سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

گفت و گوی تازه کارلوس کی روش با «خبرگزاری فارس» حاوی نکات جالب و عجیبی است و به نوعی می توان آن را نوعی افشاگری از سوی سرمربی تیم ملی دانست. کی روش که در این مصاحبه مثل همیشه تند و صریح صحبت کرده به افشای برخی حواشی تیم ملی پرداخته است. او حتی از ماجرای انتقال دوبازیکن تیم ملی که در آستانه پیوستن به استقلال به پرسپولیس رفتند نیز پرده برداشته است.

 

کی روش با بیان اینکه در فوتبال ایران افرادی که ذهن‌های بیمار دارند زیاد هستند که به خاطر منافع خودشان خودشان صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند می گوید:« ما در تیم ملی شخص یا افرادی را نمی‌خواهیم که از طریق دوستشان که قصد داشت کمک مالی به تیم ملی داشته باشند بیایند در هتل تیم ملی و ساعت یک و نیم بامداد و دو بازیکنی که قرار بود به استقلال بروند را جلویشان را بگیرند و به دنبال این باشند که تفاهم ایجاد شود تا این دو بازیکن به جای باشگاه استقلال به جای دیگری بروند.

 

با آن اتفاق مالی در آن دوره، با آن دو بازیکن ساعت یک و نیم بامداد توافق مالی صورت گرفت. ما در تیم ملی اینگونه افراد را نمی‌خواهیم. پشت سر من ساعت 1:30 بامداد بازیکن من را بیدار کردند تا به پرسپولیس بیاورند. دیگر من در تیم ملی نمی‌خواهم که ساعت 1:30 بامداد اشخاصی دوستانشان را به اردوی تیم ملی بیاورند. آن اتفاق که یک اتفاق شعبده‌گونه بود، جایی که بدون اطلاع من به اتاق بازیکنانم رفتند و با آنها قرارداد امضا کردند. امیدوارم این موضوع مشخص شود که چه کسی به عنوان یک دلال در فوتبال ایران چنین کارهایی را انجام می‌دهد. » اما حرف های کی روش درباره کدام انتقال و کدام بازیکنان است. به نظر می رسد که ماجرایی که کی روش از آن حرف می زند می تواند انتقال علیرضا بیرانوند و وحید امیری دو ملی پوش تیم نفت به پرسپولیس باشد.

 

هردوبازیکن به شدت مورد توجه استقلال بودند اما در آن روزها حسین هدایتی هوادار متمول پرسپولیس به حضور در اردوهای تیم ملی توانست این دو بازیکن را برای پرسپولیس جذب کند. کی روش در ادامه صحبت هایش این موضوع را تایید کرده و می گوید:«متأسفانه بدون اطلاع ما به هتل ورود کردند، با آن حق ورودی که دوستانشان در تیم ملی بودند این دلال‌ها نیز به اردو ورود کردند. این افراد افرادی بودند که آقای هدایتی را به تیم ملی معرفی کردند، اینها دوستان آقای هدایتی بودند، تا زمانی که من در تیم ملی هستم دیگر چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد به همین دلیل یکسری از افراد من را دوست ندارند ولی برای من ایرادی ندارد و باعث افتخارم است که چنین افرادی من را دوست ندارند.»

 

حالا او علاوه بر اینکه از راز انتقال بازیکنان تیم ملی به پرسپولیس حرف می زند یک راز مهم دیگری را فاش می کند و اینکه کسی از نزدیکان تیم ملی در این ماجرا نقش داشته است. در آن زمان البته تنها دستیار ایرانی کی روش مارکار آقاجانیان و دیگر عضو ایرانی کادر فنی افشین پیروانی بود که به عنوان سرپرست فعالیت می کردند. آیا منظور کی روش فرد دیگری است یا او درباره یکی از این دونفر صحبت می کند که به هدایتی برای جذب دو بازیکن مدنظر استقلال کمک کرده اند. البته کی روش هرگز نگفته است که کسانی که به هدایتی کمک کرده اند عضو کادرفنی بوده اند بلکه او از افرادی نام می برد که به هدایتی و البته پرسپولیس نزدیک بوده اند!


 استقلال با برتری مقابل ذوب آهن و جبران شکست بازی رفت با پیروزی سه بر یک مقابل شاگردان امیر قلعه نویی، اکنون در جمع هشت تیم برتر آسیا قرار گرفته است.


شاگردان وینفرد شفر که در بازی رفت با تک گل دقایق پایانی ولیسانی با شکست فولادشهر را ترک کرده بودند، فشار را از همان دقایق ابتدایی با پیشتیبانی و حمایت هواداران خود روی دروازه حریف استارت زدند. این فشار در نهایت با گل دقیقه 10 مامه بابا تیام همراه شد تا آنها به کاملا به جبران امیدوار باشند. در نهایت نیز مهاجم سنگالی آبی‌ها در قامت سوپرمن این تیم ظاهر شد و با هت تریک خود، تک گل قاسم حدادی فر را بی ثمر کرد و تیمش را به مرحله بعدی رساند.


شب گذشته نیز پرسپولیس شرایط مشابهی را پشت سر گذاشت؛ شاگردان برانکو ایوانکوویچ نیز با شکست در امارات مقابل الجزیره با نتیجه 3 بر 2 امیدوار به جبران آن در آزادی بودند و در یک بازی پراسترس و هیجان با گل دقیقه پایانی سیدجلال حسینی به گل پیروزی بخش دست یافت و به مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان رسید.


اکنون ایران دو نماینده در جمع هشت تیم برتر آسیا به خود اختصاص داده است. قرعه کشی این مرحله روز دوم خردادماه در مقر کنفدراسیون آسیا برگزار خواهد شد و انتظارات در مالزی به یک بازی پرهیجان و جذاب خواهد بود. دیداری نو و جالب توجه که می‌تواند قرعه دربی آسیایی نمایندگان ایران را به خود اختصاص دهد. اکنون شرایط احتمالی قرعه مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب آسیا را بررسی می‌کنیم.

 

  • دربی پرهیجان در قطر و ایران


اولین حالت قرعه احتمالی در غرب آسیا این است که نمایندگان هر کشور با یکدیگر برخورد کنند. السد و الدحیل به عنوان نمایندگان راه یافته به مرحله یک چهارم آسیا از قطر و پرسپولیس و استقلال از ایران، در صورت برخورد با یکدیگر دربی کاملا داخلی را برگزار خواهند کرد.


در صورتی که قرعه کشی به شکلی شود که نمایندگان ایرانی با یکدیگر برخورد کنند، آنها دربی بعدی خود بعد از سوپرکاپ را در آسیا برگزار خواهند کرد. اتفاقی که از یک حیث کاملا به سود فوتبال ایران خواهد بود و حداقل یک نماینده در جمع چهار تیم برتر آسیا خواهیم داشت.


پرسپولیس فصل گذشته نیز با برتری مقابل لخویا و الاهلی عربستان به مرحله نیمه نهایی راه یافته بودند و در این مرحله با بدشانسی بزرگ و مصدومیت و محرومیت 5 ستاره خود بازی بزرگ را به الهلال عربستان واگذار کردند تا آبی‌های عربستانی راهی فینال شوند. استقلال نیز در مرحله یک هشتم با شکست دور از انتظار مقابل العین به کار خود در آسیا پایان داده بود.


