سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

 
فردا قرار است‌ سومین‌ آزمون‌ براى‌ فیروز کریمى‌ باشد. روى‌ برگ‌ امتحانى‌ نوشته‌ شده‌ است: نفت. اگرچه‌ سئوالات‌ بوى‌ نفت‌ نمى‌دهند لیکن‌ رنگ‌ طلایى‌شان‌ بدجورى‌ چشمها را به‌ خود خیره‌ مى‌سازد و این‌ بدان‌ معنى‌ است‌ که‌ استقلال‌ نمى‌تواند روز آرامى‌ مقابل‌ آبادانى‌ها داشته‌ باشد.
***
در حدود 70 درصد از گلهاى‌ نفت‌ توسط‌ مهاجمان‌ این‌ تیم‌ به‌ ثمر رسیده‌ است. در فصلى‌ که‌ به‌ نظر مى‌رسد به‌ جز استقلال‌ سایر تیمها بازیکنان‌ خارجى‌ خوبى‌ را به‌ خدمت‌ گرفته‌اند، مى‌بینیم‌ که‌ یکى‌ از بهترین‌هایشان‌ در خط‌ حمله‌ نفت‌ آبادان‌ توپ‌ مى‌زند. نام‌ این‌ بازیکن‌ برزیلى‌ «لئوناردو» است، فوتبالیستى‌ که‌ هم‌ سرعت‌ دارد، هم‌ تکنیک‌ و هم‌ اینکه‌ چارچوب‌ را به‌ خوبى‌ مى‌شناسد و مى‌تواند با ضربات‌ غافلگیرکننده‌اش‌ هر دروازه‌بانى‌ را مغلوب‌ خود سازد. دیگر مهاجم‌ نفت‌ نیز کمابیش‌ از چنین‌ ویژگى‌هایى‌ برخوردار است‌ منتهى‌ باتوجه‌ به‌ محرومیت‌ صابر میرقربانى‌ توضیح‌ بیشتر در مورد او براى‌ این‌ مسابقه‌ جایز نیست.
***
ذوب‌آهن‌ 3 مهاجم‌ دارد که‌ هر سه‌ به‌ لحاظ‌ نوع‌ فوتبالشان‌ شبیه‌ لئوناردو هستند. این‌ 3 عبارتند از: محسن‌ مسلمان، وحید امرایى‌ و اسماعیل‌ فرهادی. فیروز براى‌ آنکه‌ خط‌ دفاعى‌اش‌ را مقابل‌ سرعت‌ و تکنیک‌ این‌ 3 نفر؛ که‌ پاشنه‌آشیل‌ مدافعان‌ آبى‌پوش‌ همین‌ دو عامل‌ است، واکسینه‌ کند خط‌ میانى‌ را به‌ خط‌ دفاعى‌ نزدیک‌ ساخت‌ تا هافبک‌هایى‌ که‌ تا چند هفته‌ پیش‌ کارشان‌ تماشاى‌ تقابل‌ مدافعان‌ با مهاجمان‌ حریف‌ بود این‌ بار در برنامه‌هاى‌ دفاعى‌ مشارکت‌ مستقیم‌ داشته‌ باشند اما بالطبع‌ در تهران‌ نمى‌توان‌ محتاطانه‌ بازى‌ کرد، زیرا تماشاگرى‌ که‌ به‌ ورزشگاه‌ مى‌آید انتظار تماشاى‌ یک‌ فوتبال‌ هجومى‌ را از پسران‌ آبى‌ دارد، به‌ همین‌ خاطر سرمربى‌ استقلال‌ باید یکى‌ از مردان‌ سرعتى‌ خود در خط‌ میانى‌ را مأ‌مور مراقبت‌ از لئوناردو سازد تا آبى‌هاى‌ پایتخت‌ روى‌ ضد حملات‌ نفت‌ غافلگیر نشوند.
***
یکى‌ از ویژگى‌هاى‌ بازى‌ نفت‌ این‌ است‌ که‌ آبادانى‌ها به‌ خاطر ذات‌ اجتماعى‌ و فرهنگى‌ فوتبالشان‌ بسیار احساسی، نمایشى‌ و پارتیزانى‌ بازى‌ مى‌کنند. زمانى‌ که‌ این‌ 3 ویژگى‌ را پهلوى‌ هم‌ قرار مى‌دهیم‌ از درونش‌ تیمى‌ حاصل‌ مى‌شود که‌ چون‌ قابل‌ پیش‌بینى‌ نیست‌ در نتیجه‌ یک‌ روز نزدیک‌ به‌ 100 بازى‌ مى‌کند و روز دیگر نزدیک‌ به‌ 10، به‌ همین‌ خاطر لازم‌ است‌ که‌ پسران‌ آبى‌ به‌ فکر گل‌زدن‌ در 20 دقیقه‌ ابتدایى‌ باشند تا حریف‌ به‌ سمت‌ نیمه‌ خالى‌ لیوان‌ میل‌ پیدا کند. باتوجه‌ به‌ اینکه‌ زردپوشان‌ خوزستانى‌ خارج‌ از خانه‌ بازى‌ مى‌کنند لذا آنها بدون‌ احساس‌ فشارى‌ از سوى‌ تماشاچى‌ خواهند توانست‌ تا بازى‌ دلخواه‌ خود را به‌ معرض‌ نمایش‌ بگذارند. فوتبالى‌ که‌ به‌ دلیل‌ آمیختگى‌اش‌ با عامل‌ تکنیک‌ به‌ شدت‌ براى‌ استقلال‌ مضر و خطرناک‌ است.
***
تیمى‌ که‌ به‌ رهبرى‌ فیروز با پاس‌ همدان‌ بازى‌ کرد یک‌ تیم‌ شلخته‌ در دفاع‌ و بى‌برنامه‌ در حمله‌ بود. با این‌ حال‌ در آن‌ استقلال‌ پرهیز از وررفتن‌ زیادى‌ با توپ‌ و همچنین‌ تمایل‌ به‌ ارایه‌ فوتبال‌ تکضرب‌ به‌ عنوان‌ اتفاقى‌ میمون‌ به‌ چشم‌ مى‌خورد، پس‌ از آن‌ پسران‌ آبى‌ را تیمى‌ موفق‌ در بازى‌ درگیرانه‌ دیدیم. تیمى‌ که‌ توانست‌ 90 دقیقه‌ مقابل‌ ویژگى‌هاى‌ هجومى‌ ممتاز ذوب‌آهن‌ مقاومت‌ کند. ما منتظریم‌ تا ببینیم‌ سومین‌ تغییر استقلال‌ چگونه‌ است؟ مثبت‌ یا منفی؟ توأ‌م‌ با نتیجه‌ خوب‌ و یا رقم‌ خوردن‌ اعدادى‌ ناامیدکننده؟
***
استقلال‌ در 2 مسابقه‌ اخیرش‌ به‌ تعداد قابل‌توجهى‌ ضربه‌ ایستگاهى‌ دست‌ یافته‌ که‌ نتوانسته‌ آنچنان‌ که‌ باید و شاید از آنها بهره‌ بگیرد به‌ همین‌ خاطر شاید تغییر سوم‌ این‌ تیم‌ کار کردن‌ روى‌ چنین‌ ضرباتى‌ باشد تا پسران‌ آبى‌ بتوانند با استفاده‌ از آن‌ به‌ گل‌ برسند. این‌ تیم‌ با داشتن‌ مهره‌اى‌ چون‌ محمد نوازى‌ که‌ قادر است‌ پاس‌هاى‌ دقیقى‌ را به‌ روى‌ دروازه‌ ارسال‌ کند شانس‌ زیادى‌ براى‌ گل‌زدن‌ از روى‌ ضربات‌ ایستگاهى‌ دارد. منتهى‌ رسیدن‌ به‌ این‌ مهم‌ ممکن‌ نمى‌شود الا در سایه‌ تمرین‌ بیشتر با مهره‌هاى‌ سرزنى‌ چون‌ قربانی، صادقى‌ و...

سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان با اذعان به اینکه استقلال در مصاف با تیمش به دنبال جبران نتیجه خواهد بود، این دیدار را یکی از حساس ترین مسابقه های تیمش دانست.

بیژن ذوالفقارنسب ضمن بیان این مطلب افزود: بازی مقابل استقلال یکی از حساس ترین دیدارهای ما در نیم فصل نخست لیگ برتر است که تاثیری بسزا در روند نتیجه گیری ذوب آهن خواهد داشت. تلاش ما بر این است تا در این بازی خانگی ضمن ارائه بازی قابل به نتیجه ای مطلوب دست یابیم.

مربی تیم فوتبال ذوب آهن، استقلال را تیمی قدرتمند خواند که متاثر از پاره ای از مشکلات در فصل جاری به نتایجی نامطلوب دست یافته است. وی با اذعان به این نکته افزود: استقلال هم مانند تمام تیم های لیگ برتری نقاط ضعف و قوتی دارد که با استفاده از کاستی های این تیم به دنبال نتیجه مورد نظر خود خواهیم بود.

وی با اشاره به بازی خوب تیم فوتبال ذوب آهن در دیدار مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، گفت: تیم ما ظرفیت های خوبی دارد. بازیکنان جوانی در تیم ذوب آهن حضور دارند که با انگیزه بالا درصدد بروز توانایی های خود هستند. بازی مقابل استقلال و پرسپولیس فرصت مناسبی برای آنهاست تا قابلیت های خود را نشان دهند.

