سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

در چند ساله گذشته فوتبال ایران با رویکرد جوانگرایی توانست بازیکنانی را به کشورهای اروپایی بفرستد و بار دیگر تعداد بازیکنان لژیونر ایران افزایش پیدا کرد. در حال حاضر بخشی از تیم ملی فوتبال ایران را فوتبالیست‌هایی تشکیل می‌دهند که در لیگ‌های اروپایی بازی کرده و توانسته‌اند به عنوان نماینده ایران، در تیم‌های خود موفق ظاهر شوند؛ به طوری که رسانه‌های خارجی در مواقعی به تمجید از فوتبالیست‌های ایرانی می‌پردزاند.

جوان و آینده دار بودن نسل جدید لژیونرهای ایرانی این امیدواری را به وجود آورده که در سال‌های آینده بتوانند به تیم های بزرگ‌تر و بهتر هم منتقل شوند.

در فصل 17-2016، رضا قوچان‌نژاد در هیرنفین و علیرضا جهانبخش در آلکمار هلند، اشکان دژاگه در ولفسبورگ و دانیال داوری در آرمنیا بیلفلد آلمان، کریم انصاری‌فرد در المپیاکوس و مسعود شجاعی در پانینیوس یونان، میلاد محمدی در ترک گروژنی و سردار آزمون در روستوف و سعید عزت اللهی در آنژی ماخاچ قلعه روسیه، سوشا مکانی در استروم‌گودست نروژ، علیرضا حقیقی در اسکیلستونا سوئد، مرتضی پورعلی گنجی در السد، مجتبی جباری و پژمان منتظری در الاهلی قطر، مهرداد پولادی و رحیم زهیوی در الشحانیه قطر، علی کریمی در لوکوموتیو زاگرب کرواسی و استیون بیت‌آشور در تورنتو کانادا توپ زدند که بعضی از آنها جزو بازیکنان اصلی و کلیدی تیم‌هایشان هم محسوب می‌شدند.

البته سوشا مکانی در پایان فصل به ایران برگشته تا در کشورمان بازی کند؛ پژمان منتظری و مجتبی جباری هم به احتمال فراوان فصل آینده در لیگ برتر خواهند بود. مهرداد پولادی هم که بخاطر رفتار غیر حرفه ای اش در موضوع خدمت سربازی، دیگر سرمایه ای برای فوتبال ملی ایران محسوب نمی شود.

اما در کنار فوتبالیست‌هایی که هر کدام برای تیم ملی ایران موفق به انجام بازی ملی شده‌اند، فوتبالیست‌هایی هم در اقصی نقاط جهان وجود دارند که یا از لیگ ایران به تیم های اروپایی منتقل شده یا دارای هویت ایرانی هستند اما هیچ گاه به دلایل مختلف موفق به انجام بازی برای ایران نشده‌ یا خودشان از انجام بازی برای ایران انصراف دادند.

در گذشته هم بازیکنانی مانند اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد، فریدون زندی، امیر شاپورزاده، استیون بیت آشور، امید نظری و دنیل داوری هم جزو بازیکنان ایرانی‌الاصلی بودند که با درخشش در تیم‌های اروپایی خود نظر کادرفنی تیم ملی ایران را جلب کردند و توانستند برای کشورمان بازی کنند.

به گزارش جی پلاس؛ مطمئنا فوتبالیست‌های ایرانی‌الاصل مختلفی در جهان وجود دارند که فوتبال بازی می‌کنند اما تنها تعداد اندکی از آن‌ها توانستند خودشان را مطرح کنند و در لیگ‌های یک و دو کشورهای معتبر بازی کنند که در ادامه به معرفی و بررسی وضعیت آن ها می‌پردازیم:

 

