سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

ستاره پرتغالی سالی 12 میلیون یورو دستمزد می‌گیرد، نیم میلیون بیش از هم‌تیمی سابقش در منچستر، وین رونی.
رونالدو، مهاجم رئال مادرید،‌ بیشترین دستمزد را در میان بازیکنان فوتبال دنیا می‌گیرد. بنا بر گزارش مجله بلژیکی اسپورت فوت، ستاره پرتغالی سالی 12 میلیون یورو دستمزد می‌گیرد، نیم میلیون بیش از هم تیمی سابقش در منچستر، وین رونی. نفر سوم در این لیست، لیونل مسی است که سالی 11 میلیون دستمزد می‌گیرد.

کاکا، دیگر بازیکن رئال مادرید، با دستمزد سالی هشت میلیون یورو در جایگاه چهارم قرار دارد و بنزمای فرانسوی نیز سالی 6 میلیون دستمزد می‌گیرد. کاسیاس و ژابی نیز دیگر بازیکنان رئال حاضر در این لیست هستند.

50 بازیکن برتر جهان از نظر دستمزد:

1- کریستیانو رونالدو (رئال مادرید) : سالی 12 میلیون یورو
2- وین رونی (منچستر یونایتد ): 11.5
3- لیونل مسی (بارسلونا) : 11
4- یحیی توره (سیتی) : 10.8
5- ساموئل اتوو (اینتر) : 10.5
6- باستین شواین اشتایگر (بایرن مونیخ) :‌ 9.7
7- زلاتان ابراهیموویچ (میلان) :‌9
8- کاکا (رئال مادرید) : 9
9- جان تری (چلسی) : 9
10- امانوئل آدبایور (سیتی) : 8.4
11- فرانک ریبری (بایرن) : 8
12- فرناندو تورس (لیورپول) : 7.8
13- استیون جرارد (لیورپول) : 7.6
14- کارلوس ته وز (سیتی) : 7.6
15- فرانک لمپارد (چلسی) : 7.57
16- ژابی (بارسلونا) : 7.5
17- آندرس اینیستا (بارسلونا) : 7
18- دیده دروگبا (چلسی) : 6.5
19- ریو فردیناند (سیتی) : 6.5
20- آندره پیرلو (میلان) : 6
21- داوید ویا (بارسلونا) : 6
22- ایکر کاسیاس ( رئال مادرید) : 6
23- فردریک کانوته (سویا) : 6
24- کریم بنزما ( رئال مادرید) :‌6
25- جیجی بوفون (یوونتوس) : 6

26- پاتریک ویرا (سیتی) : 5.72
27- وسلی اشنایدر (اینتر) : 5.5
28 - گرت بری (سیتی) :‌5.5
29- آرین روبن (بایرن مونیخ) : 5.5
30- اشلی کول (چلسی9 : 5.41
31- جو کول (لیورپول) : 5.2
32- دیگو میلیتو (اینتر) : 5
33- داوید سیلوا (سیتی) : 5
34- پویول (بارسلونا) : 5
35- کولو تره (سیتی ) : 5
36- سرجیو آگرو (اتاتیکو) : 5
37- فرانچسکو توتی (رم) : 4.9
38- دیمیتار برباتف (منچستر) : 4.87
39- آندری آرشاوین (آرسنال) : 4.87
40- نیکلاس آنلکا (چلسی) : 4.8
41- یوان گورکوف (لیون ) : 4.8
42- پل اسکولز (منچستر) : 4.8
43- دانیله ده روسی (رم) : 4.6
44- ژابی آلونسو (رئال مادرید) : 4.6
45- جیمی کاراگر (لیورپول) : 4.6
46- رایان گیگز (منچستر) :‌4.6
47- خولیو سزار (اینتر) : 4.5
48- دیگو فورلان (اتلتیکو) : 4.5
49- الساندرو نستا (میلان) : 4.5
50- گابریل هاینزه (مارسی) : 4.5


وقتی آقای جنتی می‌گوید حضور اصلاحات نیازی نیست قطعا منظورشان اصلاحاتی نیست که بنده ارزش‌های دینی، خط امام (ره)، قانون اساسی، منافع ملی کشور، و مطالبات مردم را به عنوان پایه‌های اساسی آن برشمردم و البته اگر منظورشان نیز همین باشد باید گفت که به دنبال تک صدایی و یکدست کردن در جامعه هستند.

دبیر‌کل حزب مردم‌سالاری با اشاره به اظهارات اخیر جنتی در خصوص حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سیاست تاکید کرد: اجازه دهیم که مردم تعیین‌کننده باشند.