با اوج گیری سرخابی‌های پایتخت که در لیگ هفدهم به عنوان قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی دست یافته‌اند، شاید یک دربی فوق العاده در لیگ قهرمانان آسیا بتواند اوج هیجان را در فوتبال ایران شکل دهد. وینفرد شفر و برانکو ایوانکوویچ مطمئنا در این جدال یکی از بزرگترین دیدارهای تاریخ مربیگری خود را پشت سر خواهند گذاشت البته اگر قرعه به نام تقابل دو تیم شکل بگیرد. قرعه‌ای که می‌تواند خاطره انگیز شود و شکست هر کدام از دو تیم، سال‌ها کری جدید و تاریخی از سوی طرفدار تیم پیروز شکل دهد. در فاصله یک هفته مانده تا قرعه هیجان انگیز در کوآلالامپور باید دید فوتبال آسیا، ایران را غرق در هیجان خواهد کرد یا نمایندگان ایران باید برابر السد و الدحیل قطر تقابل خود برای دستیابی به مرحله نیمه نهایی را شکل دهند.


السد قطر نیز که در فصل گذشته با شکست مقابل استقلال از راهیابی به مرحله گروهی نیز بازمانده بود، در این فصل در گروهی که پرسپولیس در آن حضور داشت توانست به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعدی شود. آنها در مرحله یک هشتم مقابل الاهلی عربستان را در دو بازی رفت و برگشت با نتایج 2 بر 1 و 2 بر 2 و در مجموع 4 بر 3 به برتری دست یافتند و جواز صعود به مرحله بعدی را به دست بیاورند. الدحیل نیز که قدرتنمایی آنها با صعود قاطع و با هشت پیروزی در مرحله گروهی همراه بود، در مرحله یک چهارم نیز در هر دو بازی رفت و برگشت مقابل العین امارات به پیروزی رسید تا خط و نشان خود برای رقبا را به این شکل نشان دهند. تقابل این دو تیم در این مرحله همانند دربی ایرانی‌ها می‌تواند جذاب و هیجان انگیز تلقی شود.

 

  • تقابل ایران با قدرت‌های قطر


روی دیگر قرعه کشی می‌تواند تقابل نمایندگان ایران با حریفان قطری راه یافته به این مرحله باشد. پرسپولیس که پیش از این در مرحله گروهی با السد تقابل داشته، یکی از قرعه‌های احتمالی این مرحله را بار دیگر به خود اختصاص می‌دهند. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در مرحله گروهی در قطر مقابل ژاوی و هم‌تیمی‌هایش با شکست سه بر یک از زمین خارج شدند و در تهران نیز توانستند با برد تک گله از زمین آزادی خارج شوند.


در صورتی که پرسپولیس بار دیگر با السد جدال داشته باشد، استقلال هم با قرعه تقابل با الدحیل مواجه خواهد شد. تقابل گلزنان شماره یک این دو تیم در این مرحله می‌تواند هیجان انگیز باشد. یوسف العربی از الدحیل قطر و مامه بابا تیام از استقلال این روزها بیش از هر چیزی بوی گل می‌دهند و تقابل جذابی را در صورت شکل گرفتن این قرعه به خود اختصاص خواهند داد.
پرسپولیس و الدحیل رقابت احتمالی دیگر این مرحله را شکل می‌دهد. الدحیل که قدرت اول آسیا با 10 پیروزی در این دوره از لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شود، در فصل گذشته با نام لخویا در این مسابقات حاضر بود و در مرحله یک هشتم با پرسپولیس تقابل داشت. آنها در تهران و در استادیوم خالی از تماشاگر آزادی به تساوی بدون گل دست یافتند ولی در قطر با یک گل شکست خوردند از این مرحله کنار رفتند.


اما استقلال و السد قطر نیز قرعه احتمالی دیگر این مرحله است. استقلال یک بار با علیرضا منصوریان توانست السد را با خاطره‌ای تلخ از استادیوم آزادی راهی قطر کند. آنها در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان با یکدیگر جدال داشتند و با تساوی در وقت‌های عادی و اضافه در ضربات پنالتی حریف را شکست دادند. با این حال قرعه جدال با السد قطر بسیار برای شاگردان وینفرد شفر بهتر و قابل عبورتر از الدحیل تلقی خواهد شد.

 

  • دربی ایرانی در نیمه نهایی یا یک چهارم؟


البته شاید برخورد این دو تیم با نمایندگان قطری نیز روی جالب توجه دیگری را شکل دهد و آنها با برتری مقابل قدرت‌های فوتبال آسیا بتوانند بدون نیاز به قرعه در مرحله نیمه نهایی جدالی هیجان‌انگیزتر را پیش روی هواداران فوتبالی ایران قرار دهند. جدالی که تیم پیروز را به مرحله نهایی لیگ قهرمانان آسیا که برای فوتبال ایران طلسم شده است، روانه کند و سرخابی‌ها بتوانند فینال را تجربه کنند.


شما کدام قرعه را می‌پسندید؛ تقابل سرخابی‌های در مرحله یک چهارم یا پیروزی آنها مقابل نمایندگان قطری و عجیب‌ترین دربی تاریخ فوتبال ایران برای صعود به فینال آسیا؟


پرسپولیس بازی رفت مقابل الجزیره را در استادیوم محمدبن زاید با نتیجه سه بر دو شکست خورد و اکنون به دنبال جبران این نتیجه در استادیوم آزادی و با حمایت هوادارانش است. در این بین این جدال می‌تواند احتمالا بازی خداحافظی چند ستاره این تیم با پیراهن پرسپولیس نیز محسوب شود.


صادق محرمی، فرشاد احمدزاده، کمال کامیابی نیا، محسن مسلمان و وحید امیری، 5 بازیکن با خصوصیات تکنیکی و تهاجمی پرسپولیس هستند که بازی مقابل الجزیره پایان قراردادشان با این تیم محسوب خواهد شد. هرچند مدیران باشگاه در صدد هستند تا قرارداد بازیکنان مدنظر خود را با توجه به احتمال ادامه محرومیت نقل و انتقالاتی تمدید کرده و همانند فصول گذشته با قدرت پا به مسابقات بگذارند و مدعی آن باشند.

  • صادق محرمی؛ نمایش تکنیک در کرواسی

مدافع راست جوان پرسپولیس تا به امروز 63 بازی در ترکیب این تیم در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، لیگ برتر و جام حذفی طی دو سال قراردادش به انجام رسانده است. بازی 64 او در ترکیب سرخپوشان می‌تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد. مدافع جوان و 22 ساله پرسپولیس زمانی که از ملوان راهی این تیم شد دو رقیب ملی‌پوش را پیش روی خود می‌دید اما توانست به خوبی از اعتماد برانکو سود برده و نمایش دلپذیری از خود به جا بگذارد. شاید اگر درخشش او نبود، هواداران هرگز برانکو را بابت طرد رامین رضاییان نمی‌بخشیدند اما او عملکردی از خود به جا گذاشت که کیفیت ستاره ملی‌پوش و البته پرحاشیه را تحت شعاع خود قرار داد. او از مدتی پیش پیشنهاد جدی باشگاه دیناموزاگرب را در پی خود می‌بیند و نمایندگان این تیم نیز در چند مرحله با حضور در استادیوم آزادی و دیگر ورزشگاه‌ها نمایش او را بررسی کردند. محرمی در پایان بازی الجزیره قراردادش به پایان می‌رسد و از هم اکنون خود را رقیب پتر استویانوویچ در سمت راست تیم دیناموزاگرب می‌بیند. باید دید این ستاره در اوج جوانی راهی اروپا خواهد شد یا به درخشش خود در فوتبال ایران و با پیراهن پرسپولیس ادامه می‌دهد؟

  • فرشاد احمدزاده؛ سودای فوتبال اروپا در سر شماره 10

دیگر بازیکنی که به دنبال حضور در فوتبال اروپاست و شاید مذاکرات پرسپولیس با او به مشکل بربخورد فرشاد احمدزاده است. هافبک شماره 10 پرسپولیس که البته طی ماه‌های اخیر از تمرکز لازم به دور بوده و درگیری‌های چندباره او در تمرینات و اردوهای این تیم خبرساز شده، فصل موفقی را در این تیم از نظر کیفی و فنی پشت سر گذاشت. او نیز قراردادش بعد از بازی الجزیره به پایان خواهد رسید. او نیز پیشنهاداتی از تیم‌های حوزه خلیج فارس و چند تیم گمنام اروپایی در دست دارد و مذاکرات مدیربرنامه‌اش با پرسپولیس به بعد از جدال با الجزیره موکول شده است. فرشاد احمدزاده تا به امروز 96 بازی را در ترکیب پرسپولیس پشت سر گذاشته و جدال با الجزیره باید دید بازی پایانی او با این تیم خواهد بود یا با تمدید قراردادش همچنان جزو باسابقه‌ترین بازیکن پرسپولیس مطرح می‌شود.

