سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

شاید بگوییم اگر یک کالایی مفید مجانی باشد، همه مردم دلشان می‌خواهد آن را داشته باشند و برای تصاحب آن به رقابت می‌پردازند. بالاخره یکی از رقبا حاضر می‌شود برای داشتن این کالا پول پرداخت کند. شخص دیگری که بیشتر به این کالا نیاز دارد پول بیشتری می‌دهد. کم‌کم قیمت بالا می‌رود تا مقدار کالای موجود با تعداد آدم‌هایی که آن را می‌خواهند برابر شود. این کالای مفید دیگر مجانی نخواهد بود. با این دیدگاه محال است که در دنیا کالای مجانی پیدا شود. اما آیا این طرز تفکر درست است؟

هزاران تن طلای رایگان

چیزهای زیادی وجود دارند که هیچ‌کس برای استفاده از آن‌ها پولی نمی‌دهد: تماشای منظره غروب، قدم زدن زیر باران، هوای خنک صبحگاهی، منظره کوه، جنگل و کویر، نشستن در کنار دریا، تماشای آسمان شب، بعد‌ازظهر جمعه در کنار خانواده، احساس عشق، نشستن در پارک، مطالعه در کتاب‌خانه‌های عمومی و هزاران تجربه لذت‌بخش و البته رایگان دیگر.

غروب خورشید لذت تماشا کالا رایگان رقابت انحصار عمومی خصوصی مجانی

تماشای غروب خورشید یکی از محبوب‌ترین لذت‌های رایگان است.

اقتصاددان‌ها به این کالاهای دوست‌داشتنی توجهی ویژه دارند. این کالاها می‌توانند وضع زندگی همه را بهتر کنند و بدون هزینه، یا با هزینه‌ای اندک، لذت را به زندگی میلیارد‌ها انسان هدیه دهند و عمر آن‌ها را معنادار کنند.

حق مالکیت ستاره‌های آسمان

در مورد هر کالایی می‌شود دو صفت را مورد بررسی قرار داد.

  • اولین سوال این است که آیا می‌توانیم مردم را از مصرف یک کالا محروم کنیم؟ در شرایط عادی کسی نمی‌تواند مردم را از هوای خنک صبحی بهاری محروم کند. اما به سادگی می‌شود تعداد زیادی از مردم را از داشتن خودرو محروم کرد: همه مردم نمی‌توانند رولزرویس سوار شوند.
  • سوال دوم این است که آیا برای یک کالا رقابت وجود دارد؟ اگر شما به تماشای تخت جمشید بروید، دیگران هم می‌توانند در این لذت با شما شریک شوند. اما وقتی یک پیتزا را می‌خورید، دیگر هیچ‌کس روی زمین نمی‌تواند همان پیتزا را بخورد.

آیا می‌شود مردم را از یک کالای به خصوص محروم کرد؟ آیا مردم برای تصاحب این کالا با هم رقابت می‌کنند؟

بر اساس محروم پذیر بودن و رقابتی بودن می‌توانیم کالاها را به چهار دسته کلی تقسیم کنیم:

کالاهای خصوصی

کالاهایی که می‌شود مردم را از داشتن آن‌ها محروم کرد و مردم برای داشتن آن‌ها رقابت می‌کنند، کالاهای خصوصی هستند. در علم اقتصاد بیشتر کالاها خصوصی فرض می‌شوند. خانه، خودرو، آرد، گوشی تلفن همراه، مسواک، کت‌وشلوار و یک جلد دیوان حافظ کالاهایی خصوصی هستند.

در مورد این کالاها می‌توانیم بگوییم: به این کتاب دست نزن! (محروم کردن) اگر می‌خواهی برای خودت یکی بخر! (رقابت) این کتاب مال من است. (مالکیت خصوصی)

گردویی محروم رقابت نیروهای بازار بهترین قیمت خصوصی

هر گردویی که می‌خورید، یک نفر را از خوردن آن گردو محروم می‌کنید. مردم برای خوردن گردو باید با هم رقابت کنند.

کالاهای عمومی

اگر کالایی وجود داشته باشد که نشود کسی را از داشتن آن‌ها محروم کرد و مردم هم برای داشتن آن رقابت نکنند، این کالا عمومی خواهد بود. معمولا فرض می‌شود که آموزش، خدماتی عمومی است: کسی حق ندارد کودکی را از آموزش محروم کند و آموزش دیدن یک کودک نباید باعث محروم شدن کودکی دیگر شود.

بهترین مثال از کالای عمومی، امنیت است. وقتی به یک کشور حمله خارجی شود، همه از این وضعیت آسیب‌ می‌بینند، هرچند ممکن است مقدار آسیب متفاوت باشد. در مقابل وقتی کشور امن است، نمی‌شود کسی را از این امنیت بین‌المللی محروم کرد.

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید «منظره غروب مال من است، برای خودت منظره‌ای دیگر پیدا کن.»

منابع مشترک

کالاهایی وجود دارد که نمی‌شود کسی را از داشتن آن‌ها محروم کرد، اما مردم برای داشتن آن‌ها رقابت می‌کنند. این‌ها منابع مشترک هستند، اما برای بهره‌برداری از آن‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد.

جای پارک خودرو (در منطقه‌ای که پارک ممنوع نباشد) منبعی مشترک است. نمی‌شود گفت فقط شما حق ندارید ‌اینجا پارک کنید. با این وجود مردم برای داشتن جای پارک با هم رقابت می‌کنند.

اگر کسی این منبع مشترک را در اختیار بگیرد می‌تواند بگوید «این جای پارک مال من است، برای خودت جای پارک دیگری پیدا کن.» هرچند بعد از او کس دیگری همان‌جا پارک خواهد کرد.

انحصار طبیعی

درست در مقابل منابع مشترک، کالاهایی هستند که می‌شود مردم را از داشتن آن‌ها محروم کرد، اما تصاحب آن‌ها رقابتی نیست. اشتراک تلفن یکی از این کالاها است. مخابرات می‌تواند اشتراک شما را قطع کند، اما اگر شما اشتراک جدیدی بگیرید، دیگران را از حق داشتن آن محروم نکرده‌اید. برای اشتراک تلفن انحصار طبیعی وجود دارد.

خدمات اجتماعی مثل اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس در شرایط عادی در این دسته قرار می‌گیرند. می‌توانند شما را از خدمات آتش‌نشانی محروم کنند، البته معمولا این کار را نمی‌کنند. با این وجود وقتی شما به آتش‌نشانی زنگ می‌زنید، دیگران را از دسترسی به آتش‌نشانی محروم نمی‌کنید.

انواع کالا خصوصی عمومی منابع مشترک انحصار طبیعی نیروهای بازار رایگان مجانی

همیشه همین‌طور نیست!

یک کالای خصوصی، در شرایط خاص می‌تواند عمومی یا منبعی مشترک باشد.

یک خیابان خلوت را تصور کنید. هیچ‌کس مجبور نیست برای پارک کردن خودرو پول پرداخت کند. این کالا یک کالای عمومی است. نه کسی را از داشتن آن محروم می‌کنند و نه مردم برای داشتن جای پارک به رقابت می‌پردازند. هر کس هر وقت که بخواهد، می‌تواند ماشینش را هر جا که دوست دارد پارک کند.