** بهرنگ صفری - سوئد

بهرنگ صفری

بهرنگ صفری - کاپیتان دوم تیم مالمو سوئد که در گذشته برای تیم‌های اروپایی مختلفی از جمله بازل سوییس و آندرلخت بلژیک هم بازی کرده، در فصل جاری به همراه این تیم قهرمان لیگ سوئد شد. صفری در گذشته با دعوت کادرفنی وقت تیم ملی ایران هم مواجه شد اما با توجه به شانس حضور در تیم ملی سوئد، او این تیم را انتخاب کرد و از سال 2008 تا 2013 توانست 30 بازی ملی را برای این کشور منطقه اسکاندیناوی انجام دهد. صفری در 32 سالگی همچنان به فوتبال خود ادامه می‌دهد و در کشور سوئد شناخته شده است. او همبازی سابق زلاتان ابراهیموویچ بود.

 

**سامان قدوس - سوئد

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

سامان قدوس - مهاجم و هافبک نفوذی 23 ساله ایرانی الاصلی است که در تیم اُسترساند سوئد به میدان می‌رود. او در نخستین فصل بازی خود در لیگ "Allsvenskan" (دسته اول فوتبال سوئد)، در 28 بازی 10 گل به ثمر رساند و قهرمان جام حذفی این کشور هم شد. قدوس با همین عملکرد هم به تیم ملی سوئد دعوت شد. او در دو بازی دوستانه این تیم برابر اسلواکی و ساحل عاج به میدان رفت و مقابل اسلواکی اول گل ملی خود را هم به ثمر رساند.

قدوس تا چند ماه قبل در انتظار توجه کادرفنی تیم ملی ایران بود اما با درخشش خود در لیگ سوئد، به تیم ملی این کشور راه یافت. طبق اعلام رسانه های خارجی او از آژاکس هلند و هرتابرلین آلمان پیشنهاد دارد.

 

** دالهو ایراندوست - سوئد

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

دالهو ایراندوست - بازیکن 18 ساله ایرانی الاصل که در خط میانی بازی می‌کند و عضو تیم ملی جوانان سوئد است و در فصل جاری لیگ Allsvenskan (دسته اول سوئد) در سه بازی برای تیم BK Hacken به میدان رفته است. تیم او در فصل قبل این کشور، در رده دهم قرار گرفت.  دالهو ایراندوست با 185 سانتی متر قد جزو فوتبالیست های آینده دار سوئد محسوب می‌شود.

 

** امین نظری - سوئد

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

امین نظری - هافبک 23 ساله و برادر امید نظری است. برادر او چند سال قبل به اردوی تیم ملی ایران اضافه شد اما نتوانست جایی در تیم ملی داشته باشد اما امین در آن دوران بازیکن تیم ملی جوانان و امید سوئد بود و علاقه‌ای برای پیوستن به ایران نشان نداد. او در سال 2016 شماره 10 تیم فالکنبرگ را به تن داشت اما به همراه این تیم در رده شانزدهم لیگ دسته اول سوئد قرار گرفت و به لیگ دسته دوم یعنی سوپرتان سقوط کرد.

نکته جالب درباره نظری این است که او از پدری ایران و مادری فیلیپینی متولد شده و برای تیم‌های ملی سوئد در رده های کمتر از 17، 19 و 21 سال به میدان رفته است اما او در حال حاضر ملیت جمهوری چک را برای خود انتخاب کرده است!

 

** نوید ناصری - سوئد

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

نوید ناصری - وینگر راست 20 ساله ایران الاصل که در باشگاه بیرمنگهام انگلیس پرورش یافته، بعد از حضور در تیم کمتر از 21 ساله های این باشگاه برای فصل جدید فوتبال سوئد به تیم سیرانسکا این کشور در لیگ سوپرتان (دسته دوم فوتبال سوئد) پیوسته است.

 

** آروین شجاعی - سوئد

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

آروین شجاعی - هافبک چپ 25 ساله ایران الاصلی است که در شهر گوتبرگ سوئد متولد شده و از ابتدای سال 2017 به تیم گایس این کشور در لیگ سوپرتان ( دسته دو) پیوسته است. شجاعی شماره 11 این تیم را به تن می کند.

