سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

بازار گوشی‌های هوشمند به‌قدری سودمند و جذاب شده که شرکتی‌هایی مثل TP-Link (تی‌پی‌-لینک) که تخصص و تجربه‌شان در زمینه‌های دیگر مانند تجهیزات شبکه است هم مایل به تولید گوشی‌های هوشمند شده­اند. این شرکت چینی، نخستین گوشی‌های هوشمند خود را با برند تجاری Neffos (نفوس) رونمایی کرد. گوشی‌های تی‌پی‌-لینک شامل Y5L، C5L، C5 و C5 Max است که همگی جزو گوشی‌های اقتصادی بازار به‌حساب می‌آیند. اما در کنار این گوشی­های اقتصادی تی­پی-­لینک گوشی­های بهتری را هم روانه­ی بازار کرد از این سری گوشی­ها می­توان به Neffos X1 اشاره کرد. با وجود آن‌که گوشی‌های نفوس، نخستین تلاش تی‌پی‌-لینک در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند به‌حساب می‌آید، اما هرگز محصولات نابالغ و ضعیف نیستند. مشخصات سخت‌افزاری این گوشی تی‌پی‌-لینک بسیار شبیه به گوشی اچ­تی­سی Desire 10 Pro  است. اگر دو گیگابایت رم Neffos X1 را در نظر نگریم، این گوشی از لحاظ قدرت سخت‌افزاری Neffos بسیار نزدیک به گوشی اچ­تی­سی است و هر دو به تراشه‌ی مدیاتک MT6755  مجهز شده‌اند. همچنین بدنه­ی فلزی Neffos X1 یکی از قابلیت­های رقابتی این گوشی است که با توجه به قیمت پایینش، ارزش خرید بالایی دارند.

  طراحی و ساخت

بر خلاف سایر گوشی¬های خانواده¬ی تی¬پی¬-لینک، نفوس X1، شباهت زیادی به گوشی¬های ال‌جی ندارد.

X1 تا جای ممکن شیک و زیبا طراحی‌شده تا خواسته­های خریدارانش را پاسخگو باشد. بدنه­ای فلزی که روی آن را شیشه پوشانده است؛ تنها چیزی است که در ظاهر این گوشی 134 گرمی دیده می­شود. قاب پشتی و اصلی از آلیاژ آلومینیوم هستند تا علاوه بر مستحکم بودن، وزن گوشی هم هنگام استفاده بلندمدت کاربر را آزاد ندهد. همچنین لبه­ها گرد و صیقلی طراحی‌شده‌اند تا در دست گرفتن گوشی با توجه به ابعاد بزرگش، ساده باشد.

X1 تا جای ممکن شیک و زیبا طراحی‌شده تا خواسته­های خریدارانش را پاسخگو باشد. بدنه­ای فلزی که روی آن را شیشه پوشانده است؛ تنها چیزی است که در ظاهر این گوشی 134 گرمی دیده می­شود. قاب پشتی و اصلی از آلیاژ آلومینیوم هستند تا علاوه بر مستحکم بودن، وزن گوشی هم هنگام استفاده بلندمدت کاربر را آزاد ندهد. همچنین لبه­ها گرد و صیقلی طراحی‌شده‌اند تا در دست گرفتن گوشی با توجه به ابعاد بزرگش، ساده باشد.

پشت گوشی تقریبا بدون پستی و بلندی است و به­راحتی می­توان آن را روی سطوح صاف قرار داد. این اولین گوشی تی­پی-لینک است که برای باز کردن قفلش می­توانید از حسگر اثر انگشت­تان استفاده کنید. این حسگر دقیقا زیر دوربین قرار گرفته است. دسترسی به این حسگر هنگامی که گوشی روی سطحی قرار دارد با مشکل همراه است؛ اما در باقی اوقات به­راحتی و با امنیت بالایی می­توانید از این حسگر استفاده کنید.

کلیدهای کنترلی X1 در جای مناسبی قرار گرفته­اند و دسترسی به آن­ها ساده است. ب اینکه گوشی ابعاد بزرگی دارد؛ اما به لطف لبه­های گرد، فاصله­ی کم نمایشگر تا لبه­ها و همچنین محل مناسبی کلید­های کنترلی می­توان آن را در یک دست گرفت و کنترل کرد.

