سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

هیئت مدیره باشگاه ذوب آهن در نشست دیروز خود به نتیجه قطع همکاری با امید نمازی رسید و دیروز بعد از این نتیجه اعلام کرد سرمربی تیم را به فاصله 24 ساعت اعلام می کند و در حالی که صحبت از حضور مربیانی چون مجتبی حسینی، جواد نکونام و اسکوچیچ در اصفهان بود دقایقی پیش اعلام شد هدایت تیم به علیرضا منصوریان محول شد. مربی ای که البته ابتدای فصل هم گزینه ذوب آهن بود اما باشگاه در یکی دو موراین خبر را رد کرد. 


علیرضا منصوریان در نیمه های راه فصل گذشته از سرمربیگری استقلال برکنار شد و جای خود را به شفر داد و بعد از این اتفاق تلخ سکوت را در پیش گرفت تا اینکه امروز سرمربی تیم ذوب آهن شد.

 

علیرضا منصوریان در فصل اول حضورش در استقلال اگر چه شروع نا امید کننده ای داشت اما در ادامه با تکیه بر جوان ها لیگ برتر را به خوبی به پایان برد و نایب قهرمان شد. هر چند شکست 6-1 در برابر العین خاطره تلخی را در ذهن استقلالی ها حک کرد. دومین فصل حضور او در استقلال نیز با شروع نا امید کننده همراه بود اما این بار تدابیر علیرضا منصوریان و دستیارانش نتیجه ای نداد و شعار حیا کن و رها کن چاره ای برای باشگاه استقلال باقی نگذاشت که با یکی از محبوب ترین بازیکنان تاریخ باشگاه خداحافظی کند و روی به شفر بیاورد. هر چند تاریخ برای شفر هم در حال تکرار است. او در فصل اول حضور خود در استقلال خوب بوده اما این فصل شروع نا امید کننده ای داشته است. 

 

 

این تصویری از آخرین روز مربیگری علی منصوریان در ذوب آهن است. بازی با ذوب آهن که امیر قلعه نویی را به عنوان سرمربی بالای سر خود داشت. حالا ژنرال و علیمنصور در اصفهان با هم همسایه شده اند.

 

علیرضا منصوریان که مربیگری در لیگ برتر را در تیم پاس همدان شروع کرد در تیم ملی امید هم سابقه مربیگری دارد. بازی دادن به کمال کامیابی نیای دو اخطاره در بازی با عراق رویای صعود به المیپک را از او گرفت. هر چند در نفت تهران نشان داد به خوبی مایه های بزرگ شدن در مربیگری را دارد. 


علیرضا منصوریان و ذوب آهن یک شروع تازه است. او با پاک کردن خاطرات روزهای بد در استقلال می تواند با ذوب آهن دوباره به روزهای خوب مربیگری اش برگردد. همانند روزهایی که در نفت حتی در برابر تیم های بزرگ چون پرسپولیس به برتری می رسید. برای علیرضا منصوریان ذوب آهن یک جورهایی مثل نفت تهران است به این خاطر که در ذوب آهن با وجود اینکه تیم بزرگی است حاشیه ها کم است.


ذوب آهن چهارمین تیم لیگ برتری علیرضا منصوریان است. مربی ای که بی شک با تجربیات گرانبهایی که در استقلال اندوخته در ذوب آهن متفاوت عمل خواهد کرد. علیرضا منصوریان بدون تکرار اشتباهاتی که در استقلال داشته می تواند بازگشت خوبی با ذوب آهن به لیگ برتر داشته باشد. البته این قصه می تواند برای امید نمازی هم در آینده تکرار شود. مربی ای که احتمالا درادامه مسیر به جایگاه قبلی خود در تیم های ملی پایه آمریکا باز خواهد گشت.

 

ذوب آهن در اولین بازی اش با هدایت علیرضا منصوریان در هفته سیزدهم لیگ برتر (3 آذر) میزبان پارس جنوبی جم است. تیمی که در جم هم استقلال علیرضا منصوریان را شکست داد و هم استقلال شفر را. از سویی پارس جنوبی جم در بازی فصل گذشته اش در اصفهان سه گل به تیم ذوب آهن امیر قلعه نویی زد و طبیعتا بازی جدید دو تیم برای ذوب آهن یک بازی انتقامی خواهد بود.

