سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

با افزایش تعداد مسافران اروپا یک بار دیگر مسیر ترانزیتی فوتبال برای استعدادهای ناب سرزمین پهناور ایران باز شده است گرچه این مسیر به لیگ های معتبر و درجه اول قاره سبز منتهی نمی شود اما همین که در لیگ های درجه دو و سه نماینده های بسیار زیادی داریم خود نشانه خوبی برای بازگشت به روزهای طلایی یکی دو دهه قبل است که تمام کشورهای آسیایی حسرت ستاره های لژیونر ایران را داشتند.
به همان اندازه که مسافران اروپا افزایش یافت خوشبختانه تعداد مسافران به حاشیه خلیج فارس با ریزش بسیار خوبی توام بود تا به این ترتیب استعدادهای ناب فوتبالی یا در ایران بمانند و قراردادهای میلیاردی ببندند یا راهی اروپا شوند و قید حاشیه خلیج فارس را بزنند. در این گیر و دار پایان کار برخی ستاره های پا به سن گذاشته در حاشیه خلیج فارس هم می تواند جالب توجه باشد تا شاهد حضور احتمالی آنها در لیگ برتر باشیم درست مثل پژمان منتظری که به استقلال برگشت.همین بهانه خوبی بود تا در آستانه داغ شدن نقل و انتقالات تابستانی در بازارهای خارجی نگاهی گذرا به سهمیه فوتبال ایران از این بازار بیاندازیم جایی که لژیونرهای سابق و فعلی را بررسی کرده و شرایط آنها را مرور کنیم.

بمان و بدرخش
در حال حاضر می توان با قطعیت از ادامه حضور و فعالیت علیرضا جهانبخش در آلکمار، رضا قوچان نژاد در هیرنفین، کریم انصاری فرد در المپیاکوس،مسعود شجاعی در پانیونیوس، سعید عزت الهی در روستوف، میلاد محمدی در احمد گروژنی ، علی کریمی در دیناموزاگرب ، امیر عابدزاده در ماریتیمو و مرتضی پورعلی گنجی در السد صحبت کرد. بازیکنانی که با توجه به عملکرد و قراردادی که با این باشگاه ها دارند ماندن شان در این تیم ها قطعی است مگر این که در فاصله باقی مانده تا آغاز فصل جدید با پیشنهادی وسوسه کننده راهی تیم دیگری شوند.

آینده مبهم
اما هستند بازیکنانی که هنوز ماندن آنها در تیم های قبلی یا حضورشان در تیمی دیگر در هاله ای از ابهام قرار دارد. از شاخص ترین این بازیکنان می توان به سردار آزمون در روستوف و اشکان دژاگه اشاره کرد. سردار که با روستوف قرارداد مبهمی دارد حالا با جدایی قربان بردی اف و بازگشت این رمبی به روبین کازان بنا به ادعای رسانه های روسی هیچ بعید نیست دوباره به تیم اول خود در روسیه برگردد گرچه باشگاه روستوف رسما اعلام کرده به بالاترین پیشنهاد مالی برای این برلیان ایرانی پاسخ مثبت خواهد داد. اشکان دژاگه بعد از حضور ناموفق در ولفسبورگ و عدم تمایل باشگاه به تمدید قرارداد شش ماهه کاپیتان تیم ملی در حال حاضر بدون تیم مانده گرچه همه اخبار از بازگشت قریب الوقوع دژاگه به فولام انگلیس حکایت دارد.

لژیونرهای جدید در لیگ های غریب
فوتبال ایران اما لژیونرهای جدیدی هم در فصل آتی خواهد داشت بازیکنانی که قراردادهای جالبی با برخی باشگاه ها بستند تا در این لیگ ها نیز نماینده داشته باشیم. از جمله این بازیکنان می توان به کاوه رضایی ستاره فصل قبل استقلال اشاره کرد که به شارلوآ در لیگ بلژیک پیوست تا بعد از سال ها بار دیگر ایران در این کشور نماینده داشته باشد. مهرداد پولادی هم بعد از سال ها حضور در قطر راهی جنوب شرق آسیا شد و در لیگ تایلند پیراهن بانکوک یونایتد را برتن کرد. رضا شکاری ستاره تیم ملی جوانان بعد از جدایی پر سرو صدا از ذوب آهن راهی روسیه شد تا پیراهن روستوف را برتن کند ضمن این که احسان حاج صفی هم به جمع لژیونرهای حاضر در یونان پیوست و پیراهن پانیونیوس را برتن خواهد کرد. سروش رفیعی هم به عنوان تنها ایرانی که در این فصل راهی لیگ ستارگان خواهد شد به احتمال فراوان پیراهن الخور را بر تن خواهد کرد.


در انتظار انتقال بزرگ
اما در گیر و دار هنوز شایعات و گمانه زنی های زیادی در خصوص افزایش تعداد لژیونرهای ایرانی به گوش می رسد از جمله خبرهایی که پیرامون انتقال احتمالی مهدی طارمی ، علیرضا بیرانوند، رامین رضائیان، خالد شفیعی و ... به گوش می رسد که از این جمع حضور خالد شفیعی در کی لیگ کره جنوبی همچنین پیوستن مهدی طارمی به یکی از باشگاه های بزرگ فوتبال اروپا و علیرضا بیرانوند در فوتبال ترکیه و باشگاه فنرباغچه می تواند جذابیت های بیشتری در قصه این فصل لژیونرها رقم بزند به خصوص مهدی طارمی که نشان داده پتانسیل و توانایی تبدیل شدن به ستاره ای بزرگ در فوتبال اروپا را دارد تا سردمدار ورود نسل جدید و مستعد ایران به باشگاه های تاپ اروپا لقب بگیرد.