  • کمال کامیابی نیا؛ گلادیاتور می‌ماند


جرایم یکی از موضوعاتی بود که باعث دلخوری هافبک پرسپولیس از مسوولان باشگاه شده بود. البته با اعلام گرشاسبی مبنی بر بخشودگی این جرایم بعد از تمدید قرارداد، راه دلخوری و بهانه جویی برای عدم توافق و مذاکره به روی این بازیکنان و خصوصا کامیابی نیا بسته شد. هافبک پرسپولیس که اکنون جام جهانی را به عنوان رویای خود از دست رفته می‌بیند، همانند فصل گذشته چند پیشنهاد پیش روی خود می‌بیند اما احتمال اینکه به عنوان یکی از بازیکنان وفادار به تیم به کار خود برای فصل چهارم با این تیم ادامه دهد بسیار است.

  • محسن مسلمان؛ تغییر پلان برای بقا


برانکو بی میل به همکاری با محسن مسلمان نیست. اما انتظار او این است که ستاره سابق تیمش ضمن عذرخواهی بابت رفتاری که این کدورت را در پی داشته، رفتار خود را به طور کلی تغییر داده و به همان شماره 77 لیگ شانزدهم تبدیل شود. بازیکنی در خدمت تیم و البته تاثیرگذار و مطیع. مسلمان هر چند درخشش فصل گذشته را نداشت اما با فرصت طلبی حمله وران پرسپولیس توانست عنوان گلسازترین بازیکن لیگ را به خود اختصاص دهد و این در حالی بود که تقریبا نیمی از فصل را نیمکت نشین بود. مسلمان تا به امروز 102 بازی در ترکیب سرخپوشان طی 4 فصل حضور در این تیم به انجام رسانده و شاید با اتفاقاتی خاص بتواند این تعداد را برای ادامه افزایش دهد.

  • وحید امیری؛ تمدید بعد از جام جهانی روسیه؟

امیری هرچند دیر به فوتبال ایران معرفی شد اما در بین بازیکنانی که حرف و حدیث درباره تمدید قراردادشان وجود دارد با پوئن ملی‌پوش بودن همراه است. او احتمالا بعد از جام جهانی روسیه مسلما پای میز مذاکره خواهد نشست و البته باید دید تا آن زمان با حضور در این رقابت‌ها چشم مشتری خارجی را به خود جلب خواهد کرد یا خیر. امیری که در نفت و پرسپولیس و البته تیم ملی با روند کیفی کم نوسان به کار خود ادامه داده، در 30 سالگی بعید است مشتری جالب توجهی از اروپا نصیب خود کند و شاید تیم‌های حوزه خلیج فارس رقیب جدی پرسپولیس برای مذاکره با این ستاره تلقی شوند.


پرسپولیس امروز برابر الجزیره قرار خواهد گرفت و شاید تمام تمرکز کادرفنی، مدیریت و بازیکنان و البته هواداران این تیم طی ساعات باقیمانده و زمان برگزاری این بازی معطوف به کسب جواز صعود باشد، ولی در پایان آن مسلما سوژه اصلی تمدید قرارداد و توافق با این 5 ستاره است. باید دید کدامیک از آنها زودتر توافق نهایی برای ادامه همکاری را با باشگاه خواهد داشت و کدامیک شوک بزرگ جدایی را به هواداران این تیم زودتر خواهد زد.


جادو و جادوگری شاید بیشتر مختص فوتبال ما باشد اما خرافات پیوندی عمیق‌تر با فوتبال دارد و در تمام دنیا می‌توان نشانه‌هایی از آن را پیدا کرد. وقتی در جام‌جهانی گذشته، مسی با ریش گذاشتن که یک رسم دیرینه در آمریکای جنوبی است قصد داشت به طلسم قهرمان‌نشدنش پایان دهد مشخص شد که این پیوند حتی به بهترین بازیکن دنیا هم رسیده است. به همین دلیل خیلی عجیب نیست اگر شفر در توضیح کت و شلوار تکراری‌اش از اعتقاد به شانس حرف بزند. اگرچه امسال پیراهن مشکی سیروس پورموسوی سوژه رسانه‌ها شد و بازتاب‌های زیادی داشت اما حرف‌های برانکو و شفر نشان داد که این قضیه فقط مختص مربیان ایرانی نیست و خارجی‌ها هم گویا ید طولایی در آن دارند. برانکو در اظهارنظری در مورد پالتوی کرم رنگ همیشگی‌اش گفته بود: «پالتوی من برایم شانس می‌آورد. چیزی که شانس می‌آورد را عوض نمی‌کنم.»

حالا آخرین نقل قول شفر نشان می‌دهد که این طرز تفکر در اروپا و حتی آلمان هم طرفداران زیادی دارد. شفر در پاسخ به این سوال که چرا در ایران تنها یک کت و شلوار برتن داشته و آیا این کت، کت شانس اوست گفته: «فکر می‌کنم به نوعی بله. شاید این کت کت جادویی من است. با این کت و شلوا بازی‌هایمان را برده‌ام و تا زمانی که این اتفاق ادامه دارد هم آن را عوض نمی‌کنم. بعد از بازی با ذوب‌آهن که باختیم خوشحال بودم که بالاخره می‌توانم آن را از تنم دربیاورم و بعد از شش هفته بشورم. می‌دانم که این حرف‌ها خیلی منطقی نیست. مربی‌گری  اول من در تیم کارلسروهه زمانی بود که ما از لیگ پایین‌تر آمدیم به لیگ اصلی و شرکت‌های مختلف برای اسپانسر شدن ما کاندید شدند و در نهایت یک شرکت انتخاب شد. در اولین بازی ما هوا خیلی گرم بود. من، یک ژاکت پوشیدم و روی آن، ژاکت اسپانسر جدید را هم تن کردم و با وجود گرمای هوا با همان لباس کنار زمین ایستادم. ما در لیگ بودیم و  بازی آخر را 2 بر یک مقابل فرانکفورت بردیم و ماندیم و تا رده ششم هم رسیدیم و یک بار مقابل بایرن مونیخ برنده شدیم. شاید خیلی‌ها بگویند با پای راست یا چپ وارد زمین شویم تا ببریم که خیلی این مسائل خوب نیست ولی این کت شاید شانس برای من به همراه می‌آورد و به نوعی کت جادویی است.»


مبلغ قرارداد سرمربی آلمانی آبی‌پوشان با این باشگاه مشخص شد.

به گزارش وب سایت نود و به نقل از فارس، وینفرد شفر صبح روز برگزاری فینال جام حذفی در جلسه‌ای با مسئولان باشگاه استقلال رسماً قراردادش را تمدید کرد و به این ترتیب سرمربی آلمانی برای دو فصل دیگر در جمع آبی‌پوشان باقی ماند. بعد از تمدید قرارداد شفر با استقلال صحبت‌های زیادی مبنی بر رقم قرارداد وی با استقلال مطرح شد، اما مدیرعامل باشگاه استقلال اعلام کرد وی قراردادی معادل 650 هزار دلار با آبی‌پوشان به امضا رسانده است.