 

 

تصویری به نشانه توافق مدیرعامل و سرمربی. بعد از شکست 4-1 مقابل تراکتورسازی مشخص بود که تغییرات در راه است و حالا منصوریان به تیمی رفته که می خواهد خاطرات خوش نفت تهران را در آنجا تکرار کند.


حنیف عمران زاده بی تردید یکی از محبوب ترین بازیکنان استقلال در تاریخ لیگ برتر است، بازیکنی جنجالی، احساسی که البته بازی های خوب سال ها حضور در این تیم کم از خود به جای نگذاشته است.


عمران زاده در لیگ نهم و در زمان سرمربیگری صمد مرفاوی از پاس همدان به استقلال پیوست اما بنا به دلیل مشکلی که کمیته منشور اخلاقی هرگز دلیل آن را اعلام نکرد او مجبور شد یک نیم فصل را بیرون بنشیند.


عمران زاده در نیم فصل دوم به ترکیب استقلال اضافه شد و خیلی زود راه محبوبیت در بین سکوهای آبی استادیوم آزادی را طی کرد؛ اما در لیگ شانزدهم که علیرضا منصوریان سرمربی آبی ها شد، او به همراه بازیکنانی مثل طالب لو، آرش برهانی و میلاد فخرالدینی نامش در لیست مازاد استقلال قرار گرفت و کار این بازیکن در تیم محبوبش به شکلی ناخوشایند بعد از 7 سال به پایان برسد.


عمران زاده بعد از جدایی از استقلال هرگز روزهای خوبی را در تیم هایی مثل خونه به خونه، صبا و سیاه جامگان پشت سر نگذاشت تا در نهایت در صبح یک روز سرد پاییزی تصمیم گرفت برای همیشه کفش های خود را به دیوار آویزان کند.


عمران زاده با کلی خاطره خوب و تلخ در بین هواداران استقلال از دنیای فوتبال خداحافظی کرد تا در این گزارش سعی کنیم به گوشه ای از آنها بپردازیم.


گلزنی به بوریرام به ارزش صعود به مرحله نیمه نهایی


بی تردید ماندگارترین گل حنیف عمران زاده در بازی برگشت برابر بوریرام در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به ثمر رسید.

 


استقلال بازی رفت را با گل دقایق پایانی خسرو حیدری به نفع خود به پایان رساند اما در بازی برگشت خیلی زود از حریف خود گل دریافت کرد.


حنیف عمران زاده خیلی زود توانست گل بوریرامی ها را جبران کند تا صعود استقلال را به مرحله نیمه نهایی تقریبا قطعی کند، بازی که در ادامه آندرانیک تیموریان گل دوم را وارد دروازه حریف کرد.

 

گلزنی در دربی در بازی نیمه تشریفاتی


استقلال یک بار در تورنمت 4 جانبه جام ولایت به مصاف پرسپولیس رفت و آن بازی با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید.

 


در آن بازی گل اول را آرش برهانی و گل دوم را حنیف عمران زاده با ضربه سر وارد دروازه پرسپولیس کردند.


این بازی دقیقا بین 4 پیروزی متوالی استقلال برگزار شد و به همین دلیل پرسپولیسی ها اعتقاد دارند آبی ها نتوانسته اند 4 بازی پشت سر هم پرسپولیس را شکست بدهند.

 

گل 40 متری در کارنامه بچه غول استقلال


استقلال در جام حذفی با سرمربیگری پرویز مظلومی به مصاف شهرداری یاسوج رفت که عمران زاده زیباترین گل دوران فوتبال خود را به ثمر رساند و از فاصله 40 متری توانست دروازه حبیب هوشیاری را باز کند، دروازه بانی که بعدا با پرسپولیس قرارداد امضا کرد.

 


بعد از این گل محمدرضا احمدی گزارشگر بازی ادعا کرد این گل می تواند سال ها تیتراژ برنامه های تلویزیونی شود.


