سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

روز پنجشنبه ساعت 15:45 سوت بازی دو تیم استقلال و پرسپولیس به صدا در می‌آید و یکی از برترین مسابقات باشگاهی فوتبال ایران، آسیا و جهان آغاز می‌شود.

پرده اول؛90 دقیقه هیجان مثبت و لذت بردن از فوتبال

دیدار استقلال و پرسپولیس تقریبا برای همه مردم از هر قشر و هر سنی مهم است. از روزها قبل هواداران دو تیم برای هم کری‌ می‌خوانند. ساعت‌ها رادیو و تلویزیون برای این بازی برنامه‌ می‌سازد و چندین هزار کلمه در مورد این مسابقه در شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و ...در موردش مطلب می‌نویسند.

هواداران دو آتشه تیم‌ها گاهی تا مرز سکته قلبی هم پیش می‌روند. این مسابقه سراسر هیجان است و اگر فرهنگ لذت بردن از فوتبال را بلد شویم می‌توانیم از این 90 دقیقه بازی دو تیم بی‌نهایت استفاده کنیم و هنجارهای زیبایی را در ورزشگاه و حتی جامعه به نمایش بگذاریم اما افسوس که گاهی شرایط جور دیگری رقم می‌خورد. هیجان مثبت فوتبال را برخی با جنگ و دعوا اشتباه می‌گیرند و انگار خون به مغزشان نمی‌رسد که دوست و فامیل خود را به چشم یک دشمن نه رقیب نگاه می‌کنند!

پرده دوم؛ بزرگترین دربی آسیا و محرومیتی ناجوانمردانه

این مسابقه بدون تعارف حساس‌ترین مسابقه باشگاهی قاره پهناور آسیاست. حداقل در خاورمیانه هیچ مسابقه باشگاهی نیست که میلیو‌ن‌ها نفر بیننده تلویزیونی داشته باشد و 100 هزار نفر هم به ورزشگاه بکشاند اما دیدار استقلال و پرسپولیس اینگونه است.

دو تیم بزرگ و پرطرفدار قاره آسیا و ایران که سرمایه ملی و اجتماعی ما محسوب می‌شوند این دو باشگاه‌ها مدتی است که به دلیل رفتارهای سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا از میزبانی در ورزشگاه آزادی در لیگ قهرمانان آسیا مقابل حریفان سعودی محرومند. پنجشنبه اما یک فرصت تاریخی برای استقلال و پرسپولیس است تا بتوانند مقابل چشمان رئیس فیفا هیجان مثبت فوتبال ایرانی و فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی خود را به نمایش بگذاریم.

پرده سوم؛ نمایش عشق به فوتبال

حضور اینفانتینو بهترین فرصت است تا بالاترین مقام اجرایی فوتبال جهان از نزدیک این شور و اشتیاق و علاقه به فوتبال را در ایران احساس و با گوشت و پوستش عشق مردم ایران به فوتبال را لمس کند. بنابراین فارغ از هر نتیجه‌ای که در این مسابقه رقم بخورد بازیکنان، مربیان و هواداران دو تیم باید ابتدا رفتاری حرفه‌ای از خود به نمایش بگذارند تا بتوانیم به شخص اول فوتبال جهان با رفتارمان بفهمانیم که محرومیت تیم‌های ایرانی از میزبانی از سعودی‌ها به خاطر نا امنی یک بازی پلید سیاسی است و ایران یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است و امیدواریم رئیس فیفا بعد از حضور در دربی تهران به عنوان تماشاگر نظرش نسبت به فوتبال ایران کاملا مثبت شود و بتواند محرومیت‌های ناجوانمردانه استقلال و پرسپولیس را لغو کند.

پرده چهارم؛ شرایط فنی

از نظر فنی وضعیت دو تیم بسیار نزدیک بهم شده است. استقلال با وینفرد شفر فوتبالی زیبا و تماشاگر پسند ارایه می‌کند و توانسته خود را به رده سوم جدول لیگ برتر برساند. این تیم مقابل الهلال عربستان هم در لیگ قهرمانان پیروز شد. با این حال پیروزی در این مسابقه بیشتر برای آبی پوشان حکم اعاده حیثیت را دارد آنها می‌خواهند از اعتبار فوتبال‌شان دفاع کنند و نشان بدهند که اکنون تبدیل به یکی از بهترین و منسجم‌ترین تیم‌های ایران و آسیا تبدیل شده اند. سه امتیاز این بازی البته برای استقلال مهم است و می‌تواند این تیم را به نایب قهرمانی  این فصل بیش از گذشته امیدوار کند. استقلال میزبان این مسابقه است اما سکوهای ورزشگاه بین تماشاگران دو تیم قرار است مساوی تقسیم شود.

