سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

امروزه تولید و طراحی گوشی‌های موبایل فلگ‌شیپ به‌حدی زیاد شده است که تقریبا هرروز باید منتظر یک مدل جدید باشیم. شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند برای اینکه ثابت کنند در قدرت و طراحی از سایر رقبا برتر هستند، تمام انرژی و منابع خود را برای ساخت موبایلی هزینه می‌کنند تا بهترین بازار باشد و با امکانات و طراحی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد، نبض بازار را به دست بگیرد. در این میان شرکت‌های مطرح و مشهور مسئولیت سخت‌تری دارند و باید موبایلی طراحی کنند که طرفداران آن برند خاص را خشنود و راضی کند و کاری نکند که با کوچک‌ترین اشتباه، تعداد زیادی از طرفدارانش را از دست بدهد. شرکت هوآوی یکی از تولیدکنندگانی است که طی چند سال اخیر با تولید و عرضه‌ی طیف وسیعی از گوشی‌های موبایل، از پایین‌رده تا بالارده و فلگ‌شیپ، طرفداران زیادی به دست آورده است. این شرکت در سال‌های گذشته بیشترین میزان فروش را در خاورمیانه داشته است و نشان می‌دهد محصولاتش باید روز به روز بهتر شوند و به قول معروف پس‌رفت نکنند. یکی از تولیدات این کمپانی که با نام کلی «میت» (Mate) راهی بازار شد، در واقع بهترین محصول این شرکت به‌حساب می‌آید. آخرین گوشی این خانواده یعنی «میت 10» (Mate 10) به‌جرئت یکی از زیباترین و بهترین گوشی‌های موبایلی بوده که توسط هوآوی ساخته شده است. پردازنده‌ای که برای اولین بار در این گوشی استفاده شده، دوربین فوق‌العاده، صفحه‌نمایش مثال‌زدنی و بدون‌حاشیه و طراحی‌ای که شاید بتوان آن را امضای هوآوی دانست؛ زیرا در هیچ گوشی دیگری شاهد این طراحی نیستیم. با هم به نقد و بررسی این غول تازه‌وارد می‌پردازیم.

  طراحی و ساخت؛ باوقار و اصیل!

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم این گوشی واقعا زیبا و البته واقعا بزرگ است. این فبلت از ترکیب شیشه و فلز ساخته شده است. فریم از جنس آلومینیوم است و قاب پشتی و صفحه‌نمایش تماما روکشی از شیشه دارند. استفاده از شیشه با اینکه زیبایی بی‌بدیلی به دستگاه می‌بخشد، باعث شده است گوشی کمی لیز باشد و باید هنگام حمل آن کمی بیشتر احتیاط شود. جلوی گوشی یک صفحه‌نمایش بزرگ 5.9 اینچی را با حاشیه‌ی بسیار باریک می‌بینیم که در نوع خود بی‌نظیر است و با روشن‌شدن صفحه‌نمایش، زیبایی و وقار دستگاه بیش از پیش نمایان می‌شود. در بالای این صفحه‌نمایش، دوربین سلفی، بلندگو و سنسور قرار دارد. پایین صفحه‌نمایش یک دکمه‌ی فیزیکی دیده می‌شود که در درجه‌ی اول حسگر اثرانگشت و بعد دکمه‌ی خانه (Home) است. این دکمه مکانیکی نیست و تنها لازم است آن را به‌آرامی لمس کنید تا واکنش نشان بدهد.

حال به طراحی پشت گوشی می‌پردازیم که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. روکش قاب پشتی کاملا از شیشه است. این شیشه‌ در عین زیبایی، آسیب‌پذیر است. هوآوی هم مانند اپل ریسک کرده و گوشی‌ای ساخته که اگر بیفتد، قاب پشتی صدمه‌ی زیادی می‌بیند و برای صاحب گوشی کابوس وحشتناکی خواهد بود. همچنین این روکش شیشه‌ای استعداد فراوانی در جذب اثر انگشت دارد و اگر وسواسی هستید، باید هربار که با گوشی کار می‌کنید، قاب پشتی را تمیز کنید. همچنین بدنه‌ی این گوشی دارای گواهینامه‌ی IP53 و دافع مایعات و گردوغبار است.

نیازی نیست خیلی دقت کنید تا تفاوت رنگ مشکی و صیقل قسمتی از قاب پشتی را ببینید؛ قسمتی که دوربین دوتایی میت 10 با لنز «لایکا» (Leica)، فلش دوتایی و سنسور فوکوس خودکار قرار دارد. دیدن نام «لایکا» که در کنار سنسورهای دوربین قرار گرفته است، حس خوبی به کاربر می‌دهد و تجربه‌ی کارکردن با دوربینی ارزشمند بسیار خوشایند خواهد بود.