انتشار عکسی که درگیری با رحمتی را کلید زد


در لیگ پانزدهم حنیف عمران زاده رابطه بسیار نزدیکی با مهدی رحمتی داشت اما گفته می شود انتشار یک عکس زمینه درگیری بین او و مهدی رحمتی را کلید زد.

 


عمران زاده که در آن زمان با مهدی رحمتی هم اتاقی بود، عکسی از مهدی رحمتی در اینستاگرام خود منتشر کرد که در آن کاپیتان استقلال لباسی برتن نداشت و زمینه ناراحتی او را فراهم کرد.


البته این موضوع در حد شایعه و حرف و حدیث باقی ماند و در نهایت بعد از جدایی از استقلال، عمران زاده دوباره با رحمتی آشتی کرد.

 

کتک کاری با سوشا در دربی


بازی برگشت استقلال برابر پرسپولیس در لیگ چهاردهم که با برتری یک بر صفر قرمزها همراه شد، حاوی یک صحنه جنجالی بود.

 


در دقایق پایانی آن بازی حنیف عمران زاده برای زدن ضربه سر به جلو آمده بود که به یکباره با سوشا مکانی دعوایش شد و این دو در وسط زمین با هم کتک کاری کردند.


البته بعدا هر دو طرف مصاحبه کردند و مدعی شدند با هم دوست صمیمی هستند و مشکلی وجود نداشته است.


انگشت جنجالی جلوی چشم ناظران AFC


در لیگ قهرمانان سال 2013 در بازی با الشباب امارات حنیف عمران زاده نیمکت نشین بود، او در حال گرم کردن بدن خود فحاشی هواداران اماراتی را شنید و با علامت دست جواب آنها را داد.

 


بعد از این اتفاق خیلی ها فکر می کردند عمران زاده محروم می شود اما کنفدراسیون فوتبال آسیا او را جریمه نقدی کرد.

 

گریه برابر هواداران استقلال


عمران زاده بعد از جدایی از استقلال با تیم خونه به خونه بابل قرارداد امضا کرد اما دقیقا در تابستان همان سال این دو تیم بازی دوستانه ای در زمین شماره 2 آزادی برگزار کردند.

 

 


این بازی در حضور حدود 500 هوادار استقلال برگزار شد و زمانی که عمران زاده به زمین آمد به شدت از سوی آنها تشویق شد که این موضوع اشک مدافع دل نازک استقلال را درآورد.

 

هند جنجالی برابر استقلال با پیراهن صبا


2 فصل قبل حنیف عمران زاده با پیراهن صبا برابر استقلال قرار گرفت، حنیف دقیقه 18 با خطای هندی عجیب یک پنالتی تقدیم استقلال کرد. هند عمران‌زاده، آنقدر باور نکردنی بود که اتهامات زیادی را متوجه او کند. با این وجود، گل مساوی زودهنگام صبا و یک سیو خوب روی موقعیت‌های بعدی استقلال، باعث شد پیش از پایان نیمه اول تا حدی فشار از روی عمران‌زاده برداشته شود.

 


مدافع چپ پای پرسپولیسی ها امروز بعد از درگیری با سوزوکی بازیکن قوی هیکل و بلندقامت حریف دچار مصدومیت شد. زمانی که دوربین های تلویزیونی روی صورت او قفل شد، انصاری در پاسخ پرسش پزشک تیم جمله ای به زبان آورد که مشکوک بود. او این جمله را به زبان آورد: پاره شد! در نشست مطبوعاتی برانکو این آسیب شدید را تایید کرد و گفت که مصدومیت انصاری ساده نیست.


البته وضعیت انصاری و شرایط دقیق موضع آسیب دیده به آزمایش های پزشکی نیار دارد و به صورت قطعی مشخص نیست اما به نظر نمی رسد که پرسپولیس فعلا بتواند از این مدافع سابقا ملی پوش استفاده کند. سرخپوشان در این فصل حسین ماهینی را نیز به دلیل پارگی رباط صلیبی از دست داده اند و این مساله به بدشانسی های تیم برانکو اضافه می کند، تیمی که پس از سفرهای طولانی به شرق و غرب آسیا حالا باید خود را آماده شروع دوباره در لیگ برتر ایران کند.