فردای آن روز مراسم با اهمیتی در این خیابان برگزار می‌شود. جای پارک هنوز رایگان است، اما مردم برای بهره‌مندی از این منبع مشترک رقابت می‌کنند.

قرار می‌شود این مراسم بسیار مهم برای مدتی اجرا شود. حالا خیابان همیشه شلوغ است و رقابت شدیدی برای جای پارک وجود دارد. شهرداری تصمیم می‌گیرد با گرفتن هزینه، جای پارک را به متقاضیان بفروشد. حالا برخی از مردم از داشتن جای پارک محروم می‌شوند، با این حال کسانی که حاضرند جای پارک بخرند، برای داشتن بهترین جا با هم رقابت می‌کنند. این کالا به کالایی خصوصی تبدیل می‌شود.

پارکینگ رقابت انحصار محدودیت بازار بزرگ

در بازار بزرگ پیدا کردن جای پارک دشوار است. با اعمال محدودیت و غیررقابتی کردن می‌شود برای جای پارک یک انحصار طبیعی ایجاد کرد.

شما یک جای پارک عالی را برای مدت یک سال می‌خرید. اما مراسم لغو می‌شود. در این خیابان خلوت رقابتی برای جای پارک وجود ندارد، اما هنوز هم استفاده از حاشیه خیابان مجانی نیست. جای پارک در این حالت انحصار طبیعی دارد.

به همین دلیل تعیین نوع یک کالا به شرایط بستگی دارد. اشتراک اینترنت محروم کردنی و غیررقابتی است. برای همین انحصار طبیعی دارد. اما اگر تعداد مشترکین خیلی زیاد شود، همین کالا، خصوصی به حساب خواهد آمد. در شهرهای بزرگ بیشتر کالاها خصوصی می‌شوند.

چه عاملی باعث مجانی شدن کالاها می‌شود؟

به نظر شما کدام عامل باعث می‌شود یک کالا مجانی باشد؟ آیا قابلیت محروم کردن مردم از یک کالا باعث غیر رایگان شدن آن است، یا رقابت برای تصاحب آن؟

بیشتر مردم فکر می‌کنند این رقابت است که باعث می‌شود یک کالا رایگان نباشد. یعنی وقتی افراد زیادی یک کالا را بخواهند، آن چیز دیگر مجانی نخواهد بود. درست مثل ماجرایی که در ابتدای همین مقاله به آن اشاره کردیم. اما موارد زیادی وجود دارد که این نظریه را نقض می‌کند. در یک روز شلوغ جای پارک رقابتی است، اما این کالا هنوز هم می‌تواند رایگان باشد. در حالت عادی برای بازدید از تخت جمشید رقابتی وجود ندارد، اما بلیت ورود به این سایت‌موزه رایگان نیست.

اما اگر بشود عده‌ای از مردم را از داشتن یک کالا محروم کرد، می‌شود برای آن قیمت تعیین کرد. امواج رادیو محروم کردنی نیست و همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. پس امواج رادیو رایگان است. می‌شود از ورود عده‌ای به سالن سینما جلوگیری کرد. پس سینما مجانی نیست.

مشکل اصلی کالاهای عمومی

گفتیم که نه می‌شود کسی را از کالای عمومی محروم کرد و نه رقابتی برای تصاحب آن‌ها وجود دارد. شاید فکر کنیم این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که کالاهای عمومی خوب و دوست‌داشتنی باشند. کالاهایی رایگان، در اختیار همه.

اما مشکل اساسی کالاهای عمومی این است که چه کسی پول آن‌ها را می‌پردازد؟ فرض کنید به شما بگویند برای برگزاری نمایشی پول بدهید که می‌توانید به رایگان از آن دیدن کنید. عده زیادی از مردم این درخواست را قبول نمی‌کنند. درنتیجه پول لازم برای این نمایش جمع نمی‌‌شود و نمایش به روی صحنه نمی‌رود. به این شکل عموم مردم از این کالای عمومی محروم خواهند شد.

عموم مردم از یک کالای عمومی استفاده می‌کنند. اما چه کسی هزینه کالاهای عمومی را می‌پردازد؟

دفاع از مرزهای کشور یکی از همین کالاهای عمومی است. آیا مردم برای حمایت از این خدمات بسیار مهم پول می‌دهند؟ آیا مردم حاضرند هزینه‌های پژوهش بر روی درمان سرطان را بپردازند؟ آیا مردم برای داشتن رادیو و تلویزیون پول پرداخت می‌کنند؟ آیا این مردم هستند که هزینه برگزاری انتخابات را می‌دهند؟

جواب تمام این سوال‌ها واضح است: بله! تمام مردم برای داشتن این کالاها پول می‌دهند. این پول معمولا از مالیات یا فروش منابع عمومی مثل نفت تامین می‌شود. یعنی تک‌تک افراد جامعه هزینه‌های لازم برای بهره‌مندی از کالاها و خدمات عمومی را پرداخت می‌کنند. با این حساب آیا هنوز هم می‌توانیم این کالاهای رایگان را مجانی بدانیم؟

مشکل برنامه‌ریزی برای کالاهای عمومی

احداث یک بزرگراه جدید در تهران به نفع همه است. شاید حتی مردم تبریز هم از وجود این بزرگراه در تهران سود ببرند. چرا که بیشتر مشاغل در تهران هستند و دسترسی بهتر می‌تواند قیمت تقریبا همه‌چیز را کم کند. با این حال به سختی می‌شود در مورد توجیه اقتصادی یک طرح نظر داد.

اگر بخواهید یک رستوران جدید احداث کنید به سادگی می‌توانید هزینه‌های احداث این مجموعه را حساب کنید. بعد حساب می‌کنید که از این رستوران چقدر پول در می‌آید. اگر سود تاسیس رستوران از هزینه‌های آن بیشتر باشد، تصمیم خود را اجرایی می‌کنید.

اما سود حاصل از بزرگراه شهید همت چقدر است؟ اگر قرار نیست کسی برای استفاده از آن پول بدهد، چرا باید عده‌ای هزینه‌های لازم برای احداث این بزرگراه را پرداخت کنند؟ آیا می‌توانید به اداره مالیات مراجعه کنید و بگویید چون محل کار شما به خانه‌تان نزدیک است و هرگز نمی‌خواهید از هیچ بزرگراهی استفاده کنید، از شما مالیات کم‌تری بگیرند؟

سود حاصل از احداث یک بزرگراه چقدر است؟ چه کسی می‌تواند بگوید که جان انسان دانه‌ای چند است؟

همین موضوع دولت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. در مواردی که سود نجات جان آدم‌ها باشد، محاسبات عددی سخت‌تر هم خواهد شد. با چه روشی می‌شود سود حاصل از نجات جان آدم‌ها را اندازه گیری کرد؟ چه کسی می‌تواند بگوید که جان انسان دانه‌ای چند است؟

فاجعه منابع مشترک

گفتیم که نمی‌شود مردم را از منابع مشترک محروم کرد، اما برای بهره‌مندی از این منابع رقابت وجود دارد. به بیان دیگر این کالاها کمیاب اما رایگان هستند.