 

** ویلیام آتشکده - سوئد

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

ویلیام آتشکده - با 25 سال سن در تیم اُرگریته سوئد فوتبال بازی می‌کند. تیم او در سال 2016 و در لیگ سوپرتان (دسته دو) رده نهم را کسب کرد. پیش از این آتشکده به اردوی تیم ملی فوتبال ایران هم دعوت شد اما نتوانست نظر مطلوب کارلوس کی روش را جلب کند. آتشکده برای تیم ملی کمتر از 19 سال سوئد هم به میدان رفته است. او تاکنون 30 گل برای تیم خود به ثمر رسانده است.

 

** کیان سلطان پور - آلمان

کیان سلطان پور

کیان سلطان پور - مهاجم ایرانی الاصل 27 ساله تیم لونکن والده آلمان است که در لیگ منطقه ای این کشور به میدان می‌رود. سلطان پور با وجود بازی در این تیم گمنام آلمانی، فوتبالش را از تیم یونیون برلین آغاز کرد و سپس در سال 2011 به تیم دوم دورتموند راه یافت. او در مدت دو فصل بازی در این تیم در 22 بازی 3 گل به ثمر رساند.

سلطان پور در سال گذشته هم به روند نزولی خود ادامه داده و بعد از بازی در تیم های مختلفی مانند ساربروکن، برلینر، سوماگایت و ویکتوریا، از سری تیم‌های منطقه فوتبال آلمان به لوکن ولده منتل شد.

 

 

 

** امیر عابدزاده - پرتغال

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

امیر عابدزاده - فرزند دروازه بان بزرگ تاریخ فوتبال ایران یعنی احمدرضا عابدزاده بعد از اینکه چند سال قبل از فوتبال اروپا به ایران بازگشت، در ایران کم اقبال بود و در پرسپولیس موفق به بازی نشد و در راه‌آهن هم در چند دیدار درون دروازه قرار گرفت. او از ابتدای فصل 2016 به تیم ماریتیمو، تیم سابق علیرضا حقیقی پیوسته است اما تاکنون در هیچ دیداری برای این تیم به میدان نرفته است. امیر عابدزاده با 23 سالن سن سابقه بازی برای تیم ملی امید را دارد و شاید با درخشش در اروپا بتواند برای تیم ملی ایران هم بازی کند.

 

** آریا جسور هاسه‌گاوا - ژاپن

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

آریا جسور هاسه گاوا - هافبک بازی‌ساز ایران الاصل که پیش از این هم توسط کارلوس کی‌روش برای حضور در تیم ملی ایران دعوت شده بود، به دلیل دعوت شدن به تیم ملی ژاپن و از دست دادن پاسپورت ژاپنی خود، قید حضور در ایران را زد.

هاسه‌گاوا در حالی که برای بازی برای تیم ملی ژاپن آماده می‌شد، در روز قبل از مسابقه به شدت مصدوم شد و به مدت یک فصل از فوتبال کنار رفت. همین مصدومیت موجب شده تاکنون موفق به انجام بازی برای ژاپن نشود!

هاسه‌گاوا در سال 2015 به تیم ساراگوسا اسپانیا هم منتقل شد اما نتوانست در این تیم موفق شود و تنها هشت بازی برای این تیم اسپانیایی انجام داد. او برای فصل 2017 به تیم آمیا آردیجا در جی لیگ (دسته برتر ژاپن) پیوست.

 

** پوریا احمدی - ولز

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

پوریا احمدی - مهاجم 24 ساله‌ای است که با پاسپورت ایرانی در اروپا بازی می‌کند. او در آکادمی شفیلد یونایتد انگلیس رشد کرده و بعد از حضور در تیم‌های رده پایین انگلیس، به بانگور سیتی ولز پیوست. او در سال 2016 از بانگور سیتی به تیم Rhyl FC دیگر تیم حاضر در لیگ ولز منتقل شد. احمدی به همراه تیمش در فصل 2016 در جایگاه یازدهم قرار گرفت و به دسته پایین تر سقوط کردند.