با توجه به اینکه پرسپولیس از بازیکنان محدودی سود می برد فشار وارده بر بازیکنان ثابت در نهایت مشکل زاست و امروز انصاری که برخورد خیلی محکمی هم با سوزوکی نداشت، مصدومیت شدیدی پیدا کرد. به گفته یکی از اعضای کادر فنی پرسپولیس قبلا انصاری از این ناحیه مصدوم بوده و حالا این مصدومیت تشدید شده است.

 

 

 


بیرانوند که بعد از اندوه و غم بزرگی که در پایان بازی داشت در میکسدزون مقابل میکروفون ها حاضر شد و با حوصله به سوالات جواب داد. او ضمن گلایه از هواداران سپاهان و تراکتورسازی، اعلام کرد با وجود ناکامی در فینال از آنچه که با پرسپولیس در این تورنمنت کسب کرده راضی است.


متن کامل صحبت های بیرانوند را بخوانید:


آقای بیرانوند قهرمانی را در بازی آخر از دست دادید؟
متاسفم برای مردم کشورم، این فرصت را از دست دادیم. خیلی خیلی شرایط سختی بود. کاشیما نسبت به بازی رفت در ژاپن خیلی خوب بازی کرد. نیمه اول خوب کار کردیم ولی در نیمه دوم نه. ما از فرصت هایمان استفاده نکردیم اما باید به خودمان افتخار کنیم که با این تیم که دارد روز به روز از ما کم می شود. همانطور که محمد انصاری امروز مصدوم شد و فکر می کنم رباط صلیبی پاره کرده. من واقعا برای محمد ناراحتم و برای او آرزوی سلامتی می کنم اما چیزی که من را ناراحت کرد اتفاقات دیروز بود. همه ما ایرانی هستیم و نباید هموطن های شهرستانی بیایند و کاشیما را تشویق کنند. احسان علوان زاده، آدام همتی، حمید طاهرخانی، احمد بهاروند و بازیکنان جوان ما احتیاج به دشمنی ندارند و دهانشان بوی شیر می دهد. این ها که دشمنی ندارند پرسپولیس با این ها تا فینال آسیا رفت. یک ذره مرد باشیم و حمایت کنیم. نشد، شرمنده مردم شدیم، خیلی شرمنده شدیم اما همین که در یکی از مهمترین رویدادهای آسیا بازی کردیم و رئیس فیفا و ای اف سی از نزدیک شاهد مسابقه ما بودند و اینکه این بازی باعث شد سروسامانی به ورزشگاه آزادی بدهند خودش یک افتخار است برای ما.

 

 


تو در زمین باقی ماندی و جام گرفتن ژاپنی ها را تماشا کردی؟
خیلی دوست داشتم و برنامه ریزی کرده بودم برای خودم. واقعا احساس کردم خودم آنجا هستم. پیش خودم می گفتم که من هستم که جام را بلند می کنم. این یکی از بزرگترین حسرت هایم خواهد ماند. آن لحظه فکر کردم اگر در زمین بمانم شاید روحم جام را لمس کند. من بعد از جام جهانی خیلی پیشنهادها داشتم اما ماندم تا این افتخار بزرگ نصیبم بشود. شکر؛ نقره آسیا شاید دیگر به هیچ تیم ایرانی نرسد شاید هیچ کس هم دیگر قهرمان آسیا نشود ...


به نظر می رسید در طول مسابقه هیچ استرسی نداشتی؛ مثلا زمانی که بازیکن حریف را دریبل کردی؟
دوست داشتم به تیم روحیه بدهم و به خاطر همین ریسک کردم. هر وقت احتیاج به روحیه داشته باشیم این کار را کرده ام و اتفاقا در بازی های حساس هم انجامش داده ام. خدا را شکر بعد از آن حرکت تیم کمی جان گرفت ولی ... دوست داشتم قهرمان بشویم و نقره را طلا کنیم که متاسفانه نشد.


اگر اول می شدید شانس تو برای توپ طلا هم افزایش پیدا می کرد؟
کار سخت شد ولی الان هم ناامید نیستم و امیدوارم جز نامزدهایش باشم. البته به نظرم شانس اول برای بازیکنان کاشیماست چراکه آنها شرایط تیم قهرمان را لحاظ می کنند ولی امیدوارم که جام جهانی را دوباره ببینند چون خیلی سختی کشیدم و البته نقره آسیا هم کم افتخاری نیست.