مربی تیم فوتبال ذوب آهن تاکید کرد: استقلال قطعا به دنبال شکست در بازی هفته گذشته مقابل پاس همدان در بازی روز جمعه مقابل ما به فکر جبران نتیجه و کسب برتری است، البته این از انگیزه ما کم نمی کند و با انگیزه به مصاف استقلال خواهیم رفت.

ذوالفقارنسب مهمترین هدف تیمش را صعود به رده های میانی جدول عنوان کرد و افزود: برای ما تعطیلات نیم فصل فرصت مناسبی است تا کاستی ها و نقاط ضعف خود را برطرف سازیم. قطعا در نیم فصل دوم ضمن ارائه بازی قابل قبول و ارتقا در زمینه کیفی به کسب امتیازات لازم می اندیشیم.

وی ادامه داد: ما برای رسیدن به اوج توانایی تیمی نیاز به کار زیاد داریم. در تیم ما بازیکنان جوان و با انگیزه ای هستند که قابلیت و توانایی آنها بیش این است. باید از این پتانسیل بهره لازم را ببریم.

مربی تیم فوتبال ذوب آهن با تاکید بر اینکه نمی توان نتیجه بازی را پیش بینی کرد ابراز امیدواری کرد که تیمش بتواند بازی قابل قبولی را مقابل استقلال به نمایش بگذارد.


جدال پرسپولیس و صباباتری در هفته شانزدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور هم یک دربی تهرانی است که این بار شاید حساس تر از نبرد سرخابی ها در هفه دهم لیگ برتر باشد.

 حساسیت این بازی از آن جهت است که می تواند تاثیری مستقیم در قهرمانی نیم فصل لیگ برتر داشته باشد. شکست یا تساوی پرسپولیس به منزله دور شدن این تیم از عنوانی است که تا همین هفته پانزدهم در اختیارش بوده و احتمال دارد در پایان نیم فصل به سپاهان برسد. پس با این شرایط پرسپولیس باید صباباتری را شکست دهد و آماده نبرد حساس نیم فصل نخست شود که قرار است روز هشتم دیماه در اصفهان و مقابل سپاهان برگزار شود.

درخصوص صباباتری هم باید گفت این تیم با وجود شروع خوب در لیگ برتر در ادامه مسابقات فراز و نشیب زیادی داشته است تا جائیکه درهفته پانزدهم لیگ برتر به رده چهارم جدول رده بندی سقوط کرد. این بازی برای صباباتری از همان بازی های 6 امتیازی است که در صورت پیروزی در آن شانس قهرمانی این تیم افزایش می یابد. 

در دیدار روز جمعه الونگ الونگ به علت مصدومیت در ترکیب پرسپولیس غایب است و مرتضی کاشی، فریدون فضلی. ابوالفضل حاجی زاده نمی توانند صباباتری را همراهی کنند.

دکتر بر بالین استقلال
پیش از بازی پرسپولیس - صباباتری، در ورزشگاه فولادشهر اصفهان استقلال به دیدار ذوب آهن می رود. این دومین بازی فیروز کریمی با استقلال است. پس از شکست مقابل پاس همدان این بار حتما استقلال از دیدار مقابل ذوب آهن پیروزی می خواهد، ذوب آهنی که با آمدن دکتر بیژن ذوالفقارنسب احیا شده است و دیگر تیم قعرجدولی ابتدای فصل نیست.

تقابل این دو تیم اگر با نتیجه گرایی توام نشود می تواند یک بازی تماشایی باشد برای دو تیمی که امسال دور از انتظار بازی کرده اند و هر دو به دنبال جبران هستند. استقلال در این مسابقه بازیکن محروم ندارد اما علیزاده را به علت مصدومیت دراختیار نخواهد داشت. درتیم ذوب آهن نیزعلی احمدی محروم است و نمی تواند تیمش را همراهی کند.

شاید آخرین بازی دایی باشد
دایی و سایپا این هفته درمشهد میهمان ابومسلم هستند. ثامن مشهد این بار شاید نقطه پایان همکاری آنها باشد. اگر سایپا بازهم ناکام بماند شاید دیگر صبر مدیران سایپا هم لبریز شود و عذر دایی را بخواهند که می خواهد بجنگد و قصد استعفا ندارد. دایی به خوبی این را می داند و تیمش را تجهیز کرده تا مقابل ابومسلم که با آمدن مظلومی خوب تر از قبل بازی می کند نتیجه بگیرد.