مصطفی کواکبیان پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران پارلمانی به بحث‌هایی که در مورد وضعیت اصلاح‌طلبان در آینده سیاست کشور و گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور این جناح در انتخابات مجلس نهم پرداخت.

وی با بیان اینکه به عنوان دبیرکل حزب مردم سالاری و یک فعال سیاسی اظهارنظر می‌کند،گفت: ما معتقدیم احزاب هسته اصلی توسعه سیاسی در هر کشوری هستند به نحوی که لازمه نظام مردم‌سالاری برگزاری انتخابات و لازمه برگزاری انتخابات نیز وجود رقابت در میان افکار مختلف است.

نمایند سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای احزاب را به هنگام انتخابات تشویق می‌کنند ولی در حین برگزاری و یا پس از انتخابات احزاب به فراموشی سپرده می‌شوند. ما معتقدیم که احزاب مختلف باید در انتخابات مجلس نهم نقش فعالی را ایفا کنند.

دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه در کنار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، جبهه‌ مردمی اصلاحات نیز متشکل از 30 حزب وجود دارند، تاکید کرد: قرار نیست که در مجموعه جریان احزاب اصلاح‌طلب برای انتخابات آتی تفرقه‌ای را شاهد باشیم. زیرا به دنبال وحدت در این جریان هستیم.

وی تصریح کرد: اصلاحاتی که ما تعریف می‌کنیم قطعا با آنچه برخی به آن می‌اندیشند از جمله ضدیت با نظام و خط امام ، که ممکن است عده‌ای در خارج از کشور نیز چنین مفهومی از اصلاحات ارائه دهند‏، متفاوت است.

کواکبیان در همین رابطه از پنج پایه به عنوان اساس اصلاحات یاد کرد و گفت: ارزش‌های دینی به عنوان یکی از این پایه‌ها از جمله اساسی‌ترین مبانی ما بوده و با هر کس که با آن مخالفت کند هماهنگ نیستیم و مرزبندی جدی داریم.

وی خط امام (ره) را به عنوان یک مکتب سیاسی دومین پایه مذکور دانست و گفت: البته جنبه‌های خاصی از خط امام مد نظر ما نبوده بلکه مجموعه آنچه که تحت این عنوان مطرح می‌شود از جمله اسلامیت، جمهوریت، استکبارستیزی، اعتقاد به ولایت فقیه و اینکه رای مردم میزان به شمار می‌آید، می‌باشد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه اصلاحات به مقابله با امام زدایی تاکید دارد، از قانون اساسی به عنوان یکی دیگر از پایه‌های اساسی اصلاحات نام برد و گفت: ما معتقدیم در این قانون به عنوان میثاق ملی همانطور که بحث ولایت فقیه، نقش و جایگاه ایشان مشخص شده به همان گونه نیز مبتنی بودن نظام به رای مردم،مشخص شده است.

وی از منافع ملی به عنوان پایه اساسی دیگر در جبهه اصلاحات یاد کرد و با اعلام مخالفت با کسانی که اقدامات افراطی و برخلاف منابع ملی انجام می‌دهند، اظهار داشت: مطالبات مردم پایه اساسی دیگری است که در جبهه اصلاحات به آن می‌اندیشیم و این مطالبات باید از طریق ساز و کارهای قانونی و رای آنها در انتخابات محقق شود.

کواکبیان با بیان اینکه رای مردم باید محترم شمرده شود، قانونمند حرکت کردن را اساس کار در اصلاح‌طلبی عنوان کرد.

وی گفت: ما همواره جایگاه رهبری را در تمام پایه‌های اساسی مذکور می‌پذیریم و معتقدیم که این جایگاه باید حفظ شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری تاکید کرد: در انتخابات مجلس نهم قطعا فعال خواهیم بود و اهل قهر، سکوت، تحریم و ... نیستیم. حتی نمی‌خواهیم فقط اهل تشویق باشیم.

وی تصریح کرد: در عین‌حال تاکید می‌کنیم به هر قیمتی حاضر نیستیم لیست کاندیداهای خود را ارائه دهیم، زیرا در صورتی می‌توان لیست ارائه کرد که کاندیداهای مورد قبول ما در سبد باقی مانده باشد و چنانچه حذف شوند، لیست ارائه نخواهیم داد.

کواکبیان همچنین در توصیه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد تصویب طرح استانی شدن انتخابات، گفت: دوستان ما در مجلس توجه کنند زیرا بنده شنیده‌ام طرحی که مطرح می‌شود با طرح اولیه ما متفاوت است و فرق می‌کند. زیرا در طرح اولیه استانی شدن انتخابات به احزاب و نقش آنها توجه شده بود و ما نیز اساسا چنین ساز‌و‌کاری را قبول داریم. زیرا با این ساز و کار می‌توان مردم‌سالاری و مشارکت مردم و حتی جایگاه نمایندگان را تقویت کرد.