برگشتی ها

دیپورتی های فوتبال ایران در این فصل همگی به لیگ ستارگان قطر اختصاص دارند. بحران های مالی که گریبان باشگاه های قطری را گرفت همچنین عملکرد ناامید کننده برخی لژیونرها باعث شد روندی که از چند فصل پیش آغاز شده بود این بار با سرعت بیشتری پیگیری و تعداد لژیونرهای ایرانی را به کمترین حد ممکن برساند. الاهلی پژمان منتظری و مجتبی جباری را کنار گذاشت تا منتظری سر از استقلال در بیاورد و جباری همچنان در شش و بش خداحافظی یا ادامه فوتبال قرار بگیرد ضمن این الشحانیه هم رحیم مهدی زهیوی را نخواست تا این بازیکن به لیگ برتر بازگشته و پیراهن فولاد را برتن کند. سوشا مکانی هم بعد از تجربه ای ناکام در لیگ نروژ به ایران برگشته بلکه در لیگ برتر با پیراهن تیمی به میدان برود.

فهرست کامل لژیونرهای ایران

علیرضا جهانبخش  (آلکمار هلند)
رضا قوچان نژاد  (هیرنفین هلند)
کریم انصاری فرد (المپیاکوس یونان)
مسعود شجاعی (پانیونیوس یونان)
اشکان دژاگه (؟؟؟)
سردار آزمون (روستوف -؟؟؟)
سعید عزت الهی (روستوف روسیه)
علی کریمی (دیناموزاگرب کرواسی)
مرتضی پورعلی گنجی (السد قطر)
میلاد محمدی (احمد گروژنی روسیه)
کاوه رضایی (شارلوآ بلژیک)
احسان حاج صفی (پانیونیوس یونان)
مهرداد پولادی (بانکوک یونایتد تایلند)
امیر عابدزاده ( ماریتیمو پرتغال)
افشین غنچه عراقی ( پرسی تارای اندونزی)
مبین میردورقی (پاتسرایکوس یونان)
میلاد زنید پور (الصدیق عمان)
علی جوکار (الشحانیه قطر)
رضا کریمی (اسکندربیو آلبانی)

محمداسماعیل نظر(النصر عمان)

سروش رفیعی(الخور قطر)

خالد شفیعی(؟؟؟)

علیرضا حقیقی ( اسکیلیستونا سوئد)

دانیال داوری (دوئسبورگ آلمان)

میثاق بهادران (گلوبال فیلیپین)

استیون بیت آشور (تورنتو کانادا)

امید نظری (سرسنگروس فیلیپین)

مهدی چاه جویی (استقلال تاجیکستان)

محمدعلی پیمان لو (زسکا پامیر تاجیکستان)

افشین اسماعیل زاده(لیگ آذربایجان)

افشین عبدنژاد(لیگ آذربایجان)

شروین رجبعلی (هانزاروستوک آلمان)

رایان تفضلی (پیتر بورو اننگلیس)
امیر شاپورزاده (ورتسبرکر کیکرز)
شاهین باریجانی (اینتر باکو آذربایجان)

کامیاب شهاب الدین، امیر لک و علی عابدی(پوسانیا بورن او اندونزی)

حسین کامل و اشکان فیضی (آزال باکو آذربایجان)

بهرنگ صفری ( بازل سوئیس)

علی نوری (کاپازگنجه آذربایجان)

دنیل نوروزی (ناوسته بی کی دانمارک)

رضا کریمی(کورچه آلبانی)

دانیل ارزانی(ملبورن سیتی استرالیا)

الکس سمیع زاده(بولتون انگلیس)

آرین تاج بخش(کراولی تاون انگلیس)

رضا حیدری(کنی کینگز فنلاند)

رضا امانی(ماری هامن فنلاند)

نیما داغستانی(پاتسرایکوس یونان)

جمیع  رفعتی(مسینا ایتالیا)

آریا جسور هاسه گاوا(اومیا ژاپن)

عقیل اعتمادی(گرافسخاپ هلند)

مسعود فریدون(الشباب کویت)

حامد ادبی مطلق(اونگنی مولداوی)

پژمان خوبیاری(الخور قطر)

علی منوچهری(کادال دپورتیوو)

دالاهو ایراندوست(هاکن سوئد)

سامان قدوس(اوسترودوس سوئد)

ویلیام آتشکده(اورگریت سوئد)

عادل زیارت زاده(کالمار سوئد)

شاهو معروفی(اف سی ویل سوییس)

پوریا احمدی(ویهل ولز)

نوید نسیمی و شایان تقوی(آرسنال کیف)

آروین شجاعی(یوته بوری سوئد)

نکته؛ با وجود این لیست بلند بالا از بازیکنان لژیونر متاسفانه ایران هیچ نماینده ای در بین پنج لیگ برتر فوتبال اروپا ندارد و در حال حاضر همه نگاه ها به بازیکنانی همچون آزمون، جهانبخش ، طارمی و ... دوخته شده تا به عنوان نسل طلایی جدید ایران راهی یکی از باشگاه های بزرگ در لیگ های معتبر شوند. شاید حضور تیم ملی در جام جهانی 2018 روسیه بتواند طلسم این اتفاق را بشکند و ما دوباره شاهد نماینده های در لیگ های درجه اول قاره سبز باشیم درست مثل اتفاقی که بعد از جام جهانی 1998 فرانسه برای فوتبالیست های سرشناس ایران افتاد.