 

 


نظرت در مورد حضور خانم ها؟
خیلی خوشحال شدم، جو خوبی در ورزشگاه حاکم بود و همه رعایت کردند. این دومین بار است که این اتفاق می افتد و وقتی در یک بازی بزرگ بانوان می آیند و هیچ مشکلی پیش نمی آید مسلما باید این اتفاق در لیگ هم بیفتد.


آیا فکر می کردی پرسپولیس تا این مرحله صعود کند؟
کاشیما دو روز پیش در لیگ ژاپن با تیم دومش در لیگ بازی کرد اما ما نتوانستیم برای فینال یک تیم کامل ارنج کنیم و دوباره یک نفر را از دست دادیم. اصلا یک چیز عجیبی است، تیم ما؛ امروز از کسی استفاده کردیم که مصدومیت رباطش خوب نشده اما محسن ربیع خواه باید بازی کند. ما افتخار می کنیم به این تیم و قلبمان خوشحال است و خودم یکی از خوشحال ترین آدم های روی زمینم.


تراکتورسازی فصل را بدون بازیکن خارجی و با تساوی بدون گل مقابل نفت مسجدسلیمان، تیم جدید لیگ برتر آغاز کرد؛ اما آنها در دومین بازی و نخستین میزبانی، از هری فورستر و آنتونی استوکس بهره بردند که یکی از این دو در نخستین مسابقه خود را قوی نشان داد و موفق به گلزنی شد.

استوکس که در جوانان آرسنال عضویت داشته و با سابقه بازی در تیم ملی ایرلند و همچنین باشگاه‌های ساندرلند، سلتیک، بلکبرن و ... به تراکتورسازی آمد، در نخستین مسابقه این تیم که مقابل نساجی به میدان رفت، توانست با شوت راه دور گلزنی کند و از همان ابتدا نوید حضور یک بازیکن خارجی با کیفیت دیگر در لیگ برتر ایران را بدهد.

مهاجم 30 ساله تراکتورسازی بعد از دو هفته ناکامی در گلزنی، در دو مسابقه متوالی لیگ برتر مقابل سپاهان و ماشین‌سازی این کار را انجام داد، اما او یکی از بهترین نمایش‌های خود را در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی که تیمش در ضربات پنالتی شکست خورد، به نمایش گذاشت و توانست دو گل از 3 گل تراکتور را به ثمر رساند و ضربه پنالتی خود را تبدیل به گل کند.

با از سرگیری مسابقات لیگ، استوکس نتوانست در دیدار با پدیده، آمار گل‌های خود را افزایش دهد ولی موتور گلزنی مهاجم ایرلندی دوباره از هفته هشتم روشن شد و او در جریان بازی مقابل استقلال خوزستان که به برتری 6 بر صفر رسیدند، 4 گل به ثمر رساند و هفته قبل هم در حضور یک نیمه‌ای برابر صنعت نفت آبادان تک‌گل تیمش را زد.

استوکس که بعد از پیوستن به تراکتورسازی در هفت بازی لیگ برتر به‌عنوان یار اصلی به میدان رفته و یک بازی هم حضور تعویضی در زمین داشته، موفق به زدن 8 گل شده تا در حال حاضر با دو گل بیشتر نسبت به کی‌روش استنلی، مهاجم برزیلی سپاهان در صدر جدول گلزنان لیگ هجدهم قرار گرفته باشد.

باشگاه تراکتورسازی به دلیل عملکرد فراتر از انتظار استوکس در مدت کوتاه حضورش در ایران که با 8 گل در لیگ برتر و 2 گل در جام حذفی همراه بود، تصمیم به تمدید قرارداد این مهاجم ایرلندی گرفت و برای ادامه حضور او وارد مذاکره شد.

استوکس که قراردادی دو ساله با باشگاه تراکتورسازی امضا کرده بود، با پیشنهاد مسؤولان این باشگاه برای تمدید دو سال دیگر از قراردادش موافقت کرد تا با قرارداد جدیدش تا پایان فصل 01-1400 در این تیم بماند.