به ورزش برای تنفس لابلای سوالات سنگینش از وزیر و وکیل می پرسد قرمزی یا آبی ؟! اینجا دنیای سرخابی است و انگار همه باید یا قرمز باشند یا آبی ! حتی با تیمهایی چون سپاهان و تراکتور در اصفهان و تبریز باز هم حتی در این دو شهر از شما می پرسند قرمزی یا آبی ؟! تو هم ناخودآگاه و ناخواسته تحت تاثیر شرایط اطراف به یکی از این دو میل می یابی و در زندانی می افتی که مفری از آن نیست ! کورکورانه انتخابت را می ستایی و متعصبانه نامش را فریاد می زنی و حتی در بدترین شرایط به خودت اجازه نمی دهی تیمت را عوض کنی . انگار این کار از گناهی نابخشودنی است .

چاله میدان مجازی !

رسانه های مجازی یکی از آخرین فن آوریهائیست که اخیرا زندگی مردم را در نوردیده و بدون فرهنگ سازی و ساز و کارهای بازدارنده مناسب در دسترس عموم جامعه خصوصا جوانان فوتبال دوست قرار گرفته است و بحثهای جذاب فوتبالی که سابقا بصورت رودررو و با رعایت ادب یکی از جذابیتهای هواداری این دو تیم بود با ورود به فضای مجازی متاسفانه به فضایی پلید و مملو از فحاشی و بی ادبی و تمسخر و هتک حرمت تبدیل شده است . جوی غیر قابل تحمل که روز به روز در حال گسترش است است و جوانان علاقمند به این دو تیم را به سمت بی فرهنگی و نا امنی روانی سوق می دهد . حتی بخش سالم آن نیز به نحوی به تکرار تهوع آور شش تایی و چهارتایی ها تبدیل شده و با این تفاسیر هر نتیجه ای در داربی هشتاد و دوم رقم بخورد مسلما به کری خوانی طرفین پایان نخواهد داد و هوادار رقیب حرفی برای گفتن خواهد داشت .

بیاییم این بار که وارد فضای مجازی شدیم به این موضوع بیندیشیم که طرف مقابل هم مثل ما ، مثل پدر و مادرمان ، برادر و خواهرمان و همسر و فرزندمان از طیف خاصی نیست و او نیز این تعصب کورکورانه را روزی سرسری و از روی احساس و سلیقه و بدون هیچ نیت و غرضی برگزیده و اگر انتخابش با ما متفاوت است شایسته بی احترامی و فحاشی نیست . بیاییم این بار فقط از خود داربی لذت ببریم .


پروفسور سمیعی یکی از بزرگترین جراحان ایران امروز در هتل اسپیناس حضور داشت و زمانی که متوجه شد استقلالی‌ها در این هتل اردو زده‌اند، ناهار را با بازیکنان این تیم خورد. بازیکنان استقلال تحت تاثیر حضور سمیعی سمت او رفتند و با او عکس یادگاری گرفتند.  

این اولین بازی بود که پرسپولیسی ها بازی بدون هادی نوروزی را تجربه می کردند و به همین دلیل هم با پیراهن یک دست مشکی وارد میدان شدند و کاپیتان های دو تیم با عکس او وارد زمین شدند. 

از سیوهای جادویی رحمتی تا گل ثانیه پایانی بنگستون صحنه های خاطره انگیز بود که در این بازی رقم خورد و شما می توانید در ادامه آن را مشاهده کنید.


































جمعه 27 فروردین 95، هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال

پرسپولیس تهران – استقلال تهران

ساعت 17 در ورزشگاه آزادی تهران

به گزارش وب سایت برنامه نود، جمعه یکی از حساس ترین داربی های اخیر را شاهد خواهیم بود. استقلال و پرسپولیس در حالی برای هشتاد و دومین بار به مصاف هم می روند که رقابتی نزدیک بر سر قهرمانی در این فصل دارند. دو تیم در جدول هم امتیاز اند و در کورس قهرمانی قرار دارند. اتفاقی که در چند سال اخیر بی سابقه بوده است.