کواکبیان در ادامه سخنان خود و در بیان آنچه که آن را توصیه به دستگاه‌های نظارتی می‌خواند از اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی یاد کرد و گفت: وقتی آقای جنتی می‌گوید حضور اصلاحات نیازی نیست قطعا منظورشان اصلاحاتی نیست که بنده ارزش‌های دینی، خط امام (ره)، قانون اساسی، منافع ملی کشور، و مطالبات مردم را به عنوان پایه‌های اساسی آن برشمردم و البته اگر منظورشان نیز همین باشد باید گفت که به دنبال تک صدایی و یکدست کردن در جامعه هستند. در حالی که ما می‌گوییم اجازه داده شود که مردم تعیین‌کننده باشند.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان باید نگهبان قانون و رای مردم باشد ، اظهار داشت: اینکه گفته شود نیاز به حضور عده‌ای در آینده سیاسی نیست یعنی بحث را از قبل به گونه‌ای طراحی کردند که گروهی از گردونه رقابت خارج شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از افراطیون به دنبال حاکم کردن منویات خود هستند نسبت به برگزاری مناظرات با آنها اعلام آمادگی کرد.

وی تصریح کرد: ما موافق نیستیم که در مسابقه‌ای شرکت کنیم که از قبل به عده‌ای کارت قرمز داده باشند. زیرا منویات رهبری نیز همیشه بر مبنای رقابت پر شور و حضور همگان در آن بوده است.

کواکبیان همچنین خطاب به دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد: اگر دوستان می‌خواهند که مشارکت مطلوب در کشور وجود داشته باشد باید بی‌طرفی کامل در بخش‌های مختلف اجرایی تدارک دیده شود. اما چنانچه شائبه و شبهه‌ای از عدم بی‌طرفی وجود داشته باشد به اصل رقابت و انتخابات ضربه خواهد زد.

دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین از احزاب و تشکل‌های سیاسی خواست که مأیوس نشوند.
وی با تاکید بر اینکه باید اعتماد عمومی مجددا بازسازی شود،گفت: در جریان انتخابات 88 حوادثی پیش آمد که باید فراموش شود و همگی به سمت انتخابات پرشور برویم.

وی خطاب به صدا و سیما نیز اظهار داشت: این نهاد زمانی می‌تواند مطابق قانون اساسی عمل کند که از یک جانبه‌گرایی‌ها دور شود.

کواکبیان در همین رابطه افزود: صدا و سیما باید مناظرات جدی شکل دهد، زیرا معنا ندارد در مناظره‌ای هر دو نفر بنشینند و یک حرف را تکرار کنند. مردم خود می‌فهمند. صدا و سیما نیز اگر به نظرسنجی‌های خود مراجعه کند خواهد دید که یک سویه عمل کردن نتیجه عکس می‌گذارد.

وی افزود: اساسا چه اشکالی دارد که صدا و سیما شبکه‌ یا شبکه‌هایی را به احزاب مختلف پروانه‌دار اختصاص دهد تا نظرات خود را اعلام کنند،همانگونه که در اوایل انقلاب شهید بهشتی با اعضای حزب توده به مناظره و بحث می‌نشستند و صدا و سیما نیز آن را پخش می‌کرد.

در ادامه این نشست خبری سوالی مبنی بر دلیل عدم حضور مصطفی کواکبیان در دیدار اخیر فراکسیون اقلیت با محمد خاتمی مطرح شد که دبیر‌کل حزب مردم سالاری در پاسخ با اشاره به اظهاراتش راجع به اعتقاد خود در خصوص اصلاحات گفت: من به خاطر ترس از رد صلاحیت این حرف‌ها را نزدم و معتقدم اگر دیدار با شخصیت‌ها جرم است باید مقامات صلاحیت‌دار آن را اعلام کنند. نه اینکه در چند روزنامه برای نمایندگان ملت خط و نشان کشیده شود.

کواکبیان تصریح کرد: ما براساس منویات حزب خود رفتار می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری که به محکومیت برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و همچنین انحلال دو حزب جناح اصلاحات اشاره داشت اظهار داشت: در مقاطع مختلف این بحث را مطرح کرده‌ایم که دستگاه قضائی محکومین را در لیست کسانی قرار دهد که شامل اصل 110 قانون اساسی قرار می‌گیرند. اساسا کسی دوست ندارد که عده‌ای در زندان بمانند و اگر این توصیه را از سوی قوه قضائیه اجرایی ببینیم خوشحال می‌شویم.