برنامه دیدارهای هفته شانزدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر به شرح زیر است :
جمعه - 16/9/86
* پیکان تهران - شیرین فراز کرمانشاه، ساعت 14، ورزشگاه ایران خودرو
* راه آهن تهران - مس کرمان، ساعت 14، ورزشگاه اکباتان تهران
* ابومسلم مشهد - سایپا تهران، ساعت 14، ورزشگاه ثامن الائمه مشهد
* پگاه گیلان - برق شیراز، ساعت 14، ورزشگاه عضدی رشت
* پاس همدان - استقلال اهواز، ساعت 14، ورزشگاه قدس همدان
* مقاومت سپاسی شیراز- ملوان بندرانزلی، ساعت 14، ورزشگاه حافشیه شیراز
* ذوب آهن - استقلال تهران، ساعت 14، ورزشگاه فولاد شهر اصفهان
* پرسپولیس تهران - صباباتری تهران، ساعت 16:15، ورزشگاه آزادی تهران

 

جلسه ناصر حجازی با فیروز کریمی

در پایان تمرین امروز تیم فوتبال استقلال، مدیر فنی با سرمربی درباه مسایل تیم گفت و گو کرد.

این تیم امروز در زمین شماره دو ورزشگاه آزادی تمرین کرد.
در این تمرین برخلاف روز گذشته، ناصر حجازی، مدیر فنی حضور داشت. وی زودتر از کریمی در محل حاضر شده بود.
فیروز کریمی امروز جلسه تئوری برگزار نکرد. سال جان‌، هافبک مقدونیه‌ای به دلیل مصدومیت جدا از سایرین تمرین کرد.
مسئولانی از ورزش الیگودرز در تمرین حاضر شده بودند و از ناصر حجازی می‌خواستند که استقلال در نیم فصل به این شهر سفر کند و یک بازی دوستانه انجام ‌دهد.
هواداران اندکی در تمرین حضور داشتند.
بخش اعظم تمرین اختصاص به کارهای تاکتیکی داشت. استقلال پنجشنبه به اصفهان می‌رود و در هتل کوثر اقامت خواهد کرد.
محمد فتح‌ا..زاده، پسر مدیرعامل استقلال نیز همراه سایرین تمرین کرد.
ناصر حجازی در پایان تمرین، جلسه‌ای با فیروز کریمی داشت. مدیر فنی استقلال نیز همراه تیم به اصفهان خواهد رفت.


سان ‌جان، مهیار حسن‌نژاد، حسین ‌کوشکی، احمد ‌خذیراوی و سعید لطفی از فهرست این تیم کنار گذاشته شدند.
به دستور فیروز کریمی، این نفرات ساعت 12 روز آینده باید در زمین شماره دو ورزشگاه آزادی تمرین اختصاصی انجام بدهند.
استقلال تهران روز جمعه در هفته شانزدهم لیگ برتر باید به مصاف تیم ذوب‌آهن برود. این تیم اکنون با 2 امتیاز در مکان نهم جدول رده‌بندی لیگ قرار دارد

 

فیروز کریمی اظهار داشت: دیدار برابر ذوب آهن یک بازی خوب خواهد شد. هر دو تیم تفکر فوتبالی دارند. در این هفته نقاط ضعف خود را پوشش داده‌ایم و روی نقاط قوت و ضعف حریف کار کرده‌ایم.
وی افزود: طبق قولی که به هواداران داده‌ام، تا بازی اول نیم فصل دوم لیگ، به وحدت تاکتیکی خواهیم رسید. پس از آن، اگر نتایج تیم ضعف بود، پاسخگو خواهم بود. اگر استقلال نتایج خوبی گرفت، حاصل تلاش تمام نفرات است.
کریمی در خصوص اینکه گفته در صورتی که استقلال در 5 مسابقه آینده نتواند 13 امتیاز کسب کند استعفا خواهد کرد، عنوان کرد: هرگز چنین حرفی نزده‌ام؛ اما اگر استقلال نتواند در بازی‌های اخیر خوب نتیجه بگیرد، بازیکنان مبلغ ناقابل 40 میلیون تومان جریمه خواهند شد. چرا نباید جریمه شوند؟ باشگاه بهترین امکانات را برای بازیکنان و نتیجه‌گیری تیم فراهم کرده است.
وی درباره حرف علی پروین که عنوان کرده کریمی فکر می‌کند استقلال تبدیل به تیم ملی شده که چند دستیار برای خودش انتخاب کرده است، گفت: این حرف را از زبان خود علی پروین شنیدید؟ برخی از قول او مصاحبه‌ می‌نویسند. مطمئن هستم پروین چنین حرفی بر زبان نیاورده است.
فیروز کریمی در مورد اینکه اینکه اگر واقعا پروین چنین حرفی زده باشد، عنوان کرد: در آنصورت هر طور مصلحت بداند، همان کار را انجام خواهد داد. نباید در جهت تخریب علی پروین و ناصر حجازی حتی کلامی بر زبان آورد. مگر چند پروین و حجازی در این فوتبال داریم؟
وی افزود: درباره افشین قطبی هم کلامی حرف نزده‌ام. ایشان هم برایم عزیز است. امیدوارم در تمام مراحل زندگی به جز دربی، موفق باشد.