 

** رایان تفضلی -انگلیس

 

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

 

رایان تفضلی - مدافعی که چندی پیش گفته می‌شد مدنظر کارلوس کی‌روش هم قرار گرفته، در آکادمی فوتبال ساوثهمپتون انگلیس پرورش یافته اما نتوانست برای این تیم معروف بازی کند. او بعد از چندین نقل و انتقال در فوتبال انگلیس که عمدتا در لیگ‌های دسته دو این کشور بود، از سال 2016 به تیم پیتربرو پیوست.

تفضلی در فصل جاری 37 بازی برای این تیم انجام داده و سه گل هم به ثمر رسانده است. پیتربرو در فصل اخیر این مسابقات از 44 بازی 59 امتیاز کسب کرد و از صعود به رده بالاتر فوتبال انگلیس بازماند. تفضلی در فصل اخیر در دیدار با چلسی از چارچوب رقابت‌های جام حذفی هم حضور داشت و شاهد شکست 4 بر یک تیمش بود.

 

** میثاق بهادران - فیلیپین

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

میثاق بهادران - مهاجم 30 ساله و عضو تیم ملی فیلیپین است. او از پدری ایرانی و مادری فلیپینی متولد شده و زمانی که برای ادامه تحصیل راهی کشور مادری خود شده بود، فوتبالش را در رده دانشگاهی ادامه داد و سپس به عضویت تیم ملی فوتسال این کشور درآمد.

بهادران با درخشش در تیم ملی فوتسال به عضویت تیم باشگاهی پاسارگاد که مالیکت آن بر عهده یک ایرانی است درآمد. او با عملکرد خوب در پاسارگاد به تیم کایا پیوست. این بازیکن ایرانی الاصل سپس به تیم ملی فیلیپپین دعوت شد و از سال 2011 تاکنون 50 بازی ملی و 6 گل زده را ثبت کرده است. او در سال 2011 نیز به تیم گلوبال فیلیپین پیوست و همچنان در این تیم به میدان می رود و در آخرین دوره این مسابقات نیز به مقام قهرمانی لیگ فیلیپین دست یافت.

 

** دنیل نوروزی - دانمارک

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

دنیل نوروزی - هافبکی است که ابتدای فصل جاری فوتبال ایران به سپاهان پیوست اما به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت سربازی موفق به انجام بازی برای این تیم نشد. نوروزی 25 ساله در حال حاضر بازیکن تیم  Næstved دانمارک در لیگ دسته دوم این کشور است. او پیش از پیوستن به سپاهان، از سال 2011 تا 2013 بازیکن بروندبی، یکی از معروف ترین تیم های این کشور بود. نوروزی همچنین برای تیم های ملی کمتر از 16،17،18،19 و 20 سال دانمارک هم به میدان رفته است.

 

** دنیل ارزانی - استرالیا

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

دنیل ارزانی - هافبک تیم ملبورن سیتی استرالیا در 18 سالگی توانسته در سطح اول فوتبال این کشور به میدان برود. این بازیکن ایرانی الاصل موفق به انجام بازی برای تیم ملی کمتر از 17 سال استرالیا هم شده است.

 

** علی جوکار - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

علی جوکار - مدافع چپ ایرانی الشحانیه قطر در فصل جاری در کنار مهرداد پولادی و رحیم زهیوی به میدان رفت و جزو سهمیه بازیکنان خارجی این تیم بود. جوکار فوتبال خود را از تیم‌های البدر بندر کنگ و فجر سپاسی شروع کرد و در حالی که در ایران به توفیق چندانی دست نیافته بود، در فصل 2010 به تیم ام صلال قطر پیوست. او پس از سه فصل حضور در این تیم به الشَمال رفت و از سال 2014 به الشحانیه پیوسته است.