پرسپولیس هم قبل از این بازی قهرمانی‌اش در لیگ برتر تقریبا مسجل شده و کافی‌ است سه امتیاز دیگر بگیرد تا قرمزپوشان به طور رسمی برای دومین مرتبه قهرمان لیگ برتر شوند. هواداران و بازیکنان پرسپولیس  وحتی خود برانکو هم دوست دارد دومین قهرمانی‌شان در لیگ برتر همزبان با پیروزی مقابل حریف سنتی خود رقم بخورد. برانکو وعده داده که سورپرایز ویژه ای برای این بازی دارد اما شفر با تلخندی گفته شاید سورپرایز او حضور در میهمانی شام رئیس فیفاست!

به هر حال وضعیت دو تیم اگرچه از نظر امتیازی در جدول فاصله زیادی دارد اما استقلال در هفته‌های اخیر از نظر فنی رشد چشمگیری داشته است. همین مساله می‌تواند جذابیت دربی را دوچندان کند. پرسپولیس 10 گل بیشتر از استقلال زده اما فقط 4 گل کمتر از  آبی پوشان دریافت کرده است.

پرده پنجم؛ دربی گل‌دار!

حضور دو مهاجم خارجی به نام منشا نیجریه‌‌ای و تیام سنگالی در دو تیم می‌تواند نوید بخش گلزنی در این دربی باشد. بخصوص اینکه علی علیپور مهاجم 17گله پرسپولیس در صدر گلزنان لیگ برتر هم در این بازی حضور دارد. خط دفاع  و دروازه‌بان‌های دو تیم شرایط سختی را تجربه خواهند کرد.

خط هافبک استقلال البته روی کاغذ شرایط بهتری دارد. سرور جباروف ، امید ابراهیمی ، فرشید اسماعیلی و  داریوش شجاعیان به خوبی باهم هماهنگ شده‌اند و همدیگر را حمایت می‌کنند. در پرسپولیس هم محسن ربیع‌خواه، کم اشتباه و دونده است. کمال کامیابی‌نیا باید برنده جنگ‌های تن به تن باشد. وحید امیری هم یکی دیگر از بازیکن تاثیرگذار پرسپولیس در این بازی خواهد بود.

سیدمهدی رحمتی قطعا درون دروازه استقلال قرار می‌گیرد زیرا حسینی محروم است در آنسوی میدان هم احتمالا علیرضا بیرانوند سنگربان اول سرخپوشان خواهد بود.

پرده ششم داوری؛ قضاوت بهترین داور آسیا

حضور علیرضا فغانی بهترین داور فوتبال ایران و آسیا باعث می‌شود که بازیکنان دو تیم با رویی باز تصمیم‌های این داور بین‌المللی فوتبال کشورمان را بپذیریند. فغانی پیش از این هم دربی را قضاوت کرده بود و کاملا با جو این بازی آشناست. فغانی می‌تواند با قضاوت خوب این بازی بزرگ گام بلندی برای رسیدن به قضاوت در جام جهانی 2018 روسیه بردارد.

پرده هفتم ؛ قهرمانی پرسپولیس یا برد استقلال؟

اگرچه برد در دربی به اندازه یک جام قهرمانی ارزشمند است اما امیدواریم هر نتیجه‌ای که در این بازی رقم بخورد هواداران دو تیم فرهنگ بالای ایرانی - اسلامی را به نمایش بگذارند و بدانند که فوتبال برد و باخت دارد  ونتیجه بازی را بپذیرند ، اگر پرسپولیس برنده شد و به مقام قهرمانی رسید دنیا برای استقلالی‌ها به آخر نرسیده و آنها هم در این فصل فینالیست جام حذفی هستند و در آستانه گرفتن جام قهرمانی، اگر پرسپولیس هم بازنده شد بازهم فرصت برای رسیدن به قهرمانی را دارد.