سیدرضا افتخاری در این باره گفت: شفر چون سال گذشته به ما پیشنهادی 500 هزار دلاری داده بود و 7 هفته از مسابقات هم گذشته بود، در نهایت با قرارداد 360 هزار دلاری به استقلال آمد. امسال ما رقمی بین 600 تا 650 هزار دلار با این مربی قرارداد امضا کردیم تا او به مدت دو فصل در تیم ما باقی بماند.


تالار وزارت کشور این روزها میزبان کنسرت خنده حسن ریوندی است. کمدین، شومن، مقلد صدا و یا هر چیز دیگری که شما بنامیدش؛ که تمام متر و معیار و رکوردهای برنامه‌های این چنینی را رد کرده و به دستاوردهایی رسیده که بیا و ببین!سال گذشته در چنین روزهایی که شهر در التهاب انتخابات می‌سوخت؛ یکی از مهمترین خبرگزاری‌های این دیار خبری داد که بعد از گذشت یک‌سال هنوز هم نمی‌شود هضمش کرد. آن خبرگزاری معتبر از بلیت‌های 300‌هزار تومانی کنسرت خنده یکی از ستارگان دنیای مجازی خبر داده بود. ستاره‌ای به نام حسن ریوندی؛ که درحالی بلیت‌های 250 و 300‌هزار تومانی برای کنسرتش فروخته بود که تا آن زمان گران‌ترین بلیت‌هایی که در کنسرت‌های ایران به فروش رفته بود، بلیت‌های کنسرت کیتارو آهنگساز جهانی مطرح ژاپنی بود که مرغوب‌ترین ردیف‌هایش به قیمت 195‌هزار تومان فروخته شده بود.

حالا کسانی که این عصرها از مقابل تالار وزارت کشور می‌گذرند خبر می‌دهند که جدیدترین کنسرت‌های خنده این چهره که از رسانه‌های مجازی رشد کرده، حتی شلوغ‌تر از کنسرت‌های‌ سال گذشته‌اش شده است. کنسرت‌هایی که به گفته سایت ایران کنسرت، قیمت بلیت‌هایش از 40‌هزار تومان آغاز شده و درنهایت به بلیت‌های 200، 250 و حتی 300‌هزار تومانی ردیف‌های جلو ختم می‌شود و این یعنی در این شهر کسانی هستند که 300‌هزار تومان می‌دهند تا یک ساعت به جوک‌های ریوندی بخندند‍ و به طور متوسط  درآمد نیم‌میلیارد تومانی به جیب برگزارکنندگان کنسرت خنده بریزند.

حسن ریوندی کیست؟

کمدینی که در کنسرت‌هایش رکوردهای قیمتی را یک به یک فرو می‌ریزد؛ برای مخاطبانش چهره چندان آشنایی نیست. کسی که جز یک‌سری هنرنمایی‌ آن چنانی دربرخی کانال‌های تلگرامی و نظایر آنها؛ نه سابقه‌ای دیگر دارد و نه سلیقه آشکار و ظرفیت و استعدادی. تنها اطلاعاتی که درباره ریوندی می‌شود یافت در بخشی از کاتالوگ یکی از اجراهای این استندآپ کمدین آمده: ریوندی کار خود را با تقلید صدای شخصیت‌های کارتونی شروع کرد و سپس به تقلید صدای خوانندگان سنتی ایران ازجمله شهرام ناظری و خوانندگان پاپ همچون ناصر عبداللهی و علیرضا عصار پرداخت. اما این‌که این شومن در کنسرت‌هایش چه می‌کند که مخاطبانش با طیب خاطر دست در جیب کرده و 300‌هزار تومان می‌دهند؛ علاوه بر این‌که در عمق خود «کم‌ فرهنگی قشری که قاعدتا آن‌قدر مرفه و متمول است که می‌تواند بلیتی با چنین قیمتی را برای خود و خانواده‌اش خریداری کند» را به نمایش می‌گذارد؛ که همچنین راحتی کار کمدین‌های این دیار را هم نشان می‌دهد. ریوندی درباره کنداکتور برنامه‌هایش گفته که «در کنسرت خنده به‌عنوان یک استندآپ کمدین به مدت یک ساعت و نیم مطالب طنز اجتماعی می‌گویم.» همین. ظاهرا خنده در این مرز و بوم متاسفانه بدل به کالایی چنان کمیاب شده که برنامه‌ای چون کنسرت خنده با کنداکتوری که یک در میان لطیفه‌گویی است و تقلید صدا؛ می‌تواند گل سرسبد تمام برنامه‌های تفریحی به شمار آید. اما هنوز هم که هنوز است خیلی‌ها بر این باورند اگر قرار باشد بلیت چنین برنامه‌ای 300هزار تومان باشد؛ آن وقت هزینه آبونمان کانال‌های ماهواره‌ای که پر از تقلید صدای خوانندگان هستند، نباید چندبرابر این مبلغ باشد؟
آیا سالن وزارت کشور مناسب ریوندی است؟

همه‌چیز ممنوع؛ خنده آزاد

پاسخ این پرسش نیاز به یک مقدمه‌چینی تاریخی دارد. تالار وزارت کشور که از آن به رسمی‌ترین سالن کشور یاد می‌شود، سالنی است که در سال‌های اخیر به‌خصوص در زمینه موسیقی با سخت‌گیری‌های فراوان، بیشتر مشتاقان اجرای برنامه را رنجانده و درنهایت به اجرا در تالارهای دیگر واداشته. سالنی که‌ سال گذشته در همین روزها مدیرش با افتخار گفت که موسیقی پاپ واجد کیفیت لازم برای اجرا در این سالن نیست. سالنی که در برنامه‌ سال گذشته‌اش می‌توان به نام‌هایی چون همای، عالیم قاسیموف، همایون شجریان، سالار عقیلی و شهداد روحانی برخورد که نشان می‌دهد معیارهای انتخاب خوانندگان به‌طور جدی در این سالن رعایت می‌شود. به‌خصوص که نام این تالار، وزارت کشور است که می‌تواند به این معنا باشد که اجراهای این سالن تا حد زیادی از معیارهای مدنظر دولت بهره‌مندند. حالا ناگهان این‌که می‌بینیم حسن ریوندی در این سالن روی صحنه می‌رود، آن هم با قیمتی که همان‌گونه که قبلا در این صفحه اشاره شده بود، حتی در کنسرت‌های غول‌هایی چون استاد شجریان و شهرام ناظری نیز مناقشه‌برانگیز است؛ آیا مشکوک نیست و نمی‌تواند بحث را به جاهای خاصی بکشاند؟

قیمت بالای کنسرت خنده

ریوندی: یک پزشک هم ماهی 800‌میلیون می‌گیرد!!

در پاسخ به کسانی که قیمت بلیت کنسرت خنده را بالا می‌دانند؛ حسن ریوندی مواردی چون افزایش هزینه‌های برگزاری کنسرت و تبلیغات گران را جزو دلایل گرانی بلیت این برنامه زنده می‌داند. اما ادامه حرف‌های او بامزه است: خیلی‌ها به من می‌گویند که خوش به حالت که درآمد سرشاری داری. من از این حرف‌ها تعجب می‌کنم. بارها گفته‌ام درحالی‌که یک تاجر با یک تلفن میلیاردها تومان پول جابه‌جا می‌کند یا یک پزشک جراح در ماه حدود 800‌میلیون تومان درآمد دارد؛ این ارقام کجایش زیاد است؟ ببینید همتاهای من در آمریکا و‌ اروپا سالی 35‌میلیون دلار درآمد دارند. قیمت شادی چقدر است؟ یک‌بار پس از اجرای برنامه دیدم شخصی که افسردگی شدید داشته، نیم ساعت سر اجرای من قهقهه زده است و پزشکش گفت نیم‌ساعت خنده او برابر با سه سال مراقبت ویژه است. من می‌خواهم بیماری‌های روان را از مردم دور کنم تا بتوانم سلامت جسم و روح را هدیه دهم و این برای من مثل عبادت می‌ماند.