شما می‌توانید باک خودروی خود را پر کنید و تمام روز در خیابان گشت بزنید. دود خودروی شما به هوای شهر وارد می‌شود. کسی نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد. اما شما دارید عده‌ای را از هوای پاک محروم می‌کنید. چه انگیزه‌ای وجود دارد که عموم مردم برای داشتن هوایی پاک تلاش کنند؟ در این حالت تک‌تک افراد جامعه می‌توانند بگویند «آیا مشکل با تغییر رفتار یک نفر حل می‌شود؟ من استفاده نکنم، دیگران استفاده می‌کنند.»

همین مشکل در مورد مراتع عمومی هم وجود دارد. چرا کشاورزان باید از چرای بی‌رویه دام جلوگیری کنند؟ به خصوص وقتی فکر می‌کنند که اگر آن‌ها تعداد دام‌هایشان را کم کنند، کس دیگری دام‌های بیشتری را به چرا می‌برد.

رایگان آب فاجعه منابع طبیعی مشترک خشکسالی رقابت محرومیت

رایگان بودن منابع مشترک می‌تواند فاجعه بیافریند.

تعداد ماهی‌های موجود در دریا، یوزپلنگ ایرانی، جنگل‌های هیرکانی شمال کشور، آب تصفیه‌شده و ترافیک شهری از دیگر منابع مشترک هستند که برای بهره‌مند شدن از آن‌ها رقابت وجود دارد. این منابع شبیه یک حساب بانکی مشترک هستند که هر کس دوست دارد مقدار بیشتری از آن‌ها پول برداشت کند.

راهی برای خروج از بحران

یک راه موثر وضع عوارض برای تصاحب این منابع مشترک است. ممکن است تعداد محدودی جواز صید ماهی به فروش گذاشته شود، پول آب را به شکل تصاعدی محاسبه کنند، طرح ترافیک را بفروشند و از خودروهای آلوده مالیات اضافه بگیرند. به این شکل منابع عمومی به کالاهایی خصوصی تبدیل می‌شوند.

البته در مواردی خصوصی کردن این کالاهای عمومی دردسرآفرین است. مردم فکر می‌کنند چون برای مصرف آب پول می‌دهند، پس مجازند هرقدر که می‌خواهند آب مصرف کنند. از طرفی آب‌بهای ارزان نمی‌تواند عاملی بازدارنده برای مصرف بی‌رویه باشد. گران کردن آب‌بها هم ممکن نیست. به اصطلاح نیروهای بازار در ساماندهی تولید و مصرف ناتوان هستند. در این وضعیت اگر آب کمیاب باشد، بحران بی‌آبی اجتناب‌ناپذیر است.

بخش خصوصی، دوای بیشتر دردهای اقتصادی

معمولا وظیفه تامین و حفاظت از کالاها و منابع عمومی بر عهده دولت‌ است. اما اگر دولت بخواهد برای حفاظت از منابع عمومی به مردم فشار بیاورد، در جامعه نارضایتی به وجود می‌آید و مردم فکر می‌کنند که دولت آن‌ها را از حقوق طبیعی‌شان محروم کرده است.

اما اگر یک منبع مشترک مالکی خصوصی داشته باشد، مشکل تامین هزینه‌ها و نگهداری از این منبع حل می‌شود. در این حالت مالک یک منبع با هدف کسب سود از منبع عمومی دفاع می‌کند و مبلغی را برای توسعه دادن آن در نظر می‌گیرد.

ماشین فروشی رقابت بازار خرید فروش کالا خصوصی

مردم به امید کسب سود از اموال خصوصی خود محافظت می‌کنند.

شکار بی‌رویه دلیل انقراض کرگدن‌ها بود. اما در هر روز 55 میلیون قطعه مرغ و خروس کشته می‌شود. آیا هرگز شنیده‌اید که مرغ به خاطر مصرف بی‌رویه با خطر انقراض مواجه است؟ مالکین خصوصی مرغ‌ها می‌توانند مردم را از خوردن مرغ محروم کنند. مردم هم برای خوردن مرغ با هم رقابت می‌کنند. به همین دلیل این مالکان از منبع خصوصی خود حفاظت می‌کنند. با این رویکرد در برخی از کشورها مثل زیمبابوه حیوانات رو به انقراض را خصوصی می‌کنند. در موارد زیادی این کار تاثیر مثبت داشته است.

و سال‌های سال به خوبی و خوشی دیگر هیچ‌چیز مجانی نبود

از نظر اقتصاددان‌ها هیچ چیز مجانی نیست. حتی وقتی به تماشای غروب می‌نشینید، به اندازه پولی که می‌توانستید در این مدت به دست بیاورید، هزینه می‌پردازید. برای همین است که هر روز به تماشای غروب خورشید در سواحل مالدیو نمی‌نشینیم. به این هزینه، هزینه فرصت می‌گویند.

به همین دلیل بیشتر کالاها، کالاهای جهان خصوصی هستند و برای در اختیار گرفتن آن‌ها باید پول بپردازیم. اگر همه‌چیز مجانی بود، خیلی زود منابع و کالاهای عمومی ته می‌کشیدند و هیچ‌کس برای احیای آن‌ها زحمتی نمی‌کشید. شاید به همین خاطر است که می‌‌گویند: «رایگان، گران‌ترین قیمت ممکن است.»


باشگاه شارلوآ کیت های اول تا سوم خود برای فصل 2018-2017 را مشخص کرد؛ بر این اساس این تیم مانند سال های گذشته در دیدارهای خانگی با لباس راه راه آبی و مشکی به میدان می رود که در گذشته نیز رنگ اصلی پیراهن شارلوآ بوده است و به همین دلیل مانند یوونتوس لقب "گوره خرها" را به این تیم داده اند.
رنگ کیت های دوم و سوم شارلوآ به ترتیب فسفری و آبی آسمانی است و به احتمال زیاد هواداران استقلال می توانند در لیگ بلژیک نیز مهاجم فصل گذشته خود را با لباس آبی ببینند.


پرسپولیس موفق شد تیم نفت را در سوپرجام شکست دهد و به عنوان قهرمانی دست یابد تا فصل را با کسب جام استارت بزند.
در شبی که قرار بود دربی آلمان بین دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار شود، طرفداران پرسپولیس در استادیوم یکصدهزار نفری آزادی جشن قهرمانی را برگزار کردند. پرسپولیس با برد سه گله مقابل نفت تهران که تا ساعاتی پیش از این دیدار با تغییرات گسترده مهیای این جدال شده بود، در کمتر از 4 ماه توانست دومین جام را به کلکسیون افتخارات خود اضافه کند.

استادیوم آزادى  
داور: بیژن حیدرى      کمک داوران: علیرضا ایلدروم و یعقوب حجتى

 

پرسپولیس

علیرضا بیرانوند، شایان مصلح، حسین ماهینی، شجاع خلیل زاده، محمد انصاری، محسن ربیع خواه، وحید امیری(کامیابی نیا 84)، فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان (حمید طاهرخانی، دقیقه 88)، مهدی طارمی (دقیقه 74، سیامک نعمتی) و علی علیپور
سرمربى: برانکو ایوانکوویچ

نفت تهران

میلاد فراهانی، جهانبخش ذبیحی‌طاهر، حسین جعفری، فرید محمدی‌زاده، امیرحسین فشنگچی(علی خدایی 74)، علیرضا عزت‌کرامت، فرشاد هاشمی، علی میرخراط، مجتبی حق‌دوست، آرش شهامتی و عیسی آل‌کثیر
سرمربى: حمید درخشان

اخطار

فرشاد احمدزاده (43) از پرسپولیس

شرح گل ها

پرسپولیس 1 نفت تهران 0: (دقیقه 18، علی علیپور): در شرایطی که بازیکنان پرسپولیس چند موقعیت مناسب را از دست داده بودند، علی علیپور روی فراری بلند، توانست با ضربه ای دقیق و بدون حرکت اضافه میلاد فراهانی را تسلیم و گل اول تیمش را به ثمر برساند.

