سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

این روزها با سقوط تیم پاس به لیگ دسته سوم همه به یاد انتقال عجیب تیم ریشه‌دار تهران به همدان می‌افتند؛ حالا دیگر اثری از قطب سوم فوتبال ایران که در سال های فعالیتش افتخارات زیادی به دست آورد و بازیکنان متعددی را پرورش داد و به رده های بالای فوتبال معرفی کرد، نیست.


حالا دیگر همه بر این عقیده هستند که آخرین قهرمان ایرانی جام باشگاه های آسیا بعد از انتقال عجیب به استان همدان روی نوار ناکامی قرار گرفت و به سوی نابودی گام برداشت. پاسی که در لیگ برتر نیز سابقه قهرمانی دارد، با امکاناتی بی سابقه در فوتبال ایران خودنمایی می کند و الگوی مناسبی برای باشگاه داری در کشور بود، اما حالا نه تنها چیزی از امکاناتش نمانده که خودش نیز در لیگ دسته سوم حضور خواهد داشت. این وسط نام های بزرگی مثل حشمت مهاجرانی، اصغر شرفی، همایون شاهرخی، جواد نکونام و ... که سالها برای این تیم زحمت کشیدند، دیگر مکتب خود را مشاهده نخواهند کرد.


در چنین شرایطی هنوز به طور واضح برای خیلی ها مشخص نیست که دستور نهایی انتقال پاس در سال 1386 به همدان توسط چه کسانی داده شد. با اینکه بسیاری بر این باور هستند که حمیدرضا حاج بابایی نماینده وقت استان همدان اصلی ترین عامل این انتقال بود که البته درست هم است.


استارت این ماجرا با حمیدرضا حاج بابایی خورد. نامه ای که او در تاریخ 16 آبان ماه 1385 خطاب به محمود احمدی نژاد، رییس جمهور وقت نوشت بعد از ماه ها جواب داد. نماینده مردم همدان در مجلس آن سال ها پشتوانه ضعیف استان همدان را در بخش منابع انسانی مطرح کرد و خواهان انتقال پاس به همدان شد.


حدود دوماه بعد در تاریخ 27 دیماه 1385 غلامحسین الهام سخنگوی دولت نهم از طرف احمدی نژاد جواب نامه حاج بابایی را داد و با نوشتن نامه ای به محمد علی آبادی رییس وقت سازمان تربیت بدنی دستور رییس جمهور برای بررسی شرایط انتقال پاس را ارائه کرد. همان اتفاق جلسات متعددی را در پی داشت و علی آبادی بنا به تلاش های حاج بابایی و دستور احمدی نژاد عزم خود برای انتقال پاس را جزم کرد.


در نهایت هم طبق توافق نامه ای که در تاریخ 16 خرداد 1386 به امضا رسید، این انتقال رسمیت یافت و مسیر نابودی این تیم ریشه دار کلید خورد.


حالا با گذشت 10 سال از آن روزها انتشار توافق نامه رسمی برای انتقال پاس به همدان خیلی از مسائل را روشن می کند. نامه ای سرتیپ علیرضا جزینی، رییس هیات مدیره وقت باشگاه پاس تهران، کیومرث هاشمی رییس وقت مرکز توسعه ورزش های قهرمانی و کاظم اولیایی به عنوان نماینده باشگاه شهدای الوند آن را به امضا رساندند.


در توافق نامه مذکور نکات کلیدی وجود دارد که می شود به آنها استناد کرد. در آن سال ها واژه «هبه» بسیار بر سر زبان ها افتاد و عامل این موضوع هم می توان گفت عادل فردوسی پور بود. او در برنامه نود بارها از لفظ هبه کردن استفاده کرد و جالب اینکه حاج بابایی و سایر مسئولان اصرار داشتند «هبه» ای در کار نبوده و نباید از این واژه برای انتقال پاس استفاده کرد.


جالب اینجا است که در توافق نامه مذکور واژه «هبه» مورد استفاده قرار گرفته است. در بند اول این توافقنامه آمده است: «امتیاز تیم فوتبال بزرگسالان در لیگ برتر به موسسه شهدای الوند به صورت هبه واگذار می گردد.»


یکی دیگر از بندهای جالب این تفاهم نامه استفاده از بازیکنان سرباز توسط پاس همدان بود. در بند 5 آمده است: «نحوه بکار گیری بازیکنان سرباز از طریق موسسه پاس اقدام می گردد.» به عبارت بهتر قرار بوده که پاس در همدان نیز از امتیاز جذب بازیکنان سرباز استفاده کند اما این اتفاق هرگز رخ نداد و هیچ بازیکن سرباز جدیدی به عضویت تیم سبزپوش همدان در نیامد.


هرچه بود پاس تهران با وجود مخالفت بسیاری از اهالی فوتبال به همدان رفت و حالا با گذشت 10 سال دیگر این تیم در سطوح برتر فوتبال جایی نخواهد داشت. از این رو بسیاری ابراز علاقه کردند که پاس را به روزهای خوبش برگردانند اما دیگر بعید است چنین اتفاقی رخ بدهد.