 

** علی محمد بازماندگان - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

علی محمد بازماندگان - این هافبک ایرانی الاصل 24 ساله، از سال 2012 و با تغییر تابعیت به الغرافه قطر پیوست. او در سال 2013 به لخویا منتقل شد و از سال 2014 هم به ام صلال قطر اضافه شده است.

 

** حسن علی فرجاه - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

حسن علی فرجاه - دروازه‌بان ایرانی الاصل المسیمیر قطر، شماره یک این تیم را به تن می کند و با تغییر تابعیت جزو سهمیه قطری این تیم محسوب می شود. او در 35 سالگی جای ثابت خود در این تیم را از دست داده است.

 

** پژمان خوبیاری - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

پژمان خوبیاری - مدافع 27 ساله ای است که در آکادمی باشگاه ام صلال پرورش یافت. او در رده جوانان برای تیم های ام صلال، فولاد خوزستان و استقلال جنوب نیز به میدان رفت اما در ایران مورد اقبال واقع نشد و در سال 2008 به ام صلال قطر بازگشت. این مدافع میانی از سال 2011 به الوکره قطر رفت و بعد از سه فصل حضور در این تیم و انجام بازی های کم، به الخور پیوست.

خوبیاری پیش از تغییر تابعیت در سال 2008 دو بازی برای تیم ملی جوانان ایران هم انجام داد اما سپس به کشور قطر تغییر تابعیت داد.

 

** مسعود زارعی - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

مسعود زارعی - دروازه‌بان کهنه کار العربی قطر، با اصلیتی ایرانی تابعیت کشور قطر را برگزیده و تاکنون بازی های بسیاری را برای این تیم انجام داده است. او در سال 1995 فوتبال را از آکادمی این تیم آغاز کرد و از سال 1999 هم برای آنها در لیگ قطر به میدان می رود. زارعی در 38 سالگی، آخرین سال های فوتبالی خود را سپری می کند. او همچنین یک بازی ملی را هم برای تیم کمتر از 23 سال این کشور انجام داده است.

 

** یونس علی رحمتی - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

یونس علی رحمتی - مدافع ایرانی خط میانی تیم الاهلی قطر، از سال 2006 تاکنون 15 بازی ملی را برای کشور قطر انجام داده است. این مدافع 34 ساله، از سال 2001 تا 2007 در الاهلی حضور داشت. سپس به الریان دیگر تیم قطری رفت و بار دیگر در سال 2013 با تغییر تیم، به عضویت ام صلال درآمد.

رحمتی از سال 2014 بار دیگر به الاهلی قطر بازگشته و همبازی پژمان منتظری و مجتبی جباری در این تیم بود. به جز این سه بازیکن، علی فریدون نیز به عنوان یک بازیکن ایرانی الاصل در الاهلی توپ می زند.

 

** علی فریدون - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

بازیکن 24 ساله و ایرانی الاصل متولد کویت، از سال 2011 تحت قرارداد تیم الشمال قطر است. او در سال 2017 به صورت قرضی راهی الاهلی شده است. با این حال فریدون کماکان با ملیت ایرانی در لیگ قطر به میدان می رود. فریدون در سال 2014 – 2013 با 19 گل، آقای گل لیگ دسته دوم قطر شد. تاکنون هیچ بازیکنی بیشتر از 19 گل در این مسابقات به ثمر نرسانده است.

فوتبالیست‌های ایرانی الاصل دیگری هم در کشورهای مختلف جهان از جمله مجارستان، جمهوری آذربایجان، شیلی، یونان، اسپانیا، عراق، آمریکا، مالزی، تایلند، آلمان و ... حضور دارند که یا سطح فوتبال این کشورها پایین است و یا این بازیکنان در تیم‌های معتبری بازی نمی‌کنند.