سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

عبدالله شهبازی، نویسنده و مورخ با ارائه دلایلی، انتساب مومیایی کشف شده در شهرری به رضا شاه پهلوی را رد کرد.

به گزارش «انتخاب»، عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ نوشت: تصاویری پخش شده از جنازه‌ای که گویا به سبک مصر باستان مومیایی شده (تکه‌های پارچه چسبیده به جسد، به سبک مومیایی‌های قدیم مصر، در عکس مشهود است). ادعا می‌شود که این «مومیایی» در شهر ری ‌کشف شده و به رضاشاه تعلق دارد که مقبره او پس از پیروزی انقلاب تخریب شد.

این عکس حتی در کانال‌ها و گروه‌های تخصصی نیز بحث‌برانگیز شد. بر این اساس می‌توان تصور کرد که شایعه فوق چقدر گسترده است.

رضا شاه در 4 مرداد 1323 در ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) فوت کرد. جنازه را «مومیایی» ‌ کردند و در مسجد رفاعی قاهره به امانت گذاشتند. در اردیبهشت 1329، زمانی که موج نفرت از رضاشاه در ایران فرونشست و فضای سیاسی آرام شد، جنازه ابتدا به مکه و مدینه و سپس به ایران منتقل شد و در 17 اردیبهشت طی مراسم رسمی تشییع و طبق قواعد اسلامی در مقبره اختصاصی در شاه عبدالعظیم دفن شد.

«مومیایی» کشف شده متعلق به رضاشاه نیست / رضاشاه به روش امروزین «مومیایی» شده بود نه روش مصر باستان / در تصویر منتشرشده، رضاخان لباس به تن دارد؛ اما او را به روش اسلامی، بدون لباس و با کفن دفن کردند / جنازه ادعایی در «باغ طوطی» ‌کشف شده درحالیکه مقبره پیشین رضاشاه هم‌اکنون حوزه علمیه است

روش «مومیایی» که برای حفظ جسد رضاشاه به کار رفت روش متداول امروزین است که با «مومیایی» در مصر باستان تفاوت دارد. در «مومیایی» امروزین امعاء و احشاء را تخلیه و موادی به جسد تزریق می‌کنند که مانع از پوسیدگی و تعفن شود. در این روش برخلاف مصریان باستان جسد را با پارچه نمی‌پیچند. ‌طبق تعرفه سال 1396 پزشکی قانونی ایران هزینه «مومیایی‌» کردن جسد برای انتقال به خارج سه میلیون تومان است.

تصور سینمایی و عامیانه از «مومیایی» رضاشاه سبب شد که عکس منتشرشده از این جنازه بعنوان «مومیایی» رضاشاه به سرعت پخش شود. نگاهی به عکس جنازه، که شبیه به «مومیایی» های مصر باستان بازسازی شده، به سادگی این شیادی را عیان می‌کند. در کنار عکس این «مومیایی» عکس جنازه رضاشاه نیز وجود دارد که نشان می‌دهد او را به سبک مصر باستان «مومیایی‌» نکرده‌اند.

«مومیایی» شبیه به تصویر جسد رضاشاه در تابوت بازسازی شده که لباس به تن دارد. در حالی که رضاشاه را طبق مراسم اسلامی و بدون لباس و با کفن دفن کردند.

جنازه‌ای که، در سالگرد تاجگذاری رضاشاه (4 اردیبهشت 1305) مدعی شده‌اند به دست آمده و به او تعلق دارد، در محوطه «باغ طوطی» ‌ و در عملیات توسعه شبستان حرم «کشف» شده. مقبره پیشین رضا شاه هم‌اکنون حوزه علمیه است.