پرسپولیس 2 نفت تهران 0: ( دقیقه 66، محسن مسلمان): هافبک شماره 77 سرخپوشان روی حرکت بازیکنان سمت راست این تیم و ارسال پاس خوب از سوی علی علیپور با شوتی دیدنی گل دوم تیمش را به ثبت رساند.

پرسپولیس 3 نفت تهران 0: (دقیقه 83، فرشاد احمدزاده) ارسال زمینی ماهینی برای استفاده از بازیکنان داخل محوطه جریمه با اشتباه مدافع نفت و تکل بی مهابا روی سیامک نعمتی، داور را مجاب به اعلام ضربه پنالتی کرد. این ضربه را فرشاد احمدزاده به گل سوم تیمش تبدیل کرد تا بعد از مدت ها ضمن گلزنی برای سرخپوشان، تمام شادی های ناتمامش را به اجرا بگذارد.


شرح بازی:

تیم فوتبال نفت در حالی گام در این بازی گذاشت که شرایط بحرانی و بهم ریخته ای داشت به گونه ای که شب قبل از بازی سرمربی خود را تغییر داد و حمید درخشان را به جای علی کریمی انتخاب کرد اما درخشان روی نیمکت هم نبود و از روی سکو تیمش را هدایت کرد!

در مقابل پرسپولیس که تغییرات کمی نسبت به فصل گذشته داشت با حمایت نزدیک به 40 هزار تماشاگر وارد میدان شد و در طول نیمه اول تیم برتر میدان بود به گونه ای که علیرضا بیرانوند کم کارترین بازیکن زمین بود و کمتر از تعداد انگشتان یک دست توپ را لمس کرد.

شاگردان برانکو در این نیمه بارها تا آستانه باز کردن دروازه حریف پیش رفتند اما در زدن ضربات آخر کم دقت بودند. پرسپولیس در دقیقه 18 روی فرار خوب علی علیپور و ضربه دقیق این بازیکن به گل برتری رسید.

در نیمه دوم هم سرخپوشان تهرانی تیم برتر میدان بودند و بارها دروازه حریف بحران زده خود را به خطر انداختند. در دقیقه 65 این دیدار کار خوب گروهی سرخپوشان پشت محوطه جریمه نفت فرصت را به محسن مسلمان داد تا با یک ضربه محکم برای بار دوم دروازه حریف را باز کند.

مهدی طارمی که خیلی دیر به تمرینات پرسپولیس اضافه شده بود و به خاطر بیماری گادوین منشا در ترکیب سرخپوشان قرار گرفت بعد از آنکه تلاشش برای گلزنی در این بازی ثمری نداشت در دقیقه 74 جای خود را به سیامک نعمتی داد.

پرسپولیس بعد از آنکه اختلاف را به دو گل رساند انگیزه اش برای رسیدن به گل های بیشتر را از دست داد و به فکر حفظ و کنترل بازی بود. با این حال در دقیقه 80 این بازی علی علیپور پاسی تماشایی و زیبا را برای وحید امیری ارسال کرد که ضربه این بازیکن در حالتی تک به تک از بالای دروازه به بیرون رفت.

در دقیقه 83 این بازی سیامک نعمتی که دقایقی پیش به زمین آمده بود درون محوطه جریمه توسط عزتی متوقف شد که بیژن حیدری داور بازی به نشانه پنالتی در سوت خود دمید و فرشاد احمدزاده سومین گل سرخپوشان را به ثمر رساند.

بهترین بازیکن - علی علیپور

مهاجم شمالی پرسپولیس مطابق روزهای پایانی فصل گذشته با شرایط بدنی فوق العاده‌اش یک شب فوق العاده را پشت سر گذاشت. علی علیپور که در روزهای پایانی فصل گذشته پا به پای طارمی در گلزنی پیش می رفت اینبار توانست با یک گل زده و یک پاس گل باز هم نقش موفق خود در ترکیب سرخپوشان را به جا بگذارد و نشان دهد علیرغم حضور گادوین منشا، برانکو نباید به او به چشم نیمکت نشین نگاه کند.

اتفاق ویژه - سه گل کم بود

بعد از 3 ماه دوری از فوتبال انتظار می رفت هواداران زیادی برای رونمایی از ستاره‌ها و خصوصا دیدار سوپرجام در استادیوم آزادی حضور یابند اما در شبی که حدود 40 هزار هوادار در استادیوم حاضر بودند، آنها موفق شدند با سه گل از سوی محسن مسلمان، علی علیپور و فرشاد احمدزاده حریف خود را شکست دهند و به عنوان قهرمانی دست یابند.
با این حال اتفاق ویژه این بازی را می‌توان به برتری کم گل سرخپوشان مربوط دانست. تیمی که در یک ماه گذشته از کمترین امکانات برخوردار بود و با ترکیب 11 نفره قهرمان جام حذفی تغییراتی 90 درصدی را تجربه کرده بود، پرسپولیس را در شرایط دیدار برابر تیمی محلی قرار داده بود که تنها اسم و برند نفت تهران را روی خود داشت. با این حال سرخپوشان نیز که به تازگی از فشار تمرینات سخت بدنسازی خارج شده بودند، توانستند این عنوان را به خود اختصاص دهند و هواداران را به ادامه موفقیت‌های خود امیدوار کنند.

دقایق حساس

دقیقه 4: ارسال ضربه ایستگاهی توسط محسن مسلمان در یک رفت و برگشت به مهدی طارمی رسید و در حالی که این بازیکن برای ضربه آکروباتیک خود را مهیا می کرد با علیپور قاطی کرد تا تنها یک کرنر نصیب آنها شود.

دقیقه 8: دومین موقعیت جدی برای پرسپولیس روی ارسال وحید امیری و مهیا شدن توپ برای علیپور با واکنش موفق میلاد فراهانی و تکل مدافع نفت یک کرنر برای این تیم شکل داد.

دقیقه 9: ارسال کرنر توسط محسن مسلمان و ضربه سر علی علیپور با بدشانسی این مهاجم شمالی راهی به دروازه نیافت و توپ با اختلافی کم راهی اوت شد.
دقیقه 27: روی حرکات ترکیبی بازیکنان پرسپولیس، مهدی طارمی موقعیت خوبی به دست آورد که ارسال زمینی او برای فرشاد احمدزاده با ضربه دقیقی برای باز کردن دروازه نفت همراه نشد.

دقیقه 36: حرکت پا به توپ حسین ماهینی به داخل محوطه جریمه نفت و پاس فوق العاده او برای مهدی طارمی با سهل انگاری این بازیکن راهی به دروازه نیافت و توپش راهی بیرون شد.