در جدول لیگ پانزدهم استقلال و پرسپولیس، استقلال خوزستان را بالای سر خود می بینند و تراکتورسازی و نفت هم این دو تیم را تعقیب می کنند اما برد در داربی 82 تیم برنده را به شانس اول قهرمانی تبدیل می کند. تساوی هم به سود سایر مدعیان خواهد بود. تیم برنده بازی با روحیه برد از داربی گام بلندی در راه قهرمانی بر می دارد. اگر استقلال خوزستان پنجشنبه نتواند نفت را ببرد برنده داربی در صدر جدول قرار می گیرد. همه این موارد نشان می دهد.

پیشینه متفاوت

در هفته های اخیر پرسپولیس نتایج بهتری نسبت به رقیب دیرینه اش گرفته است. قرمزها در سه بازی گذشته برنده شده اند و آبی ها با سه مساوی زمین را ترک کرده اند، با این حال تاریخ داربی نشان می دهد که شرایط قبل از بازی تاثیرثی در نتیجه سابقه ندارد.

مربیان موفق

بازی جمعه رقابت دو مربی است که سابقه خوبی در داربی دارد. پرویز مظلومی که با چهار برد در این مسابقه سنتی لقب "سوبله،چوبله" را یدک می کشد و برانکو ایوانکوویچ در دو داربی اش، یک برد و یک تساوی کسب کرده است.

غایبان

پرسپولیس در بازی فردا کمال کامیابی نیا، هافبک دفاعی خود را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد. استقلال هم از استفاده از روزبه چشمی، هافبک دفاعی خود به دلیل مصدومیت محروم است.

ترکیب احتمالی

استقلال: مظلومی به احتمال فراوان با این ترکیب شاگردانش را به مصاف پرسپولیس خواهد فرستاد: سیدمهدی رحمتی، حنیف‌عمران‌زاده، هرایر مگویان، میثم مجیدی، میلاد فخرالدینی، امید ابراهیمی، عادل شیحی، فرشید اسماعیلی (محمدرضا خرسندنیا) خسرو حیدری، جابر انصاری و سجاد شهباززاده

پرسپولیس: سرخپوشان با ترکیب سوشا مکانی درون دروازه، رامین رضائیان، محسن بنگر، لوکاماریچ و محمد انصاری در خط دفاعی، احمد نوراللهی و مهرداد کفشگری، در هافبک دفاعی، محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده و امید عالیشاه در خط هافبک و مهدی طارمی در خط حمله قدم به دربی بگذارند.در صورتی که به هر دلیلی عالیشاه به مرز آمادگی کامل در دربی نرسد، علی علیپور جانشین وی خواهد شد.

محروم: کمال کامیابی نیا-پرسپولیس

نتیجه بازی رفت: استقلال یک- پرسپولیس یک.

آخرین نتایج: ملوان یک-پرسپولیس 2، استقلال صفر- سپاهان صفر.

جایگاه در جدول: پرسپولیس با 45 امتیاز و تفاضل 11 سوم، استقلال با 45 امتیاز و تفاضل 14 دوم.

بهترین گلزن:

پرسپولیس: مهدی طارمی 14 گل

استقلال: امید ابراهیمی و سجاد شهباززاده 6 گل

آمار ویژه:

تقابل دو خط حمله برتر لیگ

پرسپولیس بیشترین تعداد برد ، استقلال کمترین تعداد باخت

پرسپولیس 19 بازی بدون باخت رکورددار لیگ

استقلال بهترین تفاضل گل لیگ

پرسپولیس خشن ترین تیم لیگ

پرسپولیس دیرک زن ترین تیم لیگ

پرسپولیس سر زن ترین

پرسپولیس گل زن ترین تیم وقت اضافه

استقلال دومین خط دفاع برتر لیگ

استقلال شوت زن ترین تیم

پرسپولیس در 9 دربی آخری که مربی خارجی داشته نباخته : 3برد و 6 مساوی

در هر دربی که مظلومی مربی بوده استقلال گل زده

سابقه تقابل دو تیم:

تعداد بازی

برد پرسپولیس

مساوی

برد استقلال

81

20

37

24

  تیم داوری: محسن ترکی با کمک محمدرضا ابوالفضلی و رضا سخندان.