اگر می‌خواهید برای ارتقای حافظه‌ی داخلی گوشی‌تان از یک کارت حافظه‌ی جانبی استفاده کنید، باید قید سیم‌کارت دوم را بزنید. شیار دوم برای کارت حافظه «یا» سیم‌کارت است و از هر‌ سه نمی‌توانید به صورت هم‌زمان استفاده کنید.

 

   

  سخت‌افزار و کارایی؛ عجب قدرتی!

بعد از بدنه که البته پس از مدتی تکراری می‌شود، سخت‌افزار گوشی مهم است که دائم قرار است با آن کار کنید و درواقع معرف گوشی است. هوآوی برای میت 10 سنگ‌تمام گذاشته و از تراشه‌ای استفاده کرده که ساخت همین شرکت است و برای اولین بار در این موبایل استفاده شده و مسئولیت پردازش محاسبات را برعهده دارد. تراشه‌ی Hisilicon Kirin 970 با پردازنده‌ی اصلی هشت‌هسته‌ای متشکل از دو خوشه‌ی چهارهسته‌ای با دو معماری ساخت متفاوت باعث شده این گوشی در بهترین و روان‌ترین حالت به اجرای برنامه‌ها بپردازد. پردازنده‌ای که از معماری Cortex-A73 تشکیل شده، برای پردازش‌های سنگین مثل اجرای بازی و پخش ویدیو مورد استفاده قرار می‌گیرد و پردازنده با معماری Cortex-A53 برای پردازش‌های سبک‌تر است و از میان آن‌ها می‌توان به مرورگری وب اشاره کرد.

نکته‌ای که شاید برای خیلی‌ها جالب باشد، این است که تراشه‌ی کایرین 970 به‌راحتی می‌تواند با تراشه‌ی A10 آیفون 7 و 7پلاس رقابت کند. تعداد عکس‌هایی که کایرین 970 در یک دقیقه پردازش کرد، تقریبا دوبرابر A10 بود.

 

هوآوی که در IFA 2017 از تراشه‌ی جدید کایرین 970 رونمایی کرده بود، گفته بود که این تراشه برای اولین بار در میت 10 استفاده خواهد شد. این پردازنده از سه بخش مجزا تشکیل شده؛ پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی و یک پردازنده‌ی جدید که مبتنی بر شبکه‌ی عصبی مغز انسان (NPU) است. پردازنده‌ای که براساس شبکه‌ی عصبی انسان طراحی شده است، دوبرابر پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی دوازده‌هسته‌ای کارایی دارد و خیلی کمتر از آن‌ها انرژی مصرف می‌کند. به گفته‌ی هوآوی توان این تراشه 25 درصد بیشتر از پردازنده‌ی اصلی است و بااین‌حال 50 درصد مصرف انرژی کمتری دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود میت 10 نمونه‌ی قدرتمندی باشد که می‌تواند با سایر برندهای مطرح بازار رقابت کند و شاید در بسیاری از موارد هم برنده‌ی میدان باشد.

تراشه‌ی کایرین 970 با هشت‌ هسته به‌ّهمراه چهار گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه‌ی داخلی همراه شده است تا بدون ذره‌ای کندی یا هنگ‌کردن کار کند و تماشای ویدیو، بازی‌کردن یا اجرای چند برنامه به صورت هم‌زمان بدون هیچ مشکلی اتفاق بیفتد. همچنین بازی آسفالت 8 که یکی از بازی‌های سنگین است، در این گوشی به‌راحتی اجرا شد و گیم‌پلی روان و ثابتی داشت. اگر 64 گیگابایت حافظه‌ی داخلی برایتان کافی نیست، می‌توانید از یک کارت حافظه‌ی جانبی استفاده کنید و تا 256 گیگابایت این ظرفیت را ارتقا بدهید. برای جمع‌بندی سخت‌افزاری باید گفت «میت 10» یک گوشی قوی، سریع، روان و هوشمند است که از پس هر کاری برمی‌آید.

چنین پردازنده‌ای باید تغذیه‌ی مناسبی هم داشته باشد تا بتواند سرپا بماند. باتری استفاده‌شده در میت 10 یک باتری لیتیوم‌پلیمری است که ظرفیت 4000 میلی‌آمپرساعتی آن می‌تواند تا یک روز این گوشی را روشن نگه دارد که این میزان، مقدار قابل‌توجهی است. البته باید بدانید حجم کاری که از میت 10 می‌کشید، تاثیر مستقیمی در شارژدهی باتری می‌گذارد؛ کار سنگین‌تر مساوی است با شارژدهی کمتر.

 

   

  صفحه‌نمایش؛ زیبای بدون حاشیه!
روکش صفحه‌نمایش هم از شیشه است و لایه‌ی محافظ گوریلاگلس از نمایشگر دربرابر خط و خش و ضربه محافظت می‌کند. بااین‌حال در نگهداری این گوشی دقت کنید!