دقیقه 45: آخرین شانس پرسپولیس برای افزایش تعداد گل هایش در نیمه اول با خطا روی علیپور در گوشه محوطه جریمه نفت شکل گرفت. این ضربه را محسن مسلمان ارسال کرد که البته بازیکنی موفق به زدن ضربه سر مناسب نشد.

دقیقه 50: فرار جالب توجه فرشاد احمدزاده به سمت دروازه نفت و ارسال او برای طارمی پیش از ضربه مهاجم سرخ‌ها با دفع مدافعان راهی اوت شد.
دقیقه 52: فضای مناسب برای شوتزنی علی علیپور با ضربه این مهاجم همراه شد که توپش با اختلاف راهی بیرون شد.

دقیقه 55: مصدومیت میلاد فراهانی باعث وقفه ای دو دقیقه ای در جریان بازی شد تا کادرپزشکی برای بررسی شرایط این دروازه بان راهی زمین شود.

دقیقه 58: حرکت علی علیپور پشت محوطه جریمه توپ مناسبی را برای احمدزاده فراهم کرد که ضربه شماره 10 پرسپولیس در دو مرحله توسط فراهانی مهار شد.

دقیقه 60: علی عزتی دقیقا روی خط محوطه جریمه علی علیپور را متوقف کرد تا بیژن حیدری به نشانه خطا در سوت خود بدمد و سرخپوشان را صاحب یک فرصت ایده آل کند. این ضربه اما از سوی انصاری به خوبی نواخته نشد تا فرصت از دست برود.

دقیقه 73: ارسال مسلمان روی دروازه و اشتباه مدافعان و دروازه بان نفت فرصت خوبی نصیب فرشاد احمدزاده کرد که ضربه سر این بازیکن از روی خط محوطه جریمه با اختلاف کمی راهی اوت شد.

دقیقه 77: شوت راه دور عیسی آل کثیر با اختلاف زیادی راهی اوت شد تا نفت همچنان در ایجاد خطر روی دروازه بیرانوند ناکام باشد.

دقیقه 80: پاس پشت پای فوق العاده از سوی علیپور، وحید امیری را با دروازه بان تک به تک کرد که ضربه این بازیکن راهی به چارچوب نیافت.

دقیقه 87: کمال کامیابی نیا، در بدو حضورش در زمین فرصت خوبی برای شوتزنی به دست آورد که ضربه اش را فراهانی در اختیار گرفت.

دقیقه 89: ارسال دیدنی شایان مصلح از سمت چپ را اینبار علی علیپور به قصد ضربه آکروباتیک نواخت که توپش با اختلاف کمی راهی اوت شد.

دقیقه 1+90: سیامک نعمتی مشابه ضربه ای که فصل گذشته وارد دروازه استقلال کرده بود اینبار روانه دروازه نفت کرد که شوت 35 متری اش با دفع میلاد فراهانی راهی کرنر شد.


روز چهارشنبه و در آستانه شروع رسمی فصل جدید فوتبال ایران از پیراهن های جدید تیم فوتبال پرسپولیس رونمایی شد. پیراهن اول تیم فوتبال پرسپولیس در فصل جاری قرمز رنگ با آستین و شورت ورزشی سفید و جوراب قرمز رنگ می باشد که بر خلاف فصل گذشته رنگ سفید جانشین رنگ مشکی در پیراهن پرسپولیسی ها شده است.
پیراهن دوم شاگردان برانکو در فصل جاری نیز سفید خواهد بود و قرمزپوشان در دیدارهای خارج از خانه خود از این پیراهن استفاده خواهند کرد.

شرکت تولید کننده البسه پرسپولیس برای فصل جاری ساعت 9:30 صبح با برگزاری مراسمی در فروشگاه شخصی خود و با حضور تعدادی از بازیکنان پرسپولیس از این لباس ها رونمایی کرد و هواداران پرسپولیس می توانند در فاصله دو روز مانده  تا دیدار سوپرکاپ لیگ برتر برابر نفت تهران، پیراهن های جدید این تیم را تهیه کنند.

این پیراهن برای اولین بار در دیدار برابر نفت تهران از سوی بازیکنان پرسپولیس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 


طارمی سه فصل موفق باپرسپولیس داشته و در این سه فصل به هر آنچه که خواسته رسیده. نقطه مشترک هر سه فصل طارمی و پرسپولیس، آقای گلی و تلاش برای ترانسفر به اروپا بوده است. حال 25 نکته از دوران بازیگری ستاره این روزهای فوتبال ایران را باهم مرور می کنیم.

 

1. مهدی طارمی 25 سال پیش در بوشهر به دنیا آمد.

 

2. به گفته خود مهدی، پدرش اولین مربی او بود که در رده های نونهالان و نوجوانان او را پرورش داد.

 

3. او فوتبال حرفه را با برق بوشهر آغاز کرد و پس از یک دهه بازی در 4 تیم بوشهری، راهی پرسپولیس شد.

 

4. طارمی پیش از پیوستن به پرسپولیس در لیگ آزادگان با ایرانجوان 12 گل زد و آقای گل این رقابت ها شد.

 

5. این بازیکن درباره پیشنهاد پرسپولیس گفته بود پس از پیشنهاد پرسپولیس وا رفتم! همچنین درخصوص تماس علی دایی هم گفته بود پس از تماس علی آقا داشتم بال در میاوردم!

 

6. طارمی اولین گلش با لباس پرسپولیس را در هفته سوم لیگ چهاردهم وارد دروازه ذوب آهن کرد.

 

7. جنجالی ترین گل او نیز هفت ماه پس از اولین گلش برای پرسپولیس بود. زمانی که در دیدار مقابل النصر و در حضور بیش از 100 هزار هوادار با پنالتی چیپ گلزنی کرد و به تلافی حرکت عربستانی ها خوشحالی جنجالی انجام داد.

 

8. طارمی در همان فصل با 7 گل آقای گل سرخ ها در لیگ چهاردهم شد.

 

9. پس از پایان این فصل، پیشنهادات مختلف از تیم های عربی به دست او رسید که جدی‌ترینشان القادسیه کویت بود اما او در نهایت قراردادش را یک فصل با پرسپولیس تمدید کرد.

 

10. او هفته اول لیگ پانزدهم را محروم بود اما از هفته دوم گلزنی را با استقلال خوزستان و سپاهان آغاز کرد. البته پرسپولیس در آن روزها نتایج مناسبی نمی‌گرفت.

 

11. طارمی تا هفته 25اُم 14 گل برای پرسپولیس به ثمر رساند و در هفته بیست و ششم مقابل استقلال دبل کرد و 16 گله شد.

 

12. دبل مقابل رقیب سنتی، پیروزی چهارتایی در دربی و صعود به صدر جدول آخرین خاطره خوش طارمی و پرسپولیس در لیگ پانزدهم بود. پس از این بازی طارمی، مهاجم همیشگی نشد و قهرمانی هم برای پرسپولیس از دست رفت و برخی دلیل افت طارمی را پیشنهادات تیم های خارجی پس از دربی عنوان کردند.