میهمانان ویژه حسن ریوندی

هنرپیشگان کنسرت‌های خنده

آنطور که شهروند نوشته؛ درباره کنسرت‌های خنده نکته مهم این‌ است که علاوه بر مردم عادی قشر خاصی با ادعاهای روشنفکری نیز از این کنسرت‌ها استقبال می‌کنند. صفحه شخصی ریوندی پر است از عکس‌های هنرمندانی که در کنسرت‌های خنده حضور یافته و خوب هم خندیده‌اند. شاهد این مثال عکس‌های پرشمار سوپراستارهایی چون امین حیایی، محمدرضا گلزار، الناز شاکردوست، رامبد جوان، سیامک انصاری، محمد اصفهانی، احمد پورمخبر، هرمز شجاعی‌مهر و... است که در کنسرت خنده حسن ریوندی یک‌ساعت‌ونیم خندیده‌اند. اکبر عبدی، پوریا پورسرخ، نرگس محمدی، لیلا بلوکات و نسرین مقانلو هم میهمان ویژه این کنسرت بوده‌اند...

مقایسه قیمت بلیت کنسرت ریوندی با دیگر آثار هنری

حسن ریوندی درحالی بلیت‌های کنسرت خنده را 300تومان می‌فروشد؛ که کنسرت‌ها و برنامه‌هایی در حوزه‌های دیگر ارقامی در چنین حد و اندازه‌هایی را در رویایشان هم نمی‌توانند تصور کنند. آن‌هم درحالی ‌که برنامه‌های ارزشمندی که در سال‌های اخیر با ده‌ها عوامل هنری و فنی و طراحی‌های ویژه صحنه و لباس ساخته شده‌اند؛ خودشان با اتهام گرانفروشی روبه‌رو بوده‌اند. مثلا نمایش الیور توئیست با بازیگرانی چون نوید محمدزاده، مهناز افشار و آتیلا پسیانی؛ و کنسرت نمایش سی با حضور همایون شجریان، بهرام رادان، سحر دولتشاهی و صابر ابر...
اطاله کلام نمی‌کنیم و فقط مروری داریم بر قیمت بلیت‌های برخی کنسرت‌ها و برنامه‌های سال‌های اخیر.

  کنسرت خنده 250 و 300‌هزار تومان
  نمایش الیورتوئیست 40‌هزار تا 90‌هزار تومان
  کنسرت نمایش سی 25‌هزار تا 190‌هزار تومان
  کنسرت سالار عقیلی 35 تا 150‌هزار تومان
  کنسرت علیرضا قربانی 30 تا 150‌هزار تومان
  کنسرت رضا یزدانی 35 تا 150‌هزار تومان
  کنسرت سیمین غانم 40 تا 100‌هزار تومان
  کنسرت حسین علیزاده 40 تا 100‌هزار تومان
  ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی 40 تا 100‌هزار تومان
  کنسرت شهرام و حافظ ناظری 30 تا 130‌هزار تومان
  سیرک بین‌المللی ایران پرتقال 25 تا 40‌هزار تومان

نمونه‌ای از لطیفه‌های ریوندی در کنسرتش

اگر تاکنون شانس یا فرصت یا 300 هزار تومان ناقابل نداشتید که بنشینید پای برنامه فاخر حسن ریوندی؛ نمی خواهم بگویم چیزی را از دست نداده اید. اتفاقا چرا. جوک های حسن آقا را از دست داده اید. جوک هایی که چند تا از آن بامزه هاشان را انتخاب کرده ایم تا با فضای کنسرت خنده آشنا شوبد. اما اگر حس می کنید چندان هم بامزه نیستند، به خدا تقصیر ما نیست. این ها تازه بامزه ترین ها هستند!

پسرهای ایرانی اول شکست عشقی به دنیا میان بعد دست‌وپا در می‌آورند

پسره به خاطر دختره رگ دستشو زده بود بردنش بیمارستان درجا عاشق پرستارشد. مدام عاشق میشن.

یکی از رفقا میگفت کاش خدا قبل از این‌که ما رو از دنیا ببره 5دقیقه قبلش فرصت بده گوشی‌هامونو فرمت کنیم. و الا نه‌تنها مجلس ختم نمی‌گیرن بلکه جنازه‌مان را هم آتش می‌زنند.

صحبت از سربازی شد در مراسم خواستگاری می‌گفتن سربازی تنها راهیه که پسرها میرن و آدم میشن اما دخترا چی؟ نگران نباشید دخترا فرشته‌اند. اما این را بدانید مقام آدم از فرشته بالاتره تو خارج تو فیلم‌ها آدم می‌بینه پلیس می‌زنه به شیشه قربان شما تخلفی مرتکب شدید میگه اجازه هست مدارکتونو ببینم حالا تو ایران میگه ننویس آقا، جان مادرت ننویس دستشو می‌بوسه پاشو می‌بوسه

یک درس بسیار مهم خواستگاری. اگر خواستگار یک در‌میلیون آمد، اگر خواستگار اومد و شما سینی چایی آوردید، اگر از دورترین نقطه چای برداشت بسیار خوشش آمده مطمئن باشید از شما خوشش آمده بله را بگید که دیگه کار تمومه اگر از وسط سینی برداشت بعدها خوشش میاد بردار بله را بگو فرصت را از دست نده، اگر از همون جلو برداشت یکم بد قلقه اما عاشقتون میشه. می‌خوام بگم بله را بگید هدف من این بود نذارید بره این بره خدا می‌دونه بعدی کی بیاد.

بالاترین میزان صدقه را ما ایرانی‌ها می‌دهیم، بیشترین میزان تصادف را ما داریم. نمی‌دونم پولا پول نیستن یا صندوق‌هارو سیخ‌کاری کردن


«لاتاری» که همچنان فروش مطلوب بالای یک میلیارد در هفته را تجربه می‌کند پس از سه هفته صدرنشینی با فروش هفتگی 1 میلیارد و 226 میلیون تومان به رتبه دوم جدول رفت. لاتاری با ثبت مجموع فروش 12 میلیارد و 87 میلیون تومان توانست رکورد فروش 11 میلیارد و 500 میلیونی فیلم « ابد و یک روز» را شکسته و پس از فیلم «فروشنده» دومین فیلم پرفروش غیرکمدی سینمای ایران لقب گیرد. هرچند با توجه به قیمت بلیت در سال 95 باید گفت «ابد و یک روز» فیلم پرمخاطب‌تری بوده است.

این هفته انیمیشن «فیلشاه» در ادامه روند صعودی خود توانست در هفتمین هفته اکرانش فروش هفتگی خود را به بالای یک میلیارد برساند و با فروش هفتگی 1 میلیارد و 66 میلیون تومان و افزایش فروش 90 میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته در جدول فروش هفتگی دو پله صعود کرده و در رتبه سوم جدول قرار گیرد.

بدین ترتیب «فیلشاه» و «تگزاس» در میان پنج فیلم ابتدای جدول دو فیلمی بودند که با کاهش فروش هفتگی مواجه نشدند و توانستد افزایش فروش داشته باشند. همچنین انیمیشن «فیلشاه» موفق شد پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران شود. این رکورد پیش از این در اختیار انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» بود.

فیلم «به وقت شام» و «مصادره» نیز به ترتیب با فروش 880 میلیون تومان و 873 میلیون تومان در رتبه چهارم و پنجم جدول فروش هفتگی قرار گرفتند. « مصادره» با مجموع فروش 13 میلیارد و 481 میلیون تومان تا به اینجا پرفروش‌ترین فیلم امسال بوده است. رکوردی که با توجه به فیلم‌های در نوبت اکران به راحتی می‌تواند شکسته شود.