بفرمایید پول خُرد

یادش به خیر...
اون قدیما میرفتم مغازه یه کیک با یه نوشابه می‌خوردم بعد یه پنج تومنی زرد می‌دادم ...


روزها تند و تند می‌گذشت. وضع اقتصاد خراب بود. خرااااب. تورم بی داد می‌کرد. تا اینکه یه کیک با نوشابه شد هفت تومان یعنی یه دوتومانی هم باید به پنج تومانم اضافه میکردم....

یادمه با یه ده تومانی سوار تاکسی می‌شدم و ....

بعد که یه تحول عظیم اقتصادی رخ داد که من بچه بودم و حالیم نبود. فهمیدم باید به جای ده تومان کرایه بیست تومان بدم...

وقتی رفتم سر کار حقوقمو با پنجاه تومانی می‌دادن و حس می‌کردم دیگه مرد شدم....

یک سال بعد حقوق با اسکناس پنجاه تومانی کمتر و به جاش صد تومانی دادن ولی پنجاه تومان شده بود کرایه تاکسی همون مسیر همیشگی...

دویس تومانی که اومد هنوز کرایه همون پنجاه تومنی بود ولی عیدی نفری پنج تا دویستی نوی نو گرفتیم...

پانصدی که اومد کرایه‌ها هفتاد و پنج تومن شد. برای همون مسیر. نوشابه شیشه‌ای هم جاشو داده بود به نوشابه خانواده و حالا با خانواده دور هم کیک و نوشابه میخوردیم.

بعدش سر و کله هزارتومنی پیدا شد و ...

تا اینجای کار مشکلی نبود چون قبل از اینا هم اون اسکناسایی که گفتم بود ولی نه به این شدت ولی یه اسکناس جدید اومد که شد نقل محافل. میگفتن وضعیت پولی وخیمه...

پنج هزار تومانی که اومد دیگه آب پاکی رو دست همه ریخته شد.... وضع اقتصاد خراب بود. کیک و نوشابه و کرایه تاکسی اذیت می‌کرد آدمو...

بعد از درگذشت جانسوز اقتصاد ایران با اسکناس قبلی و کلی سکه که تا صد تومانی هم پیشروی کرده بود برای شب چهلم اقتصاد یک سورپرایز دیگر رو شد. ده هزار تومانی....

هنوز این اسکناس یا شاید تراول چک بین مردم عزیز و بهت زده جا باز نکرده بود که .....

دو برادر جدید وارد پول کشور شدند که دیشب یکیشان به دستم رسید و آه از نهادم بر آورد و به یاد تمام کیک و نوشابه های پنج تومانی که خورده بودم افتادم. و آرزو کردم یک بار دیگر و فقط یک بار دیگر بتوانم سوار بر تاکسی شوم .....

این دو پول عزیز چیزی نبود جر دو سکه دویست تومانی و پانصد تومانی!!!!!!!!! یعنی ???? ریال ???? ریال....

تیم فوتبال عراق با پیروزی مقابل کره‌شمالی به ‌عنوان تیم دوم گروه چهارم به‌مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا راه یافت.

دیدار تیم‌های عراق و کره‌شمالی از گروه‌چهارم جام ملت‌های آسیا ساعت 19:45 به وقت ایران در ورزشگاه احمد بن علی الریان قطر برگزار شد که در پایان عراق موفق شد با نتیجه یک بر صفر به برتری برسد و با کسب 6 امتیاز به‌عنوان تیم دوم گروه چهارم جام‌ملت‌های آسیا به مرحله بعد راه یابد.
تک گل این دیدار را کرار جاسم در نیمه اول و در دقیقه 22 به ثمر رساند.
این تیم در مرحله یک‌چهارم نهایی باید به‌مصاف استرالیا برود.

دیگر بازی این گروه میان ایران و امارات برگزار شد که تیم‌ملی کشورمان با نتیجه 3 بر صفر به برتری دست یافت تا با 9 امتیاز راهی مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها شود.
ایران در این مرحله باید به مصاف کره‌جنوبی برود.


تیم ملی فوتبال ایران با نتیجه 3 بر صفر برابر امارات به برتری رسید و تنها تیم 9 امتیازی جام ملت‌ها شد.

دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات در چارچوب مرحله گروهی جام ملت‌های 2011 آسیا از ساعت 19:45 در ورزشگاه قطر اسپورت و در حضور کمتر از شش هزار تماشاگر برگزار شد و با برتری 3 بر صفر ایران خاتمه یافت.
آرش افشین در دقیقه 70، محمد نوری در دقیقه 83 و ولید عباس (مدافع امارات) در دقیقه 93 برای ایران گلزنی کردند.
کیم دونگ جین از کره جنوبی قضاوت مسابقه را برعهده داشت که به آرش افشین و محسن بنگر از ایران کارت زرد نشان داد.
داور آرش افشین را در دقیقه 74 با دادن کارت زرد دوم از میدان اخراج کرد. خالد سبیل از امارات نیز در دقیقه 79 از میدان اخراج شد.
تیم ملی ایران پیش از این دیدار با دو برد متوالی برابر کره شمالی و عراق صعودش را به عنوان تیم اول گروه چهار به مرحله یک چهارم نهایی قطعی کرده بود. ایران ساعت 19:55 شنبه آینده در این مرحله باید به مصاف کره جنوبی برود.

ترکیب تیم ملی فوتبال ایران:
شهاب گردان، فرشید طالبی، محسن بنگر، احسان حاج صفی( از دقیقه 60 محمد نصرتی)، خسرو حیدری، قاسم حدادی فر، آندرانیک تیموریان، محمد نوری، مسعود شجاعی( از دقیقه 46 غلامرضا رضایی)، آرش افشین و محمد غلامی( از دقیقه 83 رضا نوروزی)
سرمربی: افشین قطبی


عدم نظارت مسئولین انتظامی و حراست اماکن ورزشی کماکان خبر ساز میشود.

اینجا ایران است، غرب نیست، تعجب نکنید این همان دغدغه ایست که بارها از راه های گوناگون به مسئولین ورزشی کشور تذکر داده شده است .

عکاس مسلمان اینبار تصاویری را به نمایش گذاشته است که حاکی از گسترش فساد اخلاقی و ناهنجاری های اجتماعی در مکانهای تفریحی و گروه های ورزشی است .

پس از اخباری که از گروه های مختلف کوهنوردی ، سخره نوردی و ... به گوش رسید اینبار نوبت کشف حجاب اسکی بازان در پیستهای اطراف تهران رسیده است .

لازم به ذکر است که اینگونه اعمال ناشی از عدم نظارت مسئولین انتظامی بر اینگونه اماکن است و باید توجه داشت که روند عادی سازی کشف حجاب از اینگونه مکانها شروع شده و به تدریج در سطوح مختلف جامعه نهادینه میشود .

پیشاپیش از انتشار این تصاویر از خوانندگان عزیز عذر خواهی میکند :

Persianv.com At site
Persianv.com At site 


تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی شنبه آینده پنجمین دیدار متوالی خود در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کنند.

پس از پایان دیدارهای مرحله مقدماتی گروه سوم جام ملت‌های آسیا تیم ملی فوتبال کره جنوبی به عنوان حریف کشورمان در مرحله یک چهارم نهایی معرفی شد.
پیش از این شاگردان افشین قطبی صعود خود را به عنوان تیم نخست گروه چهارم قطعی کرده بودند.
پنجمین رویارویی متوالی دو تیم در این مرحله درحالی اتفاق می‌افتد که سهم هر دو تیم پیش از این دیدار در مرحله یک چهارم دو پیروزی بوده است.

اولین رویارویی ایران و کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا در سال 1996 در امارات بود که در این دیدار تاریخی شاگردان محمد مایلی‌کهن با درخشش علی دایی موفق به شکست 6 بر 2 کره جنوبی شدند. دایی در این دیدار 4 گل از 6 گل ایران را وارد دروازه حریف کرد.
4 سال بعد در یک چهارم نهایی جام ملت‌های 2000 لبنان بار دیگر مقابل کره جنوبی صف‌آرایی کردیم که این بار شاگردان جلال طالبی با نتیجه 2 بر یک در وقت‌های اضافه بازی را به حریف خود واگذار کردند تا توازن بین دو تیم برقرار شود.

4 سال بعد یعنی در جام ملت‌های 2004 چین و در مرحله یک چهارم نهایی تیم ملی فوتبال کشورمان با درخشش علی کریمی موفق به حذف کره جنوبی شد. این دیدار جذاب با نتیجه 4 بر 3 به سود ایران به پایان رسید که 3 گل از 4 گل ایران را در این مسابقه علی کریمی بازیکن آماده آن روزهای فوتبال ایران وارد دروازه کره‌‌ای‌ها کرد.