 

13. مهاجم جنوبی سرخپوشان در پایان فصل قصد رفتن داشت و هواداران هم با این موضوع کنار آمده بودند. لگانس اسپانیا مقصد طارمی عنوان می‌شد اما برخی دیدارها با هوادار متمول، طارمی و پرسپولیس را به تمدید دوباره قرارداد نزدیک کرد.

 

14. طارمی به باشگاه پرسپولیس رفت و با طاهری دیدار هم کرد. برخی رسانه ها نیز خبر از توافق برای تمدید دادند اما آقای گل در تصمیمی عجیب به ریزه اسپور پیوست و همه را غافلگیر کرد!

 

15. این انتقال هواداران پرشمار پرسپولیس را خشمگین کرد و طارمی و رضاییان در فضای مجازی رفتار تندی با آن ها داشتند. اقدام جالب آن ها، آنفالوکردن این دو بازیکن بود و آن ها که انتظار چنین رفتاری را نداشتند، از همان شب به فکر بازگشت افتادند.

 

16. طارمی زودتر از رضاییان و با نظر مساعد برانکو به پرسپولیس برگشت. سال پیش در چنین روزهایی او اولین تمرین خود با پرسپولیس را انجام داد و با بخشش دوستداران تیم، او بار دیگر صاحب پیراهن شماره 9 شد. مدیران باشگاه از پشیمانی او بهترین استفاده را کرده و با این بازیکن قراردادی دو ساله امضا کردند.

 

17. با توجه به کمبود مهاجم، برانکو طارمی را به ترکیب اصلی آورد و او هم با گلزنی، پاسخ اعتماد سرمربی را داد.

 

18. مهاجم 25 ساله فوتبال کشورمان، فصل رویایی را با پرسپولیس آغاز و سپری کرد و گهگاه خبر پیشنهادهای اروپایی‌اش در رسانه ها منتشر می‌شد اما این بار با توجه به قرارداد دوساله، هواداران نگران جدایی ستاره تیمشان نبودند.

 

19. طارمی در لیگ 18 گل زد و در آسیا هم با 7 گل جزو گلزنان برتر این رقابت ها بود. درخشش او با پیراهن تیم ملی، سبب شد تا فصل 95-96 بهترین فصل او باشد.

 

20. پایان لیگ با شایعات جدایی طارمی همراه بود. شایعاتی که هر روز پررنگ تر از قبل می‌شدند و این بازیکن نیز تقلای عجیبی برای جدایی می‌کرد!

 

21. رقم تعیین شده توسط باشگاه پرسپولیس برای جدایی آقای گل، سنگ بزرگی در راه این انتقال بود. هیچ باشگاهی حاضر به پرداخت 1 میلیون دلار برای جدایی طارمی نبود.

 

22. در ابتدا عنوان می‌شد طارمی از دورتموند، اورتون و... پیشنهاد دارد اما در نهایت تنها مشتری جدی او پانیونیوس یونان بود.

 

23. سرانجام طارمی به اروپا رفت اما نه برای بازی بلکه برای حضور در تمرینات پرسپولیس در اوکراین. حالا او در سال منتهی به جام جهانی کار بسیار سختی دارد.

 

24. اهداف پیش روی او در فصل جدید، هت تریک در آقای گلی، عنوان مرد سال آسیا و حضور در جام جهانی خواهد بود.

 

25. پس از سه فصل موفق در طول فصل و پرحاشیه در فصل نقل و انتقالات، می‌توان مطمئن بود که لیگ هفدهم آخرین فصل حضور طارمی در پرسپولیس خواهد بود؛ اما او نشان داده به شدت غیرقابل پیش بینی است و هر احتمالی درخصوص آینده اش وجود دارد.


در فاصله دو هفته مانده به شروع لیگ هفدهم 16 تیم حاضر در لیگ تمرینات خود را با جدیت پیگیری می کنند.

برگزاری اردوهای چند روزه در دوره آماده سازی یک تیم یکی از اصول آماده سازی است.

مربیان سعی می کنند در این اردوها بدنسازی پیش از فصل را انجام دهند و پس از آن کارهای تاکتیکی را هم شروع کنند.

برنامه 16 تیم لیگ برتری هم برای آماده سازی جداگانه است. برخی تیم ها چندین اردو برگزار می کنند بعضی به خارج از کشور می روند و برخی هم در داخل کشور اردو برگزار می‌کنند.

بدنیست مکان اردوی هر تیم را مرور کنیم.

آنهایی که به خارج رفتند؛

پرسپولیس: پرسپولیس تمریناتش را در تهران شروع کرد و چند روزی است که به اوکراین رفته است. قرمزها فصل قبل هم اردوی خود را در اوکراین برگزار کردند. قرمزها در هفته آینده به تهران برمی گردند.

استقلال: استقلال هم برنامه ای شبیه پرسپولیس داشت تنها با این تفاوت که آنها راهی ارمنستان شدند.

گسترش فولاد: پنج تیم لیگ برتری اردوی خود را در ترکیه برگزار کردند یکی از آنها گسترش فولاد است. گسترش در نزدیکی استانبول اردو داشت .

پدیده: این تیم مشهدی هم در ترکیه با گسترش همسایه بود و دیداری تدارکاتی هم با هم داشتند.

صنعت نفت آبادان: این تیم هم خیلی زود راهی ترکیه شد و در یکی از کمپ های معروف این کشور در نزدیکی آنکارا اردو زد. اردوی آبادانی دو روز پیش به پایان رسید.

سیاه‌جامگان: زمان و مکان اردوی سیاه‌جامگان خیلی نزدیک نفت آبادان بود.

ذوب‌آهن: ذوبی‌ها فردا به استانبول می روند.

پارس‌جنوبی: این تیم تازه لیگ برتری شده هم مانند استقلال راهی ارمنستان شد و در آنجا باهم بازی هم کردند.

آنهایی که خارج نرفتند؛

سایپا: علی دایی از پتانسیل کشور استفاده کرد. ابتدا تیمش را به سرعین برد و سپس در رامسر اردو برگزار کرد.

سپاهان: سپاهان هم در اصفهان و شهرهای دیگر اردو زد. اردوی چند روزه این تیم در سرعین استان اردبیل بود.

پیکان: مجید جلالی یکی از مخالفان اردوهای ترکیه است. او این فصل هم تیمش را به کردانِ کرج برد.

سیپدرود: این تیم تازه لیگ برتری شده هم پس از شروع تمریناتش در رشت، راهی کردان شد.

نفت تهران: علی کریمی از همان اول تهران را برای تمریناتش انتخاب کرد.

تراکتورسازی تبریز: این تیم پس از چند روز تمرین در تبریز اردوی خود را در تهران برپا کرد.

استقلال خوزستان: این تیم در چند شهر داخل کشور تمرین کرد. شهرکرد میزبان استقلال خوزستان بود.

فولاد: فولاد هم مانند همشهری خود استقلال خوزستان عمل کرد. این تیم برای اردو به زنجان رفت.

از 16 تیم لیگ برتری هشت تیم به خارج از کشور رفتند؛ پرسپولیس به اوکراین رفت. پارس جنوبی و استقلال راهی ارمنستان شدند. ذوب آهن، پدیده، سیاه‌جامگان، صنعت نفت آبادان و گسترش فولاد ترکیه را انتخاب کردند.