فیلم «لونه زنبور» همچون هفته گذشته با فروش 682 میلیون تومان در جایگاه ششم جدول فروش هفتگی قرار گرفت تا با مجموع فروش 7 میلیارد و 690 میلیون بعد از «مصادره» تا به اینجا دومین کمدی پرفروش امسال باشد.

با «ترین‌های هفته» همراه ما باشید: 

پرفروش‌ترین سینمای تهران «پردیس کوروش» با مجموع فروش 741 میلیون و 285 هزار تومان

پرفروش‌ترین سینمای سایر شهرها «پردیس هویزه» مشهد با فروش 244 میلیون و 425 هزار تومان

بیشترین رشد فروش نسبت به هفته گذشته فیلم «تگزاس» با افزایش فروش 276 میلیون تومان

بیشترین کاهش فروش نسبت به هفته گذشته فیلم «به وقت شام» با کاهش فروش 340 میلیون تومان


سپیدرود بعد از ماندن در لیگ برتر حالا در انتظار یک تصمیم تازه است. علی کریمی که از نیم فصل روی نیمکت این تیم نشست و سپیدرود را در لیگ نگه داشت حالا با شرایط تازه ای مواجه شده است شرایطی که می تواند جادوگر را از سپیدورد و هواداران پرشمارش در رشت جداکند. 


داستان یک تیم


 سپیدورد با چنگ و دندان توانست در لیگ برتر بماند. بعد از آنکه پروژه اعتماد به مربی که تیم را به لیگ برتر آورده شکست خورد سپیدرود مثل هرتیم دیگری در چنین شرایطی با انتخاب های گوناگونی مواجه بود. ادامه با مربی قبلی ، یک مربی خارجی که خوبش گران و دور از دسترس بود یا یکی از مربیانی که معروفند که تیم ها را می توانند در لیگ نگه دارند...! سپیدورد اما راه متفاوت تری را انتخاب کرد و با یک چهره کاریزماتیک و محبوب قرار داد بست و علی کریمی را به رشت آورد. نتایج کریمی با سپیدرود فوق العاده نبود اما تیم در لیگ برتر ماند و هواداران از حضور این ستاره کیف کردند و به ورزشگاه آمدند. ترکیب کریمی که اصالتا مال همان سمت و سو است با سپیدورد، سرنوشت این تیم را به مراتب مهمتر و بازی هایش را جذاب تر کرد اما حالا مالک و مدیران این باشگاه با تصمیمات تازه ای که گرفته اند تیم را مسیری دشوار و فرسایشی قرار داده اند.


دستورالعمل کذایی


امروز قرار است جلسه مهمی در تهران برگزار شود. برخلاف آنچه برخی رسانه ها عنوان کرده بودند در نهایت آنچه کریمی می خواست محقق شد و قرار است امروز جلسه ای میان مالک باشگاه سپیدرود و علی کریمی در تهران برگزار شود. قبل از آن اما داستان فرق می کرد. باشگاه سپیدرود طی اعلامیه ای در 8 بند اعلام کرد که شرایط ادامه همکاری با علی کریمی منوط به پذیرش آن ها است . در این دستورالعمل اما مواردی وج.د دارد به احتمال فراوان چالش بزرگی میان کریمی و سپیدرود خواهد بود. در این دستورالعمل جالب که البته کمی ناپختگی و عدم دید حرفه ای فوتبال در آن دیده می شود که محدودیت هایی را برای سرمربی به وجود می آورد.آن هم در شرایطی که همه می دانند علی کریمی از آن دسته مربیانی است که تنها با اختیار تام کار می کند. همانطور که شفر و برانکو و قلعه نویی و دایی و ...برخی دیگر از مربیان نیز چنین سبک و روشی دارند و خودشان نسبت به تمام مسایل فنی تیم مسئول هستند. اما در این دستورالعمل حتی جذب بازیکن نیز مستلزم تایید کمیته فنی است که البته هیچکس تا امروز نامی از آن ها نشنیده است. اینکه هرچند وقت سرمربی به کمیته فنی پاسخگو باشد و براساس دستورالعمل این کمیته برخی بازیکنان را به دلیل سن و سال کناربگذارند و ...بعید است که مورد قبول کریمی قرار بگیرد.


جلسه ای که برگزار نمی شود


مدیران باشگاه سپیدرود تاکید دارند که جلسه ای در باشگاه و با حضور اعضای هیات مدیره و کمیته فنی که تازگی ها اسم آن شنیده می شود برگزار شود و کریمی این را نپذیرفته است. او تنها حاضر است در تهران و با مالک باشگاه مذاکره کند. در حالی که کانال خبررسانی باشگاه سپیدرود اعلام کرد که این ملاقات امروز در تهران برگزار می شود اما خبرها از رشت حاکی است که مالک تمایلی به به برگزاری این جلسه خصوصی با علی کریمی در تهران ندارد. این یعنی جلسه مهمی که قراربود میان کریمی و مالک باشگاه برگزار شود منتفی است و آیا این به معنای عدم علاقه مالک باشگاه به ادامه همکاری با جادوگر نیست؟


دور زدن کریمی با فرمول جهانیان


علی کریمی دو سال دیگر با سپیدورد قرارداد دارد و اعلام کرده است که قصد دارد به کارش در این باشگاه ادامه دهد. او حتی در آخرین مصاحبه اش اعلام کرده که از مالک باشگاه اختیار تام گرفته و با همین شرط در این باشگاه کار کرده است و حالا گویا شرایط محدودکننده ای برای او به وجود آمده است. از طرفی همه می دانند که قرارداد مالی کریمی با سپیدرود کم نیست و این می تواند یک حربه از سوی مدیران این باشگاه به نظر برسد که با اعمال محدودیت یا او را به پذیرش آن ها مجاب کرده و یا شرایطی را به وجود می آورند تا او استعفا داده و در این صورت سپیدرود ملزم به پرداخت مبلغ قرارداد او نیست. اخباری که از درز دیوارهای باشگاه های سپیدرود به بیرون درز کرده حتی ماجرایی جدی تر و کمی مرموزانه تر را نشان می دهد. «فرمول جهانیان» همان روشی است که گویا مالک سپیدرود هم قصد دارد از آن استفاده کند. اینکه علی کریمی به دلی نداشتن مدرک مربیگری A نمی تواند به عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم بنشیند و اینجا است که فرمول جهانیان که اولین بار توسط مالک سابق باشگاه راه آهن در قبال کریمی اجرا شد کارایی پیدا می کند. اینکه مسئولان سپیدرودی سعی دارند که القا کنند که کریمی چون به عنوان مربی قراردادبسته است پس در صورتی می تواند در سپیدرود ادامه دهد که مربی و دستیار یک سرمربی باشد! اتفاقی که در نفت هم افتاد و بعد از اختلاف جهانیان و کریمی ، مالک نفت اعلام کرد که کریمی باید به عنوان مربی و دستیار و حمیددرخشان به کارش ادامه دهد و اظهرمن الشمس بود که کریمی نمی پذیرد. 

 


سپیدرود و آینده


برای موفقیت در لیگ هجدهم سپیدرود باید برنامه ریزی های درستی برای  آینده اش بکند. هوادارانی که امروز به خاطر ماندن این تیم در لیگ برتر جشن گرفتند سال آینده اگر همین شرایط تکرار شود اشک ناراحتی خواهند ریخت. سپیدرودی ها باید بدانند که بازگشت به لیگ یک در سال آینده می تواند از آنچه که به آن فکر می کنند نزدیکتر باشد. تصمیمات نادرست در این زمان می تواند تاوانی سنگین داشته باشد چرا که فصل آینده تیم های مدعی با قدرت بیشتری به میدان می آیند و نفتی هم وجود ندارد که قربانی دیگر فانوس به دستان شود.