آخرین رویارویی متوالی تیم ملی با کره جنوبی به یک چهارم نهایی جام ملت‌های 2007 برمی‌گردد که شاگردان امیر قلعه‌نویی پس از تساوی صفر بر صفر در وقت‌های قانونی و اضافی، در ضربات پنالتی با نتیجه 4 بر 2 مقابل حریف تن به شکست دادند تا حذف شده بزرگ این رقابت‌ها لقب بگیرند.
پنجمین رویارویی پیاپی تیم‌های ایران و کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا در حالی شنبه اتفاق می‌افتد که با استناد تاریخ و آمار این بار نوبت پیروزی ملی پوشان کشورمان در این مرحله مقابل حریف نامدار خود است.
با توجه به اینکه از سال 96 تاکنون یک در میان مقابل کره پیروز و بازنده بوده‌ایم شاید به پیروزی در این دیدار امید بیشتری داشته باشیم.


ترکیب تیم ملی فوتبال ایران برابر امارات اعلام شد و ستاره‌های ایران امروز استراحت دارند.

ترکیب تیم ملی فوتبال ایران برای دیدار امشب برابر امارات مشخص شد. در ای ترکیب اکثر بازیکنان اصلی که در دو دیدار گذشته برابر عراق و کره شمالی بازی کردند غایب هستند.
مهدی رحمتی، جواد نکونام، هادی عقیلی، سید جلال حسینی، محمد نصرتی، ایمان مبعلی، کریم انصاری فرد، پژمان نوری از جمله سرشناس‌ترین بازیکنانی هستند که در دیدار تشریفاتی امشب به آنها استراحت داده شده است.
تیم ملی ایران پیش از این دیدار با شش امتیاز صعودش را به عنوان تیم اول گروه به مرحله یک چهارم نهایی قطعی کرده بود. مسابقه امشب ساعت 19:45 به وقت تهران آغاز می‌شود.
ترکیب ایران :
شهاب گردان، فرشید طالبی، محسن بنگر، احسان حاج صفی، خسرو حیدری، آندرانیک تیموریان، محمد نوری، مسعود شجاعی، آرش افشین، محمد غلامی و قاسم حدادی فر.
در این دیدار مسعود شجاعی کاپیتان تیم ایران خواهد بود.


چند دختر جوان در یک عطر فروشی واقع در خیابان کارگر جنوبی با صدای بلند عطرهای جدید را تبلیغ و به این وسیله نگاه رهگذران را به سوی خود جلب می کنند: «خانم شما عطر جدیدمان را تست می کنید »

چند دختر جوان در یک عطر فروشی واقع در خیابان کارگر جنوبی با صدای بلند عطرهای جدید را تبلیغ و به این وسیله نگاه رهگذران را به سوی خود جلب می کنند: «خانم شما عطر جدیدمان را تست می کنید »