هشت تیم هم ترجیح دادند که به امکانات داخل کشور توجه کنند. تراکتورسازی و نفت تهران در تهران تمرین کردند. استقلال خوزستان به شهرکرد رفت و فولاد به زنجان. سپیدرود و پیکان راهی کردان کرج شدند. سپاهان و سایپا به سرعین رفتند. سایپا در ادامه به رامسر هم رفت.

این مقاصد مختلف نشان می دهد که امکان برپایی اردو در داخل کشور وجود دارد. سایپا مطمئنا توانایی مالی برگزاری اردو در خارج از کشور را داشت اما لزومی ندید فرضا به ترکیه برود.

به هر حال وقتی می توان در شهرکرد، زنجان، رامسر، سرعین می توان اردو برگزار کرد باید به منتقدان اردوهای خارج از کشور حق داد که از هدر دادن بودجه گلایه می کنند.

در آنسو مربیانی که اردوی خارج از کشور برگزار می کنند هم استدلال خاص خودشان را دارند آنها معتقدند که امکانات اردوهای خارج از کشور بهتر است و بازیکنان می‌توانند با تمرکز بیشتری تمرین کنند. ضمن اینکه دسترسی به حریف تدارکاتی هم آسان تر است.


با حضور سرور چپاروف در استقلال این تیم حالا 4 هافبک بازیساز دارد ضمن اینکه این تیم 4 هافبک دفاعی درجه یک را هم در اختیار خواهد داشت.
در استقلال هم اکنون امید ابراهیمی، فرشید باقری، روزبه چشمی و امید نورافکن به عنوان هافبک دفاعی و مجتبی جباری، چپاروف، فرشید اسماعیلی و داریوش شجاعیان به عنوان هافبک پشت مهاجم حضور دارند و با این شرایط سرمربی استقلال کار سختی برای انتخاب ترکیب اصلی خود در هر بازی خواهد داشت.

اما منصوریان برای حضور این تعداد هافبک وسط در تیمش دلیل کافی دارد چرا که در این فصل قصد دارد از سیستم 2-4-4 باکس بازی کند، سیستمی که در آن دو بازیکن پست 6 و دو بازیکن پست 10 بازی می کنند و طبیعی است که منصوریان برای اجرای این سیستم نیاز به بازیکنان زیادی در پست هافبک وسط دارد.


در این شکل از بازی تیم وینگر ندارد و با حضور دو هافبک دفاعی و دو هافبک پشت مهاجم در کنار هم یک مربع در وسط زمین تشکیل می شود. در این سیستم چون تیم وینگر راست و چپ ندارد یکی از هافبک های پشت مهاجم متمایل به راست در وسط زمین قرار می گیرد و دیگری متمایل به چپ می شود تا آنها بتوانند از تمام نقاط زمین دو مهاجم تیم خود را به خوبی تغذیه کنند. در سیستم 2-4-4 باکس نقش مدافعان کناری بسیار مهم است چراکه تیم در این سیستم وینگر ندارد و آنها باید این توانایی را داشته باشند که در حملات اضافه شوند و بتوانند سانترهای دقیقی روی دروازه حریف ارسال کنند.
نکته جالب این است که استقلال فصل گذشته هم در بعضی از  بازی ها  زمانی که بهنام برزای و فرشید اسماعیلی هم زمان در زمین بازی می کردند و البته علی قربانی به عنوان مهاجم در کنار کاوه رضایی بازی می کرد با این سیستم بازی کرده بود و منصوریان با سیستم 2-4-4 باکس بیگانه نیست.



در سیستم 2-4-4 باکس منصوریان به خوبی می تواند سیستم دفاع- ضد حمله را در زمین بازی پیاده کند چراکه هافبک های دفاعی استقلال توپ ها را به صورت مستقیم از عقب زمین برای مهاجمان ارسال می کنند و دو هافبک بازیساز می توانند به خوبی از توپ های برگشتی موج دوم حمله را تشکیل بدهند.


مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر در فصل 97-96 از ساعت 20:40 امشب در سالن همایش ایرانیان برگزار شد و 16 تیم حاضر در این رقابت‌ها تا پایان هفته‌های لیگ رقبای خود را شناختند.
هفدهمین دوره لیگ برتر از روز پنج‌شنبه، پنجم مردادماه آغاز می‌شود که برنامه کامل مسابقات به تفکیک هفته‌ها و مشخص شدن میزبان(تیم اول) و مهمان(تیم دوم) تا پایان دور رفت به صورت زیر اعلام شد:

* هفته اول
پیکان تهران- پدیده خراسان
صنعت نفت آبادان- استقلال تهران
سیاه جامگان- ذوب‌آهن اصفهان
استقلال خوزستان- تراکتورسازی تبریز
نفت تهران- سپیدرود رشت
گسترش فولاد تبریز- پارس جنوبی جم
پرسپولیس تهران- فولاد خوزستان
سپاهان اصفهان- سایپا تهران


* هفته دوم


پدیده- سپاهان
سایپا- صنعت نفت
ذوب‌آهن اصفهان- گسترش فولاد
استقلال تهران- استقلال خوزستان
پارس جنوبی- پیکان
فولاد خوزستان- نفت تهران
سپیدرود- سیاه جامگان
تراکتورسازی- پرسپولیس

* هفته سوم


صنعت نفت آبادان- پدیده
پیکان- ذوب‌آهن اصفهان
استقلال خوزستان- سایپا
نفت تهران- پرسپولیس
گسترش فولاد- سپیدرود
استقلال تهران- تراکتورسازی
سیاه جامگان- فولاد
سپاهان- پارس جنوبی جم


* هفته چهارم


پدیده - استقلال خوزستان
پارس جم - صنعت نفت
ذوب آهن - سپاهان
سپیدرود رشت - پیکان
تراکتورسازی - نفت تهران
فولاد خوزستان - گسترش فولاد
سایپا - استقلال
پرسپولیس - سیاه جامگان


* هفته پنجم


استقلال - پدیده 
نفت آبادان - ذوب آهن
استقلال خوزستان - پارس جنوبی
پیکان - فولاد خوزستان
سیاه جامگان - نفت تهران
سپاهان - سپیدرود
گسترش فولاد - پرسپولیس
سایپا- تراکتورسازی


* هفته ششم


پدیده- سایپا
سپیدرود- نفت آبادان
ذوب آهن- استقلال خوزستان 
پرسپولیس- پیکان
نفت تهران- گسترش
تراکتورسازی- سیاه جامگان
فولاد خوزستان- سپاهان
پارس جنوبی جم- استقلال


* هفته هفتم


تراکتورسازی - پدیده
نفت آبادان - فولاد خوزستان
استقلال - ذوب‌آهن اصفهان
استقلال خوزستان - سپیدرود رشت
پیکان - نفت تهران
سیاه‌جامگان - گسترش فولاد
سپاهان - پرسپولیس
سایپا - پارس جنوبی

* هفته هشتم


پارس جنوبی - پدیده
پرسپولیس - نفت آبادان
ذوب‌آهن اصفهان - سایپا
فولاد خوزستان - استقلال خوزستان
سیاه جامگان - پیکان
نفت تهران - سپاهان
سپیدرود - استقلال
گسترش فولاد - تراکتورسازی