شایعات جدید


امروز اما حرف های رئیس هیات فوتبال استان گیلان شرایط تازه ای را درباره باشگاه سپیدرود به وجود آورده است. او می گوید باشگاه سپیدرود از باشگاهی که 3 میلیارد بدهی داشته به باشگاهی که 30 میلیارد بدهی دارد تبدیل شده است. او از مالکان این باشگاه خواسته که اگر توان اداره این باشگاه را ندارند هرچه زودتر اعلام کنند چرا که افراد دیگری هستند که می خواهند و می توانند به این باشگاه کمک کنند. این می تواند خبر خوبی برای هواداران جادوگر و سپیدرود باشد چرا که شایعاتی وجود دارد که حامیان علی کریمی حاضرند این باشگاه را بخرند و برای آن هزینه کنند و این به معنای استمرار امپراطوری جادوگر در رشت است. 


معامله ای که انجام نمی شود


مجموعه اخباری که از باشگاه سپیدرود به گوش می رسد حاکی است که ماجرای کریمی و این سپیدرود به پایان خود نزدیک شده است مگر آن که تغییرات اساسی در مالکیت باشگاه انجام شود که البته با توجه به حرف های رئیس هیات فوتبال استان گیلان این نیز شدنی است. الماسخاله به صراحت اعلام کرده که از مالک باشگاه خواسته اند اگر توان اداره سپیدرود را ندارد کنار برود تا افرادی که توانایی دارند وارد کار شوند. او درباره کریمی هم می گوید:« تن زاده با کریمی دو فصل و نیم قرارداد بسته و نمی تواند او را کنار بگذارد مگر اینکه پولش را بدهد.» مبلغ قرارداد علی کریمی با سپیدرود در حدود سه میلیارد تومان است و بعید است این باشگاه در حال حاضر توان پرداخت چنین مبلغی را داشته باشد. این حرف های الماسخاله البته نکته مهم دیگری هم دارد و آن این است که او خواهان دخالت بیشتر اداره کل در نحوه اداره باشگاه شده و این می تواند محدودیت مالک را کاهش دهد.


کریمی یا تن زاده؟ برنده دوئل کیست


با وجود حضور تن زاده مالک حال حاضر باشگاه و روابطی که پیش آمده باید گفت جدایی کریمی قطعی است حالا اینکه آیا تن زاده می تواند با فرمول جهانیان کریمی را به مجبور به استعفا کند یا مثل جهانیان بازی را به جادوگر می بازد معلوم نیست. در صورت ماندن تن زاده به نظر کریمی خواهد رفت اما اگر مالکیت او تحت الشعاع بدهی های موجود باشگاه قرار گرفته و در نهایت مالکیتش منتفی شود آن وقت شاید کریمی با تیم جدید مالکیت فصل آینده نیز سرمربی سپیدرود باشد و رشتی ها را از حضورش شاد کند.a


جام جهانی 2018 روسیه با حضور 32 تیم در پهناورترین کشور جهان برگزار می‌شود. جام جهانی قرار است از 24 خرداد با بازی افتتاحیه روسیه و عربستان آغاز شود. گروه بندی این رقابت‌ها به شرح زیر است:

گروه A: روسیه، عربستان، مصر ،اروگوئه

گروه B: پرتغال، اسپانیا، مراکش ،ایران

گروه C: فرانسه، استرالیا ، پرو، دانمارک

گروه D: آرژانتین، ایسلند، کرواسی، نیجریه

گروه E : برزیل، سوئیس، کاستاریکا، صربستان

گروه F: آلمان ، مکزیک، سوئد، کره‌جنوبی

گروه G: بلژیک، پاناما، تونس، انگلیس

گروه H: لهستان، سنگال ،کلمبیا، ژاپن

** برنامه بازی‌های جام جهانی 2018 روسیه

روز 1

24 خرداد 1397 ساعت 19:30/ روسیه- عربستان ورزشگاه لوژنیکی

روز 2

25 خرداد 1397 ساعت 16:30/ مصر- اروگوئه ورزشگاه اکاترینبورگ

25 خرداد 1397 ساعت 19:30/ ایران- مراکش ورزشگاه سن پترزبورگ

25 خرداد 1397 ساعت 22:30/ اسپانیا- پرتغال ورزشگاه سوچی

روز 3

26 خرداد 1397 ساعت 14:30/ فرانسه- استرالیا ورزشگاه کازان

26 خرداد 1397 ساعت 17:30/ آرژانتین- ایسلند ورزشگاه اسپارتاک

26 خرداد 1397 ساعت 20:30/ پرو- دانمارک ورزشگاه سارانسک

26 خرداد 1397 ساعت 23:30/ کرواسی- نیجریه ورزشگاه کالینینگراد

روز 4

27 خرداد 1397 ساعت 16:30/ کاستاریکا- صربستان ورزشگاه سامارا

27 خرداد 1397 ساعت 19:30/ آلمان-مکزیک ورزشگاه لوژنیکی

27 خرداد 1397 ساعت 22:30/ برزیل- سوئیس ورزشگاه روستوف

روز 5

28 خرداد 1397 ساعت 16:30/ سوئد- کره جنوبی ورزشگاه نیژنی نووگورود

28 خرداد 1397 ساعت 19:30/ بلژیک- پاناما ورزشگاه سوچی

28 خرداد 1397 ساعت 22:30/ انگلیس- تونس ورزشگاه وولگوگارد

روز 6

29 خرداد 1397 ساعت 16:30/ لهستان- سنگال ورزشگاه اسپارتاک

29 خرداد 1397 ساعت 19:30/ کلمبیا- ژاپن ورزشگاه سارانسک

29 خرداد 1397 ساعت 22:30/ روسیه- مصر ورزشگاه سن پترزبورگ

روز 7

30 خرداد 1397 ساعت 16:30/ پرتغال- مراکش ورزشگاه لوژنیکی

30 خرداد 1397 ساعت 19:30/ اروگوئه- عربستان ورزشگاه روستوف

30 خرداد 1397 ساعت 22:30/ ایران- اسپانیا ورزشگاه کازان

روز 8

31 خرداد 1397 ساعت 16:30/ فرانسه- پرو ورزشگاه اکاترینبورگ

31 خرداد 1397 ساعت 19:30/ استرالیا- دانمارک ورزشگاه سامارا

31 خرداد 1397 ساعت 22:30/ آرژانتین- کرواسی ورزشگاه نیژنی نووگورود

روز 9

1 تیر 1397 ساعت 16:30/ برزیل -کاستاریکا ورزشگاه سن پترزبورگ

1 تیر 1397 ساعت 19:30/ ایسلند- نیجریه ورزشگاه وولگوگارد

1 تیر 1397 ساعت 22:30/ سوئیس -صربستان ورزشگاه کالینینگراد

روز 10

2 تیر 1397 ساعت 16:30/ بلژیک- تونس ورزشگاه اسپارتاک

2 تیر 1397 ساعت 19:30/ کره جنوبی- مکزیک ورزشگاه روستوف

2 تیر 1397 ساعت 22:30/ آلمان- سوئد ورزشگاه سوچی

روز 11

3 تیر 1397 ساعت 16:30/ انگلیس- پاناما ورزشگاه نیژنی نووگورود

3 تیر 1397 ساعت 19:30/ ژاپن- سنگال ورزشگاه اکاترینبورگ

3 تیر 1397 ساعت 22:30/ لهستان- کلمبیا ورزشگاه کازان

روز 12

4 تیر 1397 ساعت 18:30/ اروگوئه- روسیه ورزشگاه سامارا

4 تیر 1397 ساعت 18:30/ عربستان- مصر ورزشگاه وولگوگارد

4 تیر 1397 ساعت 22:30/ ایران- پرتغال ورزشگاه سارانسک

4 تیر 1397 ساعت 22:30/ مراکش- اسپانیا ورزشگاه کالینینگراد

روز 13

5 تیر 1397 ساعت 18:30/ دانمارک- فرانسه ورزشگاه لوژنیکی

5 تیر 1397 ساعت 18:30/ استرالیا- پرو ورزشگاه سوچی

5 تیر 1397 ساعت 22:30/ آرژانتین - نیجریه ورزشگاه سن پترزبورگ

5 تیر 1397 ساعت 22:30/ کرواسی- ایسلند ورزشگاه روستوف

روز 14

6 تیر 1397 ساعت 18:30/ کره جنوبی- آلمان ورزشگاه کازان

6 تیر 1397 ساعت 18:30/ مکزیک -سوئد ورزشگاه اکاترینبورگ

6 تیر 1397 ساعت 22:30/ صربستان-برزیل ورزشگاه اسپارتاک

6 تیر 1397 ساعت 22:30/ سوئیس- کاستاریکا ورزشگاه نیژنی

روز 15

7 تیر 1397 ساعت 22:30/ انگلیس- بلژیک ورزشگاه کالینینگراد

7 تیر 1397 ساعت 22:30/ پاناما- تونس ورزشگاه سارانسک

7 تیر 1397 ساعت 18:30/ ژاپن- لهستان ورزشگاه وولگوگارد

7 تیر 1397 ساعت 18:30/ کلمبیا- سنگال ورزشگاه سامارا

مرحله یک هشتم نهایی

روز 16

9 تیرماه 1397ساعت 18:30/ C1 - D2، ورزشگاه کازان (بازی 50)

9 تیرماه 1397 ساعت 22:30/ A1 – B2، ورزشگاه سوچی (بازی 49)
روز 17

10 تیرماه 1397 ساعت 18:30/ B1 - A2، ورزشگاه لوژنیکی (بازی 51)

 

10 تیرماه 1397 ساعت 22:30/ D1 - C2، ورزشگاه نیژنی نووگورود (بازی 52)

روز 18

11 تیرماه 1397 ساعت 18:30/ E1 – F2، ورزشگاه سامارا (بازی 53)

 

11 تیرماه 1397ساعت 22:30/ G1 - H2، ورزشگاه روستوف (بازی 54)

روز 19

12 تیرماه 1397 ساعت 18:30 /F1 - E2، ورزشگاه سن پترزبورگ (بازی 55)

 

12 تیرماه 1397 ساعت 22:30 G2 - H1، ورزشگاه اسپارتاک (بازی 56)

مرحله یک چهارم نهایی

روز 20

15 تیرماه 1397 ساعت 18:30/ برنده بازی 49 - برنده بازی 50، ورزشگاه نیژنی نووگورود (بازی 57)

 

15 تیرماه 1397 ساعت 22:30/ برنده بازی 53 - برنده بازی 54، ورزشگاه کازان آره‌نا (بازی 58)

روز 21
16 تیرماه 1397 ساعت 18:30/ برنده بازی 55 - برنده بازی 56، ورزشگاه سامارا (بازی 60)

16 تیرماه 1397 ساعت 22:30/ برنده بازی 51 - برنده بازی 52، ورزشگاه سوچی (بازی 59)

مرحله نیمه نهایی

روز 22

19 تیرماه 97 ساعت 22:30/ برنده بازی 57 - برنده بازی 58، ورزشگاه سن پترزبورگ (بازی 61)

روز 23

20 تیرماه 97 ساعت 22:30/ برنده بازی 59 - برنده بازی 60، ورزشگاه لوژنیکی (بازی 62)

دیدار رده‌بندی

روز 24
23 تیرماه 97 ساعت 18:30/ بازنده بازی 61 - بازنده بازی 62، ورزشگاه سن پترزبورگ

دیدار فینال

روز 25
24 تیرماه 97 ساعت 19:30/ برنده بازی 61 - برنده بازی 62، ورزشگاه لوژنیکی


 هفدهمین دوره جام ملت های آسیا از 5 ژانویه 2019 (15 دی ماه) و با دیدار تیم های امارات و بحرین آغاز خواهد شد که تیم ملی فوتبال کشورمان در این رقابت ها با تیم های عراق، ویتنام و یمن در گروه D بازی ها قرار گرفت.


البته با 24 تیمی شدن جام ملت های آسیا برای اولین بار و راهیابی تیم های درجه 3 و حتی 4 قاره کهن به هفدهمین دوره این رقابت ها، مرحله گروهی برای تیم ملی فوتبال ایران به عنوان پرقدرت ترین تیم آسیایی حال حاضر چندان هم مورد توجه و با اهمیت نبود. بلکه بیشتر از تعیین همگروه های ایران، این مسیر راهیابی تا دیدار نهایی بازی ها بود که مورد توجه قرار داشت. مسیری که با کمترین چالش ممکن برای قهرمانی، هموارتر از همیشه است.


در دور گروهی ایران باید هرطور شده اجازه ندهد تیمی سرگروهی اش را به خطر بیاندازد چرا که در غیر این صورت بازی های حذفی ایران بسیار سخت تر از حالت سرگروهی خواهد بود. اما اگر شاگردان کی روش بتوانند همان طور که از آنها انتظار می رود عمل کنند و به عنوان تیم نخست راهی مرحله یک شانزدهم نهایی مسابقات شوند تا نیمه نهایی در مقابل رقیب سرشناس و بزرگی قرار نخواهند گرفت.


ایران اگر بتواند در پایان مرحله گروهی صدرنشین گروه D باشد، باید به مصاف تیم سوم یکی از گروه های B، E و F برود. سخت ترین رقیب ممکن در این حالت می تواند تیم ملی سوریه و یا عمان باشد، در حالی که اردن، لبنان، کره شمالی و ترکمنستان که همگی تیم های سطح پایینی محسوب می شوند هم می توانند رقیب احتمالی ایران در اولین دور حذفی جام ملت های آسیای 2019 شوند.


مسیر تیم ملی فوتبال کشورمان پس از دیدار مرحله یک شانزدهم نهایی هم چندان سخت نیست. در واقع قرار گرفتن در گروه D بازی ها بزرگترین شانس را در اختیار ملی پوشان کشورمان گذاشته که مجبور نباشند برای راهیابی به جمع 4 تیم برتر رقابت ها، حریف پرقدرتی را پیش روی خود ببینند. تایلند، بحرین یا چین می توانند رقیب ایران در دیدار مرحله یک هشتم نهایی باشد و عبور از این مرحله ساده هم کار چندان سختی به نظر نمی رسد.


کار برای تیم ملی ایران تازه از مرحله نیمه نهایی آغاز خواهد شد. جایی که به احتمال زیاد باید به مصاف یکی از دو تیم ژاپن و استرالیا برود. تیم هایی که هرکدام به اندازه ملی پوشان کشورمان قدرتمند هستند و به همراه ایران از شانس یکسانی برای کسب عنوان قهرمانی برخوردارند. در واقع عبور از نیمه نهایی برای شاگردان کی روش، دشوارترین پیچ جاده قهرمانی است و در صورتی که به سلامت از این مرحله هم عبور کند، فینال جام ملت های آسیای 2019 می تواند مصاف ایران با یکی از سه قدرت دیگر آسیایی یعنی کره جنوبی، امارات میزبان و عربستان سعودی باشد. تیم های پرقدرتی که البته شکست دادنشان به اندازه پیروز شدن بر استرالیا و ژاپن سخت نخواهد بود.


شاگردان کی روش پس از آشنایی با مسیر قهرمانی در جام ملت های آسیا و پشت سر گذاشتن جام جهانی در روسیه، 6 ماه فرصت خواهند داشت تا خود را برای پایان دادن به طلسم 43 ساله قهرمانی در آسیا آماده کنند. امید است فدراسیون فوتبال از همین حالا با اتخاذ تصمیمات درست و انجام تدابیر لازم، شرایط دستیابی به چهارمین قهرمانی آسیایی ایران را فراهم سازد تا پس از کسب رتبه اولی در رنکینگ آسیایی آن هم به مدت 4 سال، جام قهرمانی آسیا به تهران برگردد.