 

صفحه‌نمایش شاید مهم‌ترین قسمتی باشد که کاربر به آن اهمیت می‌دهد. درواقع تنها قسمتی است که کاربر تمام مدت به آن نگاه می‌کند. پس هر چه صفحه‌نمایش بهتر باشد، تجربه‌ی کاربری هم بهتر و جذاب‌تر خواهد بود. صفحه‌نمایشی که در «میت 10» استفاده شده، نمونه‌ای بی‌نظیر و عالی است که از نسبت تصویر 16:9 بهره می‌برد. حاشیه‌های آن در سمت راست و چپ بسیار باریک و درواقع بدون حاشیه است. حال به مشخصات سخت‌افزاری پنل این نمایشگر بپردازیم.

صفحه‌نمایشی 5.9اینچی که دقت تصویر خارق‌العاده‌ی QHD (2560x1440) دارد. بعد از گوشی‌های اپل که نمایشگر رتینا دارند، این صفحه‌نمایش یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار است و تعداد کمی از گوشی‌ها هستند که بتوانند با این دقت تصویر رقابت کنند. پنل این نمایشگر مانند تمام گوشی‌های جدید LCD است و فناوری استفاده‌شده در این صفحه‌نمایش IPS است که شفافیت و وضوح تصویر را در هر حالت و زاویه‌ای حفظ می‌کند.

  دوربین؛ هوشمندانه عکاسی کن!

به‌ نظر می‌رسد امروزه دوربین دوتایی در گوشی‌های جدید یکی از واجبات است. هوآوی هم کم نگذاشته و از دوربین‌هایی با لنز لایکا استفاده کرده است که به کمک ویژگی‌های سخت‌افزاری هوشمند، این امکان را فراهم می‌کند تا با کمترین زحمت، بهترین عکس‌ها را بگیرید. این دوربین سنسوری با رزولوشن 20مگاپیکسلی دارد که با دوربین دوم 12مگاپیکسلی تکمیل می‌شود. دریچه‌ی دیافراگم f1.6 و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، می‌تواند از شما یک عکاس ماهر بسازد. تصاویری که می‌توانید پس‌زمینه را محو و سوژه را در رأس توجه قرار دهید. ترکیب این دو دوربین با این هدف طراحی شده است که عکس‌هایی با نور و رنگ‌های طبیعی‌تر و شفاف‌تر بگیرد.

حالت‌های مختلف عکاسی تنظیمات مختلف و جذابی را برای شما فراهم می‌کند تا در هر شرایط نوری، عکس‌هایی به‌یاد‌ماندنی بگیرید. همچنین برای دوربین سلفی یک سنسور 8 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است که در نور مناسب عکس‌های خوبی می‌گیرد که می‌توانید آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

 

    

  ویژگی‌های خاص؛ اندروید اوریو و رفیقش EMUI

در «میت 10» از آخرین نسخه‌ی اندروید یعنی اریو 8.0 استفاده شده است که با وجود رابط کاربری EMUI 8.0 محیط جذابی را برای کاربر به وجود می‌آورد. با کمک این رابط کاربری می‌توانید قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل را با توجه به نیازتان شخصی‌سازی کنید.

تراشه‌ای که برای اتصال این گوشی به اینترنت استفاده شده، از بهترین نوع است. این گوشی از شبکه‌ی پرسرعت 4G  پشتیبانی می‌کند و نوع اتصال LTE‌ از نوع Cat18 است که با سرعت بسیار زیادی قادر است اطلاعات را دانلود یا آپلود کند.

  سخن آخر؛ با من رقابت کنید!

«میت 10» با بدنه‌ای از فلز و شیشه، پردازنده‌ی قدرتمند Kirin 970، چهار گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه‌ی داخلی، پردازنده‌ی گرافیکی دوازده‌هسته‌ای در کنار صفحه‌نمایشی بدون حاشیه و با کیفیت QHD انتخابی است که خیلی از وسواس‌ها و تردیدها را برای خرید یک گوشی زیبا و قوی از بین می‌برد. اگر می‌خواهید عکس‌هایی ماندگار بگیرید که همه از آن‌ها تعریف کنند، دوربین دوتایی با لنز لایکا و رزولوشن 12+20 و 8 مگاپیکسلی هوآوی میت 10 این کار را برای شما می‌کند. اگر به دنبال خرید یک گوشی شیک، زیبا و قدرتمند هستید، میت 10 می‌تواند انتخاب خوبی باشد. البته اگر دست‌های کوچکی دارید، باید بدانید صفحه‌نمایش 5.9اینجی این موبایل برای کارکردن با یک دست طراحی نشده و باید از هر دو دستتان استفاده کنید. در مجموع «میت 10» فلگ‌شیپی است که می‌تواند فروش و موفقیت بسیار خوبی داشته باشد.