* هفته نهم


پدیده - ذوب‌آهن اصفهان
نفت آبادان - نفت تهران
استقلال خوزستان - پرسپولیس
پیکان - گسترش
سایپا - سپیدرود رشت
تراکتورسازی - پارس جنوبی جم
استقلال - فولاد خوزستان
سپاهان - سیاه جامگان


* هفته دهم


سپیدرود - پدیده
سیاه جامگان - نفت آبادان
ذوب‌آهن اصفهان - پارس جنوبی
نفت تهران - استقلال خوزستان 
پیکان - تراکتورسازی
گسترش فولاد - سپاهان
فولاد خوزستان - سایپا
پرسپولیس- استقلال


* هفته یازدهم


تراکتورسازی - ذوب‌آهن اصفهان
سپاهان - پیکان
استقلال - نفت تهران
پارس جم - سپیدرود
نفت آبادان - گسترش
پدیده - فولاد خوزستان
استقلال خوزستان - سیاه جامگان
سایپا - پرسپولیس


* هفته دوازدهم


پرسپولیس-  پدیده
پیکان-  صنعت نفت آبادان
سپیدرود-  ذوب‌آهن اصفهان
گسترش فولاد تبریز-  استقلال خوزستان
سپاهان-  تراکتورسازی
نفت تهران-  سایپا
سیاه جامگان-  استقلال تهران
فولاد خوزستان-  پارس جنوبی جم


* هفته سیزدهم


استقلال خوزستان-  پیکان
پدیده-  نفت تهران
تراکتورسازی-  سپیدرود رشت
استقلال تهران-  گسترش فولاد تبریز
ذوب‌آهن اصفهان-  فولاد خوزستان
صنعت نفت آبادان-  سپاهان
سایپا-  سیاه جامگان
پارس جنوبی جم-  پرسپولیس


* هفته چهاردهم


سیاه جامگان-  پدیده
پرسپولیس-  ذوب‌آهن اصفهان
سپاهان-  استقلال خوزستان
فولاد خوزستان-  سپیدرود رشت
صنعت نفت آبادان-  تراکتورسازی
گسترش فولاد تبریز-  سایپا
پیکان-  استقلال تهران
نفت تهران-  پارس جنوبی جم


* هفته پانزدهم


استقلال خوزستان-  صنعت نفت آبادان
سایپا-  پیکان
ذوب‌آهن اصفهان-  نفت تهران
پدیده-  گسترش فولاد تبریز
تراکتورسازی-  فولاد خوزستان
استقلال تهران-  سپاهان
پارس جنوبی جم-  سیاه جامگان
سپیدرود رشت-  پرسپولیس


چرا استقلال پارسال قهرمان نشد؟ اصلی‌ترین دلیلش این بود که آبی‌ها نیم فصل اول را از دست دادند و در نیم فصل دوم که بیشترین امتیازها را جمع کردند نتوانستند به پرسپولیس که از اول فصل روند ثابت و موفقی داشت برسند. شاید به همین دلیل بود که علیرضا منصوریان ترجیح داد تیمی پرستاره ببندد و البته با اضافه کردن میک مک درموت به کادرفنی ضعف‌های فنی این تیم هم پوشش داده شد.
نکته جالب در مورد استقلال این است که تنها کاوه رضایی، رابسون، بهنام برزای و یک بازیکن دیگر که هنوز در مورد آن تصمیم‌گیری نهایی نشده است نسبت به فصل گذشته از لیست آبی‌ها خارج می‌شوند و به جای آن بازیکنانی مثل حسن بیت‌سعید، سجاد شهباززاده، داریوش شجاعیان، مجتبی جباری، پژمان منتظری، مهدی قائدی و چند جوان کم نام و نشان جذب شدند که بی‌تردید حداقل از نظر نفرات قدرت استقلال را نسبت به پارسال بیشتر می‌کند.

بی‌تردید مهمترین جداشده استقلال در فصل نقل و انتقالات کاوه رضایی است که راهی شارلوای بلژیک شد اما به جای این یک بازیکن سجاد شهباززاده و حسن بیت سعید در خط حمله جذب شدند و با نگاهی به لیست فصل آینده استقلال کاملا مشخص است که آبی‌ها حداقل از نظر مهره تیمی بسیار قدرتمندتر از فصل گذشته‌شان هستند.


آندرانیک تیموریان که یکی از با تجربه ترین فوتبالیست های کشور به شمار می رود، پس از جدایی از استقلال تهران و حضور در تراکتورسازی، یک فصل تقریبا ناموفق را در دو تیم الوصل و سایپا پشت سر گذاشت و به تیم ماشین سازی پیوست؛ نتایج ضعیف ماشین سازی سبب شد تا آندرانیک هم نتواند مانند سابق نمایش های خوبی داشته باشد؛ در نتیجه در پایان نیم فصل از این تیم جدا شد و در نفت تهران شاگرد علی دایی شد آندرانیک در نفت هم اگرچه نتوانست در لیگ برتر نمایش های خوب  خود را تکرار کند، اما قهرمانی در جام حذفی با ارسال دقیق او و ضربه سجاد شهبازاده به دست آمد؛ دو بازیکنی که در پنجره ی زمستانی لیگ شانزدهم مورد توجه علیرضا منصوریان قرار داشتند ولی محرومیت آبی پوشان از نقل و انتقالات تابستانی سبب شد تا این دو بازیکن به نفت تهران اضافه شوند و با این تیم قهرمان جام حذفی شوند. سجاد شهبازاده در پایان فصل با توجه به جدایی کاوه رضایی و با پایان محرومیت آبی پوشان به استقلال تهران پیوست ولی آندرانیک تیموریان به اندازه شهباززاده خوش شانس نبود؛ درخشش امید نورافکن، بازگشت روزبه چشمی و نمایش های خوب فرشید باقری و همچنین حضور امید ابراهیمی در پست آندرانیک تیموریان باعث شده تا این بازیکن جایی در لیست منصوریان نداشته باشد و حالا باید در تیم دیگری به فوتبال خود ادامه دهد. آندرانیک تیموریان که در دیدارهای ابتدایی مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه یکی از مهره های مورد اعتماد کارلوس کی روش بود، رفته رفته و با نوساناتی که طی 2 سال اخیر با آن روبرو شد، جایگاه خود را در ترکیب تیم ملی از دست داده؛ علاوه بر این درخشش بازیکنان جوانی نظیر سعید عزت اللهی و علی کریمی و همینطور حضور موثر احسان حاج صفی، امید ابراهیمی و عزت الله پورقاز در پست آندرانیک، بازگشت او به تیم ملی و حضور در سومین جام جهانی را با ابهامات زیادی مواجه ساخته است.
شاید اگر استقلال تهران سال گذشته با محرومیت مواجه نمی شد، اکنون تیموریان در جمع آبی پوشان حضور داشت و شرایط متفاوتی هم در تیم ملی تجربه می کرد؛ اما اتفاقات رقم خورده در سال های پایانی زندگی حرفه ای سامورایی فوتبال ایران  برای او چندان خوشایند نبوده و حالا باید منتظر انتخاب تیم بعدی او باشیم و ببینیم آیا می تواند به همراه مسعود شجاعی به تنها بازیکنانی بدل شوند که در تاریخ فوتبال ایران در سه جام جهانی حضور داشته اند یا خیر.