«آقا تستر عطر جدیدمان را بفرمایید، خانم شما، آقا شما» هرچند برخی بدون توجه و یا به خاطر تکرار شدن هر روز این صحنه فقط می شنوند و رد می شوند. ...
در یکی از نقاط شمالی شهر و در یکی از فروشگاه های عرضه گوشت و مرغ چند دختر جوان را می بینی که با هر مشتری که از در وارد می شوند، با روی گشاده و لبخند برخورد می کنند. «امرتان را می گویید تا راهنمایی کنم این محصولات همین امروز رسیده است، با یک بار خریدن مشتری می شوید.» هرچند اولین تصویری که از این فروشندگان جوان در اذهان حک می شود، لباس های متحدالشکلی است که قطره های خون روی آن به قول معروف «حسابی توی ذوق آدم می زند».
از بین انبوه مسافران به سختی رد می شود. دختر جوانی که ظاهر مرتب و آراسته ای دارد، کوله پشتی سنگینی که به پشت دارد و کیسه سیاه بزرگی که به سختی آن را می کشد، توجه شما را جلب می کند. لوازم آرایش می فروشد و ادعا دارد که اجناس خود را به نصف قیمت مغازه ها عرضه می کند. قطار به هر ایستگاه مترو هم که وارد می شود، خود را برای پنهان کردن از دید مأموران مترو به کناری می کشد و مخفی می شود.
اینها فقط چند تصویر از تصاویر متعدد و رنگارنگ از اشتغال کاذب در پایتخت است که به اشکال مختلف خودنمایی می کند. گذشته از این در سال های اخیر با صحنه هایی از کار زنان جامعه روبه رو می شویم که با سنین و فرهنگ های مختلف در مشاغلی سر کار گماشته شده اند که قبلاً کمتر تصوری از آن برای ورود زنان به آن عرصه در ذهن می پروراندیم.
شاید به نظر برسد کسانی که در مشاغل اینچنینی به کار گرفته می شوند با نگاه های سرد و سنگین و تلخ برخی از مردم رو به رو شوند، اما هرگاه پای صحبت و درد دل این زنان می نشینیم برخی از آنان زبان گله و شکایت می گشایند که برای گذران زندگی ناچارند دست به کارهای اینچنینی بزنند، اما در این میان برخی دیگر کمتر گله و شکایت می کنند و بیشتر راضی اند تا شکوه گر، هرچند این رضایتمندی به نظر غیر واقعی می رسد.
این که چرا تصاحب کردن چنین مشاغلی از سوی زنان جوان تا این حد به آسانی جامه عمل می پوشد نکته قابل تأملی است که جای خالی آن در میان پژوهش های جامعه شناسان دیده می شود، اما باید توجه کنیم در چنین شرایطی کار زنان و جای گرفتن آنان در مشاغل فاقد تخصص با نگاه ابزاری روبه رو نشود.
کار، عار نیست
نگار ?? سال دارد و دیپلمه است و از یک سال گذشته در یک فروشگاه مرغ و گوشت کار می کند.
از شرایط کاری خود می گوید: اینجا را فقط به این خاطر قبول کردم که امنیت مورد نظر پدرم را داشت، ضمن این که صاحب فروشگاه هم از دوستان پدرم و قابل اعتماد است، بنابراین دیگر خانواده ام با کار من مشکلی ندارند، فقط کمی سرمای درون فروشگاه مرا اذیت می کند که آن را هم تحمل می کنم.»
وی درباره حقوق و مزایای کارش توضیح می دهد: «ساعت کاری ام از هشت صبح تا دو بعد ازظهر است ولی معمولاً تا پنج و شش عصر برای اضافه کاری می مانم، قرارداد سه ماهه دارم، پایه حقوقم ??? هزار تومان است، با اضافه کار و پورسانت به ??? هزار تومان می رسد.
برای دریافت پورسانت بیشتر هم سعی می کنم با معرفی کالاها به مشتریان و تبلیغ آن و همچنین برقراری ارتباط بیشتر با آنها فروش را بالاتر ببرم.»
فروشنده ?? ساله یک فروشگاه درباره نگاه مردم به کار آنها می گوید: «برخی از مردم سطح دید خیلی پائینی دارند، مثلاً هر وقت فروشگاه را تی می کشم برخی از رهگذران یا مشتریان می گویند حیف تو نیست که اینجا کار می کنی، اما برای من این چیزها مهم نیست، چرا که کارم شخصیتم را زیر سؤال نمی برد، ضمن اینکه کار عار نیست و من به کار خودم افتخار می کنم. بالا بردن بازده کارم برایم بیشتر از هر چیز دیگر اهمیت دارد.
من این کارم را پس از این که چند جا دنبال کار گشتم و دیدم که محیط آنها ناامن است، انتخاب کردم، اما برخی از مردم طوری به من و همکاران دیگرم نگاه می کنند که انگار گرسنه هستم و یا خانواده ام به من نمی رسند، در حالی که فکر نمی کنند که این از خانه نشستن بهتر است. ضمن این که کار کردن حسن هایی دارد؛ روابط عمومی انسان را بالا برده و من را با شخصیت های جدید آشنا کرده است.»
ترجیح می دهم تحصیلکرده خانه دار باشم تا شاغل
لیلا ?? سال سن دارد و پیش دانشگاهی را خوانده و خود را برای کنکور سال آینده آماده می کند، او در یکی از ایستگاه های مترو مغازه ای اجاره کرده با ماهی ??? هزار تومان کرایه. وقتی از کارش می پرسم، می گوید: «دو ماه قبل به کمک برادرم اینجا را اجاره کردم تا اولین تجربه کاری ام را با فروش زیورآلات شروع کنم، اما تا الآن فقط توانسته ام پول کرایه را دربیاورم نه بیشتر، به همین خاطر می خواهم مغازه ام را جمع کنم.»