  نمایشگر

Neffos X1 نمایشگری پنج اینچی با کیفیت HD دارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های که هر کاربری در هنگام خرید گوشی و تبلت به آن توجه می‌کند، نمایشگر است. نمایشگرها بخشی از گوشی‌های هوشمند هستند که کاربران به‌هیچ‌عنوان حاضر نیستند از کیفیت پایینی برخوردار باشد. به نظر می‌رسد که شرکت تی‌پی‌-لینک به‌خوبی اهمیت این موضوع را درک کرده و از نمایشگر باکیفیت و با روشنایی مناسبی در این گوشی‌ هوشمند خود به‌کاربرده است. Neffos X1به نمایشگر 5.0 اینچی و با رزولوشن HD مجهز است. عیار بالای نمایشگر این گوشی زمانی مشخص می‌شود که متوجه شوید در هر اینچ از این نمایشگر در حدود 300 پیکسل کنار هم جا داده شده­اند. بسیاری از گوشی‌های میان‌رده‌ی بازار دارای رزولوشن  پایین­تری هستند؛ اما قیمت بالاتری در مقایسه با Neffos X1 دارند.

  سخت‌افزار و باتری

Neffos X1  عملکرد روان و نسبتا سریعی دارد. گشت‌وگذار در منوها و اجرای برنامه‌های روتین اندروید در این گوشی به‌خوبی صورت می‌گیرد. مغر متفکر این گوشی را تراشه‌ی مدیاتک MT6755 معروف به هلیو P10 است. ناگفته نماند که این گوشی برخلاف برخی گوشی‌های میان‌رده‌ی بازار به دو گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز شده است. همچنین 16 گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای Neffos X1 در نظر گرفته‌شده که این مقدار حافظه به‌وسیله‌ی کارت حافظه‌ی microSD تا 128 گیگابایت قابل‌افزایش است. این گوشی هم شبیه به هر سه گوشی خانواده‌ی C5 تی‌پی‌-لینک دارای دو شیار سیم‌کارت است و از نسل سوم و چهارم شبکه‌ی مخابراتی (3G و 4G) پشتیبانی می‌کنند. با توجه به نمایشگر 5.0 اینچی و پردازنده نسبتا کم‌مصرف Neffos X1، استفاده از باتری 2250 میلی‌آمپرساعتی کافی به نظر می‌رسد. این گوشی می‌تواند با استفاده‌ی نرمال می‌تواند حداقل یک روز شارژ نگه دارد.

  سیستم‌عامل و دوربین

شرکت تی‌پی‌-لینک سعی کرده تا هم از ویژگی‌های اندروید استوک در Neffos X1 استفاده کند و هم شخصی‌سازی‌های مختلفی روی سیستم‌عامل آن انجام دهد تا از لحاظ بصری جذاب‌تر به نظر رسد. به‌عنوان مثال کاربران می‌توانند از ویجت‌ها، تم‌ها و افکت‌های مختلفی این گوشی استفاده کنند. همچنین تی‌پی‌-لینک از برنامه‌های متعددی برای این گوشی استفاده کرده که متاسفانه قابل‌حذف شدن نیستند. این برنامه­ ها همواره بخش قابل‌توجهی از حافظه‌ی داخلی گوشی را اشغال‌ کرده­اند. مانند گوشی‌های هواوی و لنوو، X1 هم فاقد منوی برنامه‌ها (App Drawer) است و تمام برنامه‌ها روی هوم‌اسکرین نشان داده می‌شوند.

عکس‌های گرفته‌شده با دوربین 13 مگاپیکسلی Neffos X1 کیفیت خوب و قابل قبولی دارند. اما نباید انتظار ثبت یک شاهکار هنری از دوربین این گوشی داشته باشید. چرا که نویز زیادی در تصاویر وجود دارد. اما بخش دوربین این گوشی دارای ویژگی‌هایی است که می‌توان آن‌ها را به شایستگی ستود. به‌عنوان‌مثال استفاده از فلش دوگانه‌ی LED برای دوربین اصلی و دوربین سلفی باکیفیت جزو مواردی است که می‌تواند سبب برتری Neffos X1 نسبت به رقبای هم قیمت خود شود.

  جمع‌بندی

بازار گوشی‌های هوشمند بسیار رقابتی و سخت شده است. این روزها با وجود شرکت‌های چینی سرشناس مانند هواوی و لنوو که گوشی‌هایی باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه تولید می‌کنند، کمتر کاربری را می‌توان پیدا کرد که حاضر به خرید گوشی‌هایی شوند که سابقه‌ی طولانی و شهرت فراوانی در این زمینه ندارند. اما شرکت تی‌پی-لینک با گوشی‌های سری Neffos آمده تا تمام این معادلات را بر هم بزند و نگاه کاربران به گوشی‌هایش را عوض کند.
Neffos X1 به‌عنوان بهترین گوشی تی‌پی‌-لینک در زمره‌ی گوشی‌های اقتصادی بازار قرار دارد. این گوشی از نمایشگر باکیفیت و فراتر از انتظاری برخوردار است و رزولوشن HD دارد. همچنین سخت‌افزار خوب و قابل قبولی برای اجرای برنامه‌های روتین سیستم‌عامل اندروید دارد. Neffos X1 دارای دو شیار سیم‌کارت است و از شبکه‌ی 4G  هم پشتیبانی می‌کند.