از او می پرسم چقدر سنگ ها و زیورآلات را می شناسی می گوید: «برادرم هم در این کار است، خودم هم کتاب های سنگ شناسی و سنگ درمانی می خوانم، به کلاس های سنگ درمانی نیز می روم، بنابراین تا حدی شناخت پیدا کرده ام. این کار را هم به این خاطر شروع کردم که وقتی از شهرستان به تهران آمدم تا پیش برادرم بمانم و برای کنکور درس بخوانم حوصله ام سر رفته بود و فقط برای سرگرمی شروع به کار کردم، اما الآن معتقدم کار زن فقط باید در خانه باشد نه بیرون از خانه.»
ساعت کار لیلا هشت صبح تا هشت شب است. او می گوید: «هر چند وقتی وارد جامعه می شوی شناخت و تجربیاتت بیشتر می شود، ولی با این همه ترجیح می دهم یک زن تحصیلکرده خانه دار باشم تا شاغل.»
? درآمد یک میلیون تومانی
مریم ?? ساله هم دیپلمه است و متأهل و یکی دیگر از فروشندگان زیورآلات زنانه در ایستگاه مترو. می گوید: «قبلاً به کمک برادرم از تایلند پوشاک زنانه وارد و در خانه شوی لباس برگزار می کردم، اما از آن جا که مشتری های غریبه به خانه می آمدند اطمینان نداشتم. در آن شغل حداقل ??? هزار تومان و حداکثر بیش از یک میلیون تومان درآمد داشتم، اما الآن که وارد کار زیورآلات شدم چندان درآمدی برایم ندارد، هرچند هزینه بسیاری برای وارد کردن آن از هند و چین می کنم.»
نمی توانم از کارم تعریف کنم
مینو هم در یکی از عطرفروشی های خیابان انقلاب کار می کند. او ?? ساله و دیپلمه است. می گوید: «من از کارم راضی هستم، قرارداد سه ماهه با من می بندند و با پورسانت حقوقم به ??? هزار تومان می رسد.»
او درباره چگونگی ورودش به این شغل می گوید: «به واسطه دوستم وارد این کار شدم، البته اکنون که در این شغل کار می کنم، نمی توانم چندان از آن تعریف کنم، به دنبال کار دیگری هستم، اما هرجا که سر می زنم ناامن و نامطمئن است، چه کنم که ناچارم فعلاً اینجا کار کنم.»
? نتیجه جامعه مصرف گرا
دکتر «محمدباقر علیزاده اقدم» جامعه شناس درباره کار زنان در چنین مشاغلی معتقد است: «این مسئله یکی از عواقب جوامع مصرفی است، چراکه اساساً مصرف گرایی می طلبد که چنین مشاغلی بوجود آید. ضمن آن که در بخش غیررسمی که این مشاغل در آن پدیدار می شود مسئله عرضه و تقاضای نیروی انسانی اهمیت دارد. در عرضه نیروی انسانی در وضعیت فعلی با توجه به شرایط اقتصادی کنونی بیشتر زنان به دنبال یافتن شغل هستند بنابراین عرضه بیش از تقاضاست.
در بحث تقاضا هم باید ببینیم هدف از آن استفاده بهینه از نیروی انسانی است یا هدف استفاده ابزاری از آنهاست. با توجه به این که بخش عمده ای از کسانی که به دنبال یافتن نیروی انسانی اند و تفکر سرمایه دار (که به دنبال سود خود است) بر آنها حکمفرماست به دنبال نیروی انسانی ای هستند که به کمترین دستمزد قانع باشد، ضمن آن که مطیع نیز باشد و از آن جا که زنان نسبت به مردان مطیع ترند، بنابراین آنها را ترجیح می دهند.»
وی به ناپایداری شغلی زنان در این مشاغل اشاره می کند و می گوید: «این شغل ها ناپایدارند و ثباتی ندارند و از مزایایی که شغل های عرصه رسمی دارند بی بهره اند، همچنین با توجه به این که زنان متأهل تعهد مادر بودن را نیز بر عهده دارند و یکی از مسئولیت های آنان بچه دار شدن و پرورش فرزندان شان است تجربه نشان داده هرگاه زن شاغلی بچه دار شود در چنین مشاغلی، شغلش را از دست می دهد و بازگشت به کار برایش ناممکن یا دشوار می شود، بر همین اساس بچه دار شدن خود را به تعویق می اندازد که این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.»
این جامعه شناس در نظر نگرفتن سرمایه فرهنگی زنان در مشاغل غیررسمی را که نیاز به تخصص هم ندارد، مورد تأکید جدی قرار داده و خاطرنشان می کند: «باید زنان را به سمت مشاغل رسمی و واقعی سوق دهیم، علاوه بر این که باید بسترها را فراهم کنیم. به این معنی که می توان با افزایش سطح تحصیلات آنان را در جایگاه واقعی خود قرار داد، اما عملاً چنین چیزی تحقق نمی یابد. البته برای کسانی هم که تحصیلات عالیه ندارند می توان دوره های کارآفرینی برگزار کرد، باید توجه کنیم حالا که زنان در مشاغل مختلف دیده می شوند بهتر است متناسب با توانایی ها و تخصص شان و همین طور جایگاه فرهنگی شان زمینه اشتغال آنان را